Jod og kikhostevaksine

Delulu

Betatt av forumet
Hei
Var hos jordmor I går, fikk råd om å ta jod-tilskudd da jeg ikke får i meg nok Jod. Er det noen som tar tilskudd?

Fikk også råd om å ta kikhostevaksine, og det er jo sikkert smart mtp at jeg har barnehagebarn som kan dra med seg mye bakterier og virus mot høsten.

Fikk dere noe råd? Hva har dere tenkt til følge, og hva tar dere av tilskudd?
Syns jeg fikk mye mer og andre råd nå enn da jeg var gravid i 2020
 
Jeg skal ta kikhostevaksinen. Jeg har ikke tatt den siden ungdomskolen så min er utgått for lenge siden. Skal også ta influensa vaksinen før fødsel, men jeg skal ikke ta ny dose Covid vaksine.

Jeg tar kun multivitaminer, magnesium b12 og folat. Fortsetter med folat fordi jeg generelt har mangel på det. Skal begynne med jern etter uke 18.

Hva råd man får er vel litt avhengig av hva man trenger og har behov for, også endrer jo rådene for gravide seg med gjevne mellomrom.
 
Hei
Var hos jordmor I går, fikk råd om å ta jod-tilskudd da jeg ikke får i meg nok Jod. Er det noen som tar tilskudd?

Fikk også råd om å ta kikhostevaksine, og det er jo sikkert smart mtp at jeg har barnehagebarn som kan dra med seg mye bakterier og virus mot høsten.

Fikk dere noe råd? Hva har dere tenkt til følge, og hva tar dere av tilskudd?
Syns jeg fikk mye mer og andre råd nå enn da jeg var gravid i 2020
Tar flytende ionisk jod m/selen, kjøpt på helsekost. Smaker ingenting! I tillegg til omega3, magnesium (mot kramper og for å holde magen i gang), folsyre, d-vitamin og b-vitamin. Har fått lave lagre av alt etter at jeg ble gravid.

Kikhostevaksine tror jeg blir anbefalt og regnet med i en del av barnevaksinasjonsprogrammet for gravide i uke 24 av svangerskapet nå fra mai. Da kan man få den hos både jordmor og fastlege, sånn jeg forstod det ut av denne lenken:

 
Hei
Var hos jordmor I går, fikk råd om å ta jod-tilskudd da jeg ikke får i meg nok Jod. Er det noen som tar tilskudd?

Fikk også råd om å ta kikhostevaksine, og det er jo sikkert smart mtp at jeg har barnehagebarn som kan dra med seg mye bakterier og virus mot høsten.

Fikk dere noe råd? Hva har dere tenkt til følge, og hva tar dere av tilskudd?
Syns jeg fikk mye mer og andre råd nå enn da jeg var gravid i 2020
Hei! Sniker fra juli.

Jod er superviktig, så begynn gjerne med tilskudd med en gang. Du kan lese mer om jod her: https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/derfor-trenger-vi-jod/

Jeg har selv tatt kikhostevaksine mot slutten av 2. trimester. Smitten er rekordhøy nå, og en vaksine beskytter deg som gravid og baby de første 3 månedene frem til de får første vaksine selv. Er gratis for gravide fra 1. mai. Dette er en veldig trygg vaksine som har blitt brukt i mange år, på både barn og gravide. Du kan lese mer her: https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsv...ssis---vei/?term=#kikhostevaksine-til-gravide
 
Jeg tar kun jod for tiden, og begynner med jern om ei uke (uke 18) :) burde vel kanskje tatt omega 3 også.
 
Tok folat før svangerskapet og fortsatt med multivitamin etter positiv test.

Har planlagt kikhostevaksine når den blir gratis.
Influensa tok jeg i november.
Ikke planlagt å ta booster av covid.
Ellers er jeg ajour på vaksiner
 
Jeg tenker å ta kikhoste-vaksine etter 1. mai, og influensa-vaksine i løpet av 3. trimester. Covid-vaksine har jeg ikke diskutert med legen enda, tenker jeg skal høre på neste time
 
Jeg skal også ta kikhoste og influensa, vet ikke om de setter covid her nede nå. Men kikhoste har vært en del av svangerskapsomsorgen her de siste 15 årene ihvertfall, så den er godt utprøvd selvom den er nyinnført i Norge (i graviditeten) ☺️
 
