Jod

Fjellguri

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Hei!
Eg har ikkje tatt jod i svangerskapet. Er snart 7veker. Drikk to glas mjølk og et kvit fisk regelmessig. Var på apotek i dag og kjøpte jod. Der har dei berre 275(?!)ug. Blir det for mykje jod om eg tek tabl? Apoteket var faktisk usikker.

Eg har heller ikkje tatt kontakt med jordmor. Veit frå forrige svangerskap at eg er a rhs negativ i blodet. Forge baby var også negativ så fekk ikkje noko sprøyte etter fødsel. Kan eg då få "vaksina" tidlegare enn veke 24 sida eg veit kva eg er? Tenker å ta kontakt med jordmor etter TUL neste veke.
 
Hei og gratulere med svangerskapet!

I følge Helsedirektoratet sine anbefalinger skal en ikke ha et inntak på mer en 600 mg per døgn.


1. Drikker du mindre enn 6 dl kumelk/yoghurt men spiser hvit saltvannsfisk daglig anbefales det - anbefalt 150mg


2. Spiser lite saltvannsfisk og og har et daglig på 8 del av yoghurt eller kumelk anbefales det også 150mg


Får du i deg mer enn dette er det ikke behov for jod da du får nok igjennom ditt varierte kosthold. Anbefaler ikke at du tar mer enn 150 mg


Jeg anbefaler deg å ta kontakt med jordmor uansett så tidlig som mulig i svangerskapet for informasjon og planlegging av best og tryggest mulig oppfølging i svangerskapet ut i fra dine behov.


Du vil som sist ta Rhs pøver i ca svangerskap uke 12, deretter vil ny prøve tas i uke 24 for å kontrolere barnet. Er barnet Rhs pos vil du få Anti D sprøyten. Er barnet Rhs neg vil du ikke så noen sprøyte slik som sist. Det gis ikke tidligere.


Ønsker deg masse lykke til og håper du fikk litt mer svar.
 
Back
Topp