Jod-tilskudd

Hjerteskatten

Elsker forumet
Julibarna 2019
Jeg har fått beskjed av fastlegen om å ta jod tabletter. Han så at skjoldbruskkjertelen ikke fungerte så bra som den skulle. Leser nå at jodmangel kan føre til hjerneskade og utviklingshemming hos fosteret, og det skremmer meg :nailbiting:

Flere som tar ekstra tilskudd av jod?

Det burde for så vidt være mer enn nok i gravidvitaminene som jeg tar, men tydeligvis er det ikke nok da.

Ja, fikk beskjed på første kontroll om å ta det - med mindre jeg får nok i kosten, noe jeg ikke gjør. Han sa at det var nye anbefalinger.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod

« Jod er et av de viktigste stoffer for oss mennesker. Jod er ansvalig for å lage stoffskiftehormonene, og uten jod er det ikke mulig for skjoldbruskkjertelen å fungere.

Fosteret er avhengig av mors jod-inntak hele svangerskapet. Barnet er også avhengig av mors jod-inntak når det dier.

Mor trenger derfor opptil 50% mer jod enn vanlig mens hun går gravid og mens hun ammer.»

Jeg har tatt jod fra starten. Har nylig hatt en liten pause da jeg har hatt skikkelig melkedilla (hallo kalv!), men skal begynne igjen nå.:)

På det lokale apoteket var de utsolgt for jodtilskudd og hadde 5 ukers leveringsfrist. Bra vi har andre apoteker 20 minutter unna.

Ordner i morgen! Får drikke litt melk i dag heller.

På det lokale apoteket var de utsolgt for jodtilskudd og hadde 5 ukers leveringsfrist. Bra vi har andre apoteker 20 minutter unna.

Ordner i morgen! Får drikke litt melk i dag heller.
Jeg er blitt fortalt at man må gå en stund med jod mangel for at det går ut over skjoldbrukkjertelen... Så kanskje kroppen din ble super glad når du begynte på gravid tilskuddet. Også gir jo kroppen din først og fremst til fosteret nå, så vi får tenke at den lille har fått alt den skal ha :love2

Nå må bare mor få nok også, så kjør på med tilskudd :Heartbigred Før i tiden spiste de mat fra strandsonen (tang og tare) og fikk masse i seg på den måten. Så kanskje vi må ut og sanke igjen jenter....

Jeg er blitt fortalt at man må gå en stund med jod mangel for at det går ut over skjoldbrukkjertelen... Så kanskje kroppen din ble super glad når du begynte på gravid tilskuddet. Også gir jo kroppen din først og fremst til fosteret nå, så vi får tenke at den lille har fått alt den skal ha :love2

Nå må bare mor få nok også, så kjør på med tilskudd :Heartbigred Før i tiden spiste de mat fra strandsonen (tang og tare) og fikk masse i seg på den måten. Så kanskje vi må ut og sanke igjen jenter....
Tusen takk for oppmuntringen! Den trengte jeg nå :love7 Håper du har rett!

Jordmor oppfordret meg til å ta jod-tilskudd. Aldri hørt om, var ikke snakk om det når jeg var gravid i 2015, så ikke begynt å ta tilskudd før nå.

Gjorde et nytt forsøk på å få tak i tilskudd i dag. Det var utsolgt de fleste steder pga produksjonsproblemer. Prøver i Haugesund på tirsdag når det likevel skal dit. I mellomtiden får jeg være litt flinkere til å drikke melk. :) Er ikke så god på det, pga jeg har diabetes og søt drikke gjør det vanskelig å regulere blodsukkeret. :yuck:

Tar jod-tilskudd :) Ikke gjort med de andre to, men fikk høre om det i starten av dette svangerskapet.

Tok til jeg var 15-ish uker på vei, men burde nok egentlig fortsette. Får i meg endel meieriprodukter, men altfor lite hvit fisk, så må regne litt på hvor stort tilskudd jeg trenger. Sist hadde de altfor store doser på apoteket, men de ventet på flere varianter sist jeg spurte :)

Jordmor oppfordret meg til å ta jod-tilskudd. Aldri hørt om, var ikke snakk om det når jeg var gravid i 2015, så ikke begynt å ta tilskudd før nå.

Det er helt nye anbefalninger, de kom i fjor :)

Jeg har tatt gravid-vitaminer siden før graviditet, det burde vel være nok for de fleste. Kan ikke huske at de noen gang har sjekket om jeg har hatt nok jod på noen kontroller :wideyed:

Jeg går på jevnlige kontroller på sykehuset pga diabetes. Overlegen der mener at det har lite for seg å måle jod-nivå pga det endrer seg fra dag til dag. Samt at det burde være nok i gravidvitaminene mine, så han kunne ikke forstå hvorfor fastlegen mente jeg trengte mer.
jeg hadde visstnok en anelse for høyt stoffskifte, og det er visst også helt normalt i svangerskapet i følge sykehuslegen.

Blir ikke klok på ting når leger sier så mye forskjellig! Men skal nå fortsette å drikke mer melk og spise hvit fisk jevnlig :)

Jeg går på jevnlige kontroller på sykehuset pga diabetes. Overlegen der mener at det har lite for seg å måle jod-nivå pga det endrer seg fra dag til dag. Samt at det burde være nok i gravidvitaminene mine, så han kunne ikke forstå hvorfor fastlegen mente jeg trengte mer.
jeg hadde visstnok en anelse for høyt stoffskifte, og det er visst også helt normalt i svangerskapet i følge sykehuslegen.

Blir ikke klok på ting når leger sier så mye forskjellig! Men skal nå fortsette å drikke mer melk og spise hvit fisk jevnlig :)
Ved høyt stoffskifte skal man faktisk være forsiktig med jod da det kan forverre stoffskifteproblemer. Vanlig dagsdose som er i de fleste multivitaminene skal i utgangspunktet holde. Skal man spise høyre doser enn det når man har høyt stoffskifte er det viktig at man følger opp med blodprøver hver 4-6 uke for å holde øye med stoffskifte.

Back
Topp