Joda, det er koselig med amming- men...

Utrolig86

Betatt av forumet
Vesla er 3 uker i morgen og ammingen går fint. Men enkelte dager føler blir det mye og ofte. Føler liksom at det blir for mye meg og for lite pappa. Så vi har bestemt oss for å forsiktig introdusere morsmelk på flaske om en uke ( har lest at babyen bør være eldre enn 4 uker). Dette fordi jeg vil at far også skal kunne gi mat og fordi jeg vil ha litt fleksibilitet.

Andre her som har gjort eller vurderer det samme?
 
Ikke født enda. Men vi skal i bryllup 6 august, så har en plan om å få til litt flaskemåltider før det, sånn at mamma kan ha henne en natt :)
(Hvis jeg da får til å amme i det hele tatt :p )
 
Nei har ikke vurdert det i det hele tatt, er bare kos syns jeg :happy: synes det er godt å slippe å koke flasker og dyrt blir det i lengden også. Men folk er forskjellige, gjør det som føles rett for deg/dere :happy:
 
Jeg mener å bruke min egen melk altså, pumpe over på flaske feks en gang om dagen eller noe. Slik at far har til ett eller to måltider. Og til ev barnevakt etterhvert ;)
 
Det jeg mente også. Håper på å kunne fullamme, men også pumpe i blant for å dele på gleden - det må jo være kos for pappa å mate litt og. Om det er praktisk gjennomførbart aner jeg ikke da, har jo ikke gjort dette før :p
 
Har tenkt på det samme faktisk. Men får litt dårlig samvittighet når jeg leser at puppen er det tryggeste og beste stedet barnet vet.. Da bør jo babyen få ligge der under måltidene. Også samtidig redd for å forvirre sugeteknikken..?
 
Har tenkt på det samme faktisk. Men får litt dårlig samvittighet når jeg leser at puppen er det tryggeste og beste stedet barnet vet.. Da bør jo babyen få ligge der under måltidene. Også samtidig redd for å forvirre sugeteknikken..?
Ja jeg tenker det samme. .Men går jo an at far "koppmater".
 
Har tenkt på det samme faktisk. Men får litt dårlig samvittighet når jeg leser at puppen er det tryggeste og beste stedet barnet vet.. Da bør jo babyen få ligge der under måltidene. Også samtidig redd for å forvirre sugeteknikken..?

Sugeteknikk er en ting.. Men pappa skal jo og være en trygg og bra plass, så hvis han kan få gleden av matstund i blant og tenker jeg at det må være positivt. Slitne mødre kan få avlastning, noe som kan gagne barnet? Er jo mange barn som får erstatning på flaske også, jeg velger å tro at de ikke blir mindre trygge barn av den grunn. Selv om jeg skjønner greia med puppen og :) man får vel finne hva som funker for seg og sine, og ikke ha dårlig samvittighet så lenge barna har det bra :)
Snakker som sagt ikke av erfaring, bare mine tanker rundt det :)
 
Sugeteknikk er en ting.. Men pappa skal jo og være en trygg og bra plass, så hvis han kan få gleden av matstund i blant og tenker jeg at det må være positivt. Slitne mødre kan få avlastning, noe som kan gagne barnet? Er jo mange barn som får erstatning på flaske også, jeg velger å tro at de ikke blir mindre trygge barn av den grunn. Selv om jeg skjønner greia med puppen og :) man får vel finne hva som funker for seg og sine, og ikke ha dårlig samvittighet så lenge barna har det bra :)
Snakker som sagt ikke av erfaring, bare mine tanker rundt det :)
Fornuftige tanker som jeg er veldig enig i. Fin måte å se det på. Tilknytning med pappaen er jo viktig også, men merker det blir mindre av i starten, fordi babyen ligger på puppen når hun er våken...
 
Sugeteknikk er en ting.. Men pappa skal jo og være en trygg og bra plass, så hvis han kan få gleden av matstund i blant og tenker jeg at det må være positivt. Slitne mødre kan få avlastning, noe som kan gagne barnet? Er jo mange barn som får erstatning på flaske også, jeg velger å tro at de ikke blir mindre trygge barn av den grunn. Selv om jeg skjønner greia med puppen og :) man får vel finne hva som funker for seg og sine, og ikke ha dårlig samvittighet så lenge barna har det bra :)
Snakker som sagt ikke av erfaring, bare mine tanker rundt det :)
Jeg er veldig enig i det du sier!:) Jeg ga ammingen et godt forsøk med storesøster. Vi ga opp etter 2 uker fordi det bare ble frustrasjon for mor og barn. Da kom pappaen mere til også og han ble også en trygg plass for bebis. Hu er i dag en snart 2 år gammel frøken som er trygg, blid og stortsett alltid frisk!
Nå er lillebror 2 dager gammel og jeg har valgt å legge bort hele ammingen. Heller bruke tid på å gi kjærlighet og trygghet ved andre plasser enn puppen. Amming er veldig fint hvis man får det til, men hvis ikke er det et stort frustrasjonsmoment som jeg har valgt å ikke gå igjennom igjen! Pappan får mere kontakt med bebis og vi fokuserer på å skape gode, trygge rammer på andre måter enn ved puppen:) Jeg tenker at alle må gjøre det som er best for seg selv og sine. Om Bebis får mat fra pupp eller flaske så er maten like bra og bebis like fornøyd! :)
 
