Jodix

Grønningen

Blir kjent med forumet
Hei!
Bare nysgjerrig og litt tankefull. Har dere, eller har dere tenkt til å skaffe Jodix? Er jo litt krisemaksimering, men kjente litt på at jeg heller ville krisemaksimere enn å stå uten om det er et av atomkraftverkene i Ukraina som blir bombet. Jeg var på apoteket i stad for å kjøpe urinprøveglass, og da hadde de noen bokser bak kassa. Så da kjøpte jeg. Hu på apoteket syntes jeg burde, for om det ble noe i lufta ville babyen absorbere skadelig mye. Selvfølgelig avhengig av hvor mye det er i lufta da. Hu hadde selv kjøpt til sine barn…

Synes i noen stunder at det er en veldig trist tid å gå gravid på. Synes det er forferdelig å se bilder av barna som er rammet av krig og tenker litt på hva kommende generasjoner må tåle og oppleve. Umulig å vite så klart, men undres av og til…

Sniker jeg har bestilt og tenker so what krisemaksimering trenger jeg de til barna våre er gode råd dyre

Hadde tenkt å få tak i, bare for å ha det. Men har ikke stressa med det enda. Er jo tomt. Men kommunelegen her har sagt at det kommer et lagerav det snart.

Vi har hatt stående en stund, de går ut på dato i september i år, så dersom det skulle skje noe håper jeg det blir før den tid...!

Sniker. Jeg lo godt da venninnen min kjøpte inn munnbind tidlig i 2020.. nå hadde hun kjøpt disse tablettene, og jeg fulgte etter. Man har 4 timer på å ta en tablett fra man får beskjed, slik jeg har skjønt det? og på de 4 timene så tror jeg det er liten sjans å få tak i :bag: så får vi bare krysse fingrene for at det er 350 kr bortkastet! Faktisk :)

langt unna Ukraina, men Russland har jo truet nato-land med atomvåpen :blackeye:

Er lurt å alltid ha hjemme, men en atomreaktorkrise i Ukraina vil ikke ha betydning for stråling i Norge.

https://e24.no/naeringsliv/i/bGJ3r5...d-tabletter-mange-har-satt-seg-paa-venteliste

Synes dette er noe misvisende presentert. Tsjernobyl bragte betydelige mengder radioaktivt avfall til Norge, noe vi enda merker i sau og rein-kjøtt. Avhengig av værforholdene kan man få betydelig fallout også på avstand av Ukraina. Særlig som gravid ser jeg det som viktig å ha i alle-alle-super-tilfeller… Håper selvfølgelig at vinden blåser fra vest til øst om noe skulle skje.

Eg kjøpte igår, men det er mest mtp mini og bebis:happy: trur ikkje eg hadde styrt sånn med da viss da kun var meg og sambuar

Har fått beskjed fra kommunen om at dette er noe de har tilgjengelig for alle som bør ta det(barn, gravide, ammende) som vil bli utdelt asap om det blir nødvendig. Så stresser ikke med å skaffe selv. Tipper dette er noe de fleste kommunene har :)

Har fått beskjed fra kommunen om at dette er noe de har tilgjengelig for alle som bør ta det(barn, gravide, ammende) som vil bli utdelt asap om det blir nødvendig. Så stresser ikke med å skaffe selv. Tipper dette er noe de fleste kommunene har :)

ser den men da må jeg faktisk ut og hente ikke sikkert jeg vil ut før vi har tatt, kommer jo an på hvor lenge før vi blir varslet

Synes dette er noe misvisende presentert. Tsjernobyl bragte betydelige mengder radioaktivt avfall til Norge, noe vi enda merker i sau og rein-kjøtt. Avhengig av værforholdene kan man få betydelig fallout også på avstand av Ukraina. Særlig som gravid ser jeg det som viktig å ha i alle-alle-super-tilfeller… Håper selvfølgelig at vinden blåser fra vest til øst om noe skulle skje.
Jeg leste et sted i går om en studie (jeg skal se om jeg finner det igjen) der man har foretatt tester på reindriftsamer og andre mennesker nord i Norge som i perioden 1989-2001 spiste bær, reinkjøtt o.l. uten spesielle forbehold. Studien viste at de ikke hadde blitt utsatt for mer radioaktivitet enn om man foretar en lengre flytur.
Når det skal sies, la oss INDERLIG håpe at dette aldri blir en problemstilling igjen, men nyere studier viser at radioaktivieteten her i landet etter Tsjernobyl kan være noe overdrevet.

Jeg leste et sted i går om en studie (jeg skal se om jeg finner det igjen) der man har foretatt tester på reindriftsamer og andre mennesker nord i Norge som i perioden 1989-2001 spiste bær, reinkjøtt o.l. uten spesielle forbehold. Studien viste at de ikke hadde blitt utsatt for mer radioaktivitet enn om man foretar en lengre flytur.
Når det skal sies, la oss INDERLIG håpe at dette aldri blir en problemstilling igjen, men nyere studier viser at radioaktivieteten her i landet etter Tsjernobyl kan være noe overdrevet.

Takk for tipset, det høres ut som en lur ting å lese akkurat nå! Skal se om jeg ikke finner den i kveld når ungen sover :)

For en grusom ting å skrive. Håper virkelig det ikke blir gjort virkelighet av disse truslene om atomkrig og at vi alle kan se på utgåtte og uåpnede pakker med jodix i medisinskapet
Ja, herlighet jeg mente det virkelig ikke slik. Jeg håper jo for all del at det ikke vil bli nødvendig med jodtabeletter og at denne krigen tar slutt at fort som overhodet mulig..!

Jeg har hatt det hjemme en god stund, pga at jeg bor i nærheten av en havn for atomubåter. En atomulykke i Ukraina vil ikke gi så høy stråling her at det vil bli behov for Jod, det er mest aktuelt for ulykker her i Norge. Når det er sagt er vi jo anbefalt å ha det hjemme, så jeg synes det er bra at folk skaffer seg det uansett hva den utløsende årsaken til det måtte være.

Back
Topp