Jod- enda en bekymring

Bollibompa

Betatt av forumet
Novemberlykke 2018
Ser på God morgen Norge og det handler om gravide og jod-mangel. 50% av nyfødte kan risikere å utvikle hjerneskade som følge av jod-mangel hos mor. Har vært fokus på jod i det siste, det har jeg fått med meg, men nå ble jeg bekymret her jeg sitter. Spiser sjelden fisk, men tar vitaminer med jod da. Spiser meieriprodukter.

Nei søren heller, nå skal jeg prøve å skuffe bort all bekymring og heller glede meg over graviditeten og det vakre vi har i vente. I grunn dumt å bekymre seg for noe som ikke har skjedd.

Jeg eter aldri fisk.. men tar multitilskud og omega 3 pluss drikker veldig mye melk[emoji28] tok nettopp blodprøver hos legen og regner med de gir beskjed hvis det er mangel på noe[emoji4] du får stole på at helsepersonellet også gjør sin jobb

Jeg eter aldri fisk.. men tar multitilskud og omega 3 pluss drikker veldig mye melk[emoji28] tok nettopp blodprøver hos legen og regner med de gir beskjed hvis det er mangel på noe[emoji4] du får stole på at helsepersonellet også gjør sin jobb

Jodmangel kan man ikke se på blodprøver [emoji51]

Må vel kunne se det noen sted?[emoji15] hvis det er så viktig bør jo det være en ting de sjekker [emoji44]

Ut i fra det jeg vet, så må man samle døgnurin (altså alt man tisser i løpet av et døgn) for å så analysere det! Har inntrykk av at det ikke skjer så ofte, men de gjør det nok om man har symptomer på struma eller problemer med stoffskifte som kan gi mistanke om vedvarende jodmangel

Ser på God morgen Norge og det handler om gravide og jod-mangel. 50% av nyfødte kan risikere å utvikle hjerneskade som følge av jod-mangel hos mor. Har vært fokus på jod i det siste, det har jeg fått med meg, men nå ble jeg bekymret her jeg sitter. Spiser sjelden fisk, men tar vitaminer med jod da. Spiser meieriprodukter.

Nei søren heller, nå skal jeg prøve å skuffe bort all bekymring og heller glede meg over graviditeten og det vakre vi har i vente. I grunn dumt å bekymre seg for noe som ikke har skjedd.
Har du vært på første svangerskapskontroll enda? Hos legen tar de blodprøver og der ser de blant annet etter jod [emoji106] du får nok beskjed om du trenger tilskudd [emoji3] nyt graviditetet [emoji173]

Både egg, melk ,melkeprodukter, yoghurt, hvit fisk,prim og brunost, salt og knekkebrød inneholder jod. Spiser du sushi er der jod i tanga også.. skal godt gjøres å ikke få i seg noe jod i det hele tatt :)

Jeg bruker kosttilskudd for gravide (lifeline sin) og der er det i alle fall tilsatt jod! Det var jeg ikke klar over før jeg kikket nå, kjente jeg ble litt lettet [emoji1]

Back
Topp