Vesla er 3 uker i morgen og ammingen går fint. Men enkelte dager føler blir det mye og ofte. Føler liksom at det blir for mye meg og for lite pappa. Så vi har bestemt oss for å forsiktig introdusere morsmelk på flaske om en uke ( har lest at babyen bør være eldre enn 4 uker). Dette fordi jeg vil at far også skal kunne gi mat og fordi jeg vil ha litt fleksibilitet.

Andre her som har gjort eller vurderer det samme?
Det har jeg også sterkt vurdert! Puppene har vært veldig såre, jeg har vært ekstremt trøtt, griner ofte.. Prøver at det ikke skal påvirke forholdet mitt til henne, men det gjør det jo. Hun blir tre uker på tirsdag, hadde også tenkt å vente til fire uker og så se.. Spent på om ting blir bedre denne uka<3
 
Jeg er veldig glad for at jeg ikke ga opp ammingen, til tross for at han lå ved puppen 24/7 (jeg overdriver ikke) de første 10 ukene.
Han tok ikke flaske før han var rundt 7-8 mnd, og smokk ville han ikke ha før han var rundt 6 mnd.

Det er slitsomt i begynnelsen, man blir sår, og føler seg låst til huset og babyen, men sånn er det å være mamma.
Det går over.

Jeg ammet i 10 mnd (da ville ikke mini mer), 8 av dem med brukket rygg og null smertestillende.
Jeg er sjeleglad for at jeg holdt ut og heller valgte ammingen, og var trist da mini ikke ville mer.
Jeg gleder meg masse til å få amme igjen, hvis jeg er så heldig å få flere barn.

Jeg sier ikke dette for å dømme noen, spille martyr, eller for å få en premie.
Jeg sier bare at det blir bedre, og at det er veldig praktisk å kunne amme, samtidig som at det er veldig godt for tilknytningen.
Pupp funker stort sett alltid som trøst, man har maten med seg hvor man enn går, babyen får i seg alt den trenger, og mødre som ammer sover i gjennomsnittet mer.

Ikke gi opp ammingen for tidlig; få heller hjelp til å gjøre det riktig, sånn at frustrasjonen blir mindre.
Ja, pappaen kan ta et måltid hvis det kniper, og mammaen skal få tid for seg selv etterhvert hun også, men når man har valgt å få barn, er det sånn det er i begynnelsen.
Ved 6 mnd kan babyen begynne å få fast føde, og det er fort gjort å savne ammingen, selv om man tror man skal føle seg "fri."

Prøv heller å tenke på det som noe KUN du og babyen kan dele, og at du faktisk kan livnære et annet lite menneske med kroppen din.
Det er tid dere har sammen som er rolig og nært.
Babyen vil tidlig nok ned på gulvet og gjøre andre ting enn å kose med deg. ;)
 
Her får vesla både pupp og morsmelk på flaske. Noen ganger trenger ho flaska for å klare å roe seg. Ho her gjør tydelig forskjell på pupp, flaske og smokk. Ho veit hva ho vil ha. Ho blir 1 mnd 4.juni
 
Ser ut til at mini og mamma mestrer fullamming denne gangen, det gjorde jeg ikke med storesøster. Drev og delammet og det var et slit i perioder.

Joda, pappa skal få kose og gi en flaske i ny og ne. Dessuten er det veldig praktisk at småen etterhvert blir vant til å få på flaske en gang i blant, og da mme og ikke mm, nettopp fordi man da stiller litt friere.

Men dette med amming er så flott og så fælt at jeg syns jeg skal få alt det gode når jeg også tar alt det vonde/slitsomme. Selvsagt skal pappa få kose, men det er mamma som er hovedomsorgsperson de første ukene.

