Jod

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Katieee :), 18 Sep 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Lilja:) Andre møte med forumet

    Hei! :)
    Lurer på noe ang jod og mitt kosthold.
    Jeg er gravid i uke 7,men spiser ikke kjøtt og lite melk.
    Jeg spiser laks ca en gang i uka, og en-to skiver brunost hver dag av geitost. Bruker og bitte litt salt med tang. 2-3 egg per uke.
    Jeg føler jeg likevel har behov for jod tilskudd for å være sikker. Ser apotektet har jod innskudd på 225 ug. Kan jeg ta innskuddet eller blir det for mye jod?
    Tror ikke det er aktuelt å drikke melk pga magen. Er ellers frisk og spiser mye grønnsaker. Takk for svar!
     
    Last edited: 18 Sep 2017
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Katieee,

    Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til jod, og står for rundt 60 prosent av inntaket. Hvit fisk er også en viktig kilde og står for rundt 20 prosent av inntaket av jod i den norske befolkningen. Det er like mye jod i laktosefri melk og meieriprodukter som i laktoseholdig melk.

    Les mer: Jod er viktig for deg som er gravid eller ammer

    Det er den hvite fisken som er den beste kilden til jod når det gjelder kjøtt og fisk. Laks inneholder bare 13 ug (mikrogram) pr 100 gram, mens sei inneholder til sammenligning ca. 80 ug pr 100 gram, og torsk 180 ug per 100 gram.
    Brunost er også en god kilde til jod, og 3 meieriprodukter om dagen (eks 1 glass melk, 1 yoghurt, og 2 skiver brunost) hjelper langt på vei med å dekke jodbehovet. Egg inneholder også noe jod.

    Du kan teste ditt jodinntak ved å bruke vår jodkalkulator. Den finner du ved å trykke på banneret her i forumet, eller trykke her.
    Gravide og ammende anbefales 175 ug jod per dag. Men man skal heller ikke få i seg for mye jod, og den øvre grensen er på 600 ug.

    Lykke til!
     
  3. Lilja:) Andre møte med forumet

    Hei Thea!
    Tusen takk for svar. Bestemt meg for å begynne med tilskudd for å være sikker på at jeg får nok jod :)
     
    • Liker Liker x 1
  4. Februar2022 Forelsket i forumet Februarlykke 2022❄️

    Jeg har tatt kelp (tang fra Nord-Norge) i flere år. Mange leger i Norge har ikke peiling på hvor viktig det er for kroppen. Jeg fikk legen min til å lese en artikkel om jod, og hun skulle begynne å ta denne prøven av flere pasienter, og da særlig gravide. Leser at du blir advart mot å ta for mye jod, men i Japan er den anbefalte dagsdosen 50 ganger høyere enn feks den anbefalte dagsdosen i USA. Kjør på sier jeg ;);)

    http://s253062760.onlinehome.us/jod
     
  5. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei,
    Faren med tilskudd av tang og tare er at man ikke alltid har kontroll på hvor mye jod disse inneholder. Spesielt tilskudd bestilt fra utlandet har vist seg å inneholde langt mer jod enn det som står på pakken. For mye jod kan, i likhet med for lite jod, forårsake forstyrrelser i forbrenningen, med sykdommen struma som et symptom.
    I Norge anbefales derfor syrnede melkeprodukter og hvit fisk som de beste kildene til jod. Gravide og ammende kan imidlerid ha behov for tablettilskudd på rundt 100 mikrogram jod, dersom de spiser lite fisk og meieriprodukter.
     
  6. Februar2022 Forelsket i forumet Februarlykke 2022❄️

    Da kan vi være enige om å være uenige :D jeg er sterkt uenig i at mye jod kan forårsake struma. Hele slekta mi sliter med alle mulige former for autoimmune sykdommer, og samtlige er blitt MYE bedre av å ta jod. Mamma feks har struma, og det blir i alle fall ikke verre av jod. Norge har latterlig lave referanser på veldig mye. Skulle tro staten prøver å holde folk syke. Jeg må bare snakke utifra egne erfaringer. Men som sagt; da er vi enige om å være uenige.;):D
     

Del denne siden