jobbytte - gravid

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Da har vi bestemt oss for å flytte. Mannen har fått ny jobb i Vestfold og vi har funnet drømmehuset og egentlig fått det!!! Verdens vakreste sjøutsikt, nydelig hage og stillhet. Tre ting jeg savner midt i Oslo. Og ikke minst ; fantastisk for små barn!!!

I tillegg så leier vi bare her i Oslo og leieavtalen går ut mai 2013 for da vil huseier flytte inn. ELENDIG timeing nå med andre ord ;)
Så nå er mannen min godt i gang med å få leid den videre ut, fremleie osv så vi kan komme oss ut. Flinke han.

Men jeg er litt urolig... Har en relativt ny jobb her i byen med god inntekt. Følte det var trygt nå som jeg er gravid... Men om vi flytter blir det en- halvannen time reisevei hit til kontoret. Mye jobb kan gjøres hjemmefra men redd det ikke blir mulig med så mye pendling og mye hjemmekontor.

Hva gjør man? Søker nye jobber og holder munn om graviditeten eller?
Lite for mitt yrke ledig nå. Jobber med ernæring og hudterapeut...  Kjenner jeg plutselig er litt maktesløs... Noe jobb må jeg jo ha....

Og om man finner arbeid med timeslønn, har jeg da like rettigheter på sykepenger eller foreldrepenger?

Måtte bare lufte ut litt :)

Hadde stått i jobben du har nå frem til permisjon, og så bruker du permisjonstiden til å finne ny jobb. :-)

lan77 skrev:
Hadde stått i jobben du har nå frem til permisjon, og så bruker du permisjonstiden til å finne ny jobb. :-)

Enig :) da har du good tid på å finne deg jobb :)

lan77 skrev:

Enig.. det hadde jeg og gjort.. mye tryggere og mindre stress vil jeg tro.. selm om det er en del kjøring.. bruker selv en time til jobb med kø osv. tenke å se etter ny jobb når permisjonen går ut :)

Du har fortsatt rett på foreldrepenger selvom du jobber på timeslønn i hvertfall! Sykepenger kommer vel litt an på hvordan man er ansatt på timer? Foreldrepenger regnes hvert fall da ut fra seks av de ti siste lønningene dine. Så får du gjennomsnitt av de 6 beste og det blir pengene du får! :)

Jeg hadde også stått i jobben. Har du en grei arbeidsgiver er de sikkert villige til å tilrettelegge for deg. Så du kan få arbeidstid godkjent på toget feks og hjemmekontor noen dager. Vet vi har gjort det hos oss. Så bruker du permisjonstiden på å søke jobb!!

men man må jo også tenke på om man får lønn hvis man f.eks skal bli sykemeldt.. noen bedrifter betaler lønn selv om man er sykemeld og får refundert fra NAV. Og noen plasser får man direkte fra NAV. Dette med tanke på feriepenger osv. utbetaler bedriften får man vanlig feriepenger, nav e det vel verre med. Er i grunn litt å tenke på.

Takk jenter!

Har en fantastisk arbeidsplass :)
Begynte der nylig så føler meg litt dum som nå flytter langt unna pluss er gravid ... hehe.. Men vi har prøv en stund og så endelig klaffet det..

Er det lov å si opp i prøvetiden pga foreks graviditet? ... VET det var dumt spm.
Sykemeldt noen dager framover og lurer på om jeg allerede skal slippe nyheten på jobben.. Hva mener dere? Samtidig som jeg forteller at vi flytter..

De har ikke lov å si deg opp pga graviditet.. MEN... og det er et stoooort MEN.. ofte gjør de det.. de bare finner på andre grunner.. det spørs jo seff helt på sjefen..

Man burde med andre år følge psykologen/legens råd og bli sykemeldt en liten periode UTEN å nevne graviditeten... Kjenner jeg er litt smånervøs for hva jeg skal si..
Evt nevner jeg graviditeten og håper de er like greie som jeg har fått inntrykk av at de faktisk er - kan uansett jobbe litt hjemmefra... blæh , ikke enkelt detta..

Nei.. det er ikke lett det der.. men du har ingen plikt til å si hvorfor du er sykemeldt.. det kan være alt fra en kraftig influensa, rygg problemer osv.. de har ikke lov å en gang spørr :)

Back
Topp