Fikk råd om jod jeg og og kalsium hvis jeg ikke drikker mye melk. Men jeg har siden begynnelsen tatt jod og folsyre og omega 3 og d vitamin. Bare det. Jeg tror ikke på multivitamin tabletterIMG_1314.png
 
Har ikke tatt noen vaksiner. Verken korona influensa eller kikhoste. Har ikke barn fra før og holder meg aller mest inne. Jeg er sånn antivaksinering både gravid eller ikke
 
Komme til å ta kikhoste og influensa. Har tatt B6, B12 og metylert folat hittil. Prøver ellers å få i meg alt av vitaminer og mineraler fra mat. Så blir mye grønnsaker, nøtter, frø og kjøtt
 
Sniker fra juligruppa. Noen som vet hvordan man får kikhostevaksinen gratis? Jeg har fått resept på den av fastlegen og va tenkt å ta den til uka, men om den blir dekt fra 1 mai så vil jeg jo helst unngå å betale:) skal jeg bare vente til mai med å hente den ut?
 
Sniker fra juligruppa. Noen som vet hvordan man får kikhostevaksinen gratis? Jeg har fått resept på den av fastlegen og va tenkt å ta den til uka, men om den blir dekt fra 1 mai så vil jeg jo helst unngå å betale:) skal jeg bare vente til mai med å hente den ut?
I følge legen min - er nok variasjoner her altså fra sted til sted og legekontor til legekontor - så får jeg min direkte på legekontoret fordi de tar inn vaksinen for da slipper de å skrive resept osv.

Siden du har fått resept så kan det godt være du bare kan vente med å hente ut - men spør apoteket eller lege :)
 
Jeg tok folat fra prøveperioden og fram til vi var på ultralyd 13+2 tilfelle jeg var kortere på vei enn vi trodde. Fikk beskjed der om at det kunne jeg slutte på. Første ultralyd (uke 7) fikk jeg beskjed om å ta b complex fordi det skulle hjelpe mot kvalmen? Gjorde det da, men sluttet på dem også nå. Og jerntabletter ble jeg anbefalt allerede fra første kontroll (ca uke 11-12) fordi jeg hadde lav blodprosent og var helt sykt svimmel. Hadde ikke klart å dra på jobb uten. Kjenner det veldig godt om jeg glemmer å ta én tablett.

Kikhostevaksinen skal vi snakke mer om på neste kontroll, da skal jeg også ta glukosebehandlingstest, det er ikke før til sommeren :happy:
 
Orket ikke å lese alle kommentarene, så mulig jeg gjentar andre sine svar her nå :wacky:
Har har tatt jod+folat+omega3 fra vi begynte å prøve å bli gravide, startet på 40mg jern denne uken (uke 18, tar annenhver dag for å unngå forstoppelse). Var også hos fastlegen i går som sa at kikhostevaksine fra veldig nylig anbefales for hvert svangerskap uavhengig av når mor tok sist pga det er barnet vaksinen skal beskytte. Lege/helsestasjon bestiller og setter gratis fra uke 24 var det vel, og om man tar hos lege eller på helsestasjonen avhenger av hvor man går til kontroller. Det skal tilbys begge steder. Jeg spurte om jeg burde ta noen andre vaksiner, influensa for eksempel, og min lege sa det ikke var nødvendig for mitt vedkommende. Vet at andre anbefales å ta, så det varierer virker det som :love2
 
Jeg tar også denne med folsyre og jod, i tillegg til multivitaminer. Skjønte at folsyre skylles ut i urin så kan ikke ta for mye av det :love2

Fikk ikke beskjed om kikhostvaksine, men var nok hos jordmor før den anbefalingen kom. Burde kanskje ta det da jeg har en som begynner i bhg til høsten :bag:
 
Jeg må ta tilskudd av jern pga lave verdier og ble anbefalt multivitamin med omega. I tillegg begynner jeg med jod i dag da det ikke er i multivitaminet jeg tar. Anbefalt av jordmor.

Det blir kikhostevaksine og enda en influensavaksine mot slutten av svangerskapet. Men jeg tar ikke noen flere covidvaksiner. Tror også jeg nettopp sloss meg gjennom covid igjen og det teller som immunitet nok.
 
Back
Topp