Jeg mener dessuten å ha lest at barnet så tidlig ikke klarer å knytte seg til mer enn én person og frafall av denne vil kunne forstyrre utvikling av evne til tilknytning. (Nå snakker jeg ikke om én og annen flaske men over en lengre periode - si feks at mamma tok en uke ferie til Kreta når bebis var 3-4 uker og overlot barnet hjemme med far, etter at mor har vært person nr. 1 de første ukene)
 
Vesla er 3 uker i morgen og ammingen går fint. Men enkelte dager føler blir det mye og ofte. Føler liksom at det blir for mye meg og for lite pappa. Så vi har bestemt oss for å forsiktig introdusere morsmelk på flaske om en uke ( har lest at babyen bør være eldre enn 4 uker). Dette fordi jeg vil at far også skal kunne gi mat og fordi jeg vil ha litt fleksibilitet.

Andre her som har gjort eller vurderer det samme?

Signerer denne! Jeg sliter også med overproduksjon, så til tider føler jeg at ammingen blir mer styr enn kos. Har veldig lyst til å ta med meg babyen på besøk/ ha besøk, men det er ikke så enkelt å amme da, ettersom jeg sitter og lekker som en sil under måltidene. Har derfor vurdert flaske til noen måltider, så vi kanskje blir litt friere.
 
Puppene er ca stabile nå etter 6 uker, også slitt med mye melk. Når jeg amma måtte jeg sitte med kopp på andre brystet da det rant som en foss og fylte glasset. Lurer også på å pumpe så pappa kan gi mat til lille, er jo bare meg hu spiser, sovner hos. Er vel viktig gutta får komme til også, bare redd hu kan bli forvirret hvis hu får flaske, for pupp funker endelig bra.. Noen fler som bare ammer? :)
 
Jeg fullammer og han er 6 uker i dag. Har ikke lyst til å slutte å amme da det er veldig koselig og mye enklere enn å vaske/sterilisere en haug med flasker hver dag, men hadde vært fint med litt fri en gang i blant til å komme meg ut av huset noen timer eller sove noen timer ekstra. Har planer om å pumpe morsmelk og eventuelt gi NAN på kvelden så han kanskje sover litt lengre om natten. Vi har kjøpt Medela Calma flaske for å unngå sugeforvirring da babyen må jobbe for melken når han bruker den flasken, blir spennende å se hvordan det går :) Kan hende at vi må gi opp ammingen helt også siden gutten vår sliter mye med magen, men vi håper selvfølgelig ikke det må til.
 
Jeg fullammer, og har gjort det med alle mine 3 barn. Har pumpet og gitt på flaske en sjelden gang i blandt med de største, men ikke før de har vært noen måneder gamle. Det er heller ikke noe jeg kommer til å styre med denne gangen heller.
Ja, det kan være et slit innimellom, med såre brystvorter, spreng, lekking, brystvegring, kaving og frustrasjon.
Men det er bare sånn det er innimellom, men det er såå verdt det mtp alt det gode det følger med seg for babyen å få lov å amme. :) Det er det som er det beste og mest naturlig for babyen, og det er det viktigste for min del.. :)
 
Signerer denne! Jeg sliter også med overproduksjon, så til tider føler jeg at ammingen blir mer styr enn kos. Har veldig lyst til å ta med meg babyen på besøk/ ha besøk, men det er ikke så enkelt å amme da, ettersom jeg sitter og lekker som en sil under måltidene. Har derfor vurdert flaske til noen måltider, så vi kanskje blir litt friere.
Sukk, sliter m altfor mye melk! Virkelig luksusproblem!! Blir blaut igjennom hele tiden, melkespreng og tette melkeganger.. Lille er en mnd gammel i dag. Håper det snart stabiliseres!
 
Jeg fullammer og han er 6 uker i dag. Har ikke lyst til å slutte å amme da det er veldig koselig og mye enklere enn å vaske/sterilisere en haug med flasker hver dag, men hadde vært fint med litt fri en gang i blant til å komme meg ut av huset noen timer eller sove noen timer ekstra. Har planer om å pumpe morsmelk og eventuelt gi NAN på kvelden så han kanskje sover litt lengre om natten. Vi har kjøpt Medela Calma flaske for å unngå sugeforvirring da babyen må jobbe for melken når han bruker den flasken, blir spennende å se hvordan det går :) Kan hende at vi må gi opp ammingen helt også siden gutten vår sliter mye med magen, men vi håper selvfølgelig ikke det må til.
Snuker fra juni :) Ser du skriver at du kanskje må gi opp ammingen pga magevondt hos babyen. Kan jeg spørre hvorfor? Min lille sliter nemlig også veldig med magen :/
 
Back
Topp