Jod – hvorfor er det så viktig?

  • Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet
M

Moderator Marte

Guest
Jod er viktig for utvikling av hjernen til babyen i magen. Nyere undersøkelser viser at gravide kvinner i Norge får i seg for lite av det viktige mineralet. Men hva er jod? Og hva betyr det for babyen hvis mor ikke har nok inntak av jod?

Les mer og lytt til podcast her!
 
Jeg har en boks med Jod tabletter, men på den står det at om du er gravid skal du snakke med lege før du tar de.
:smiley-ashamed008
Rart. Siden det nå er anbefalt.
 
Jeg tar en sånn gravidpakke og der er jod inkludert, hun på apoteket sa at jeg ikke trengte å ta noe i tillegg.
 
Gynekolog sa 150 mikrogram jod daglig siden jeg ikke spiser fisk. Dette er allerede i de vanlige multivitaminene jeg tar, så jeg er sikret der.
 
Gynekolog sa 150 mikrogram jod daglig siden jeg ikke spiser fisk. Dette er allerede i de vanlige multivitaminene jeg tar, så jeg er sikret der.

Jeg spiser heller ikke fisk, og liker ikke melk noe serlig.... Bruker det litt i matlaging.
Men ser at mine vanlige vitaminer også har 150 mikrogram jod så er sikret jeg også! :)
 
Jordmor sa 250 mikrogram, så jeg tar tilskudd i tillegg (225yg hver annen dag)
 
Jordmor sa 250 mikrogram, så jeg tar tilskudd i tillegg (225yg hver annen dag)
Såpass! Da må jeg sjekke ut dette med jod nærmere :/ Blir så forvirret, mye å tenke på og passe på :p
 
Veksler mellom å ta sånn gravidtilskudd noen dager og kun tran og folat andre dager. Prøver å spise en del fisk og meieriprodukter, men er jo nesten umulig å få i seg nok av det! :wtf:
 
Back
Topp