Jobbtilbud

Skimamma

Blir kjent med forumet
Hei,

Jeg var på intervju til en jobb forrige uke. Fikk tilbud i går, og har bestemt meg for å takke ja. Oppstart i ny stilling 2.1.2020

Jeg er 18+3 (har ikke vært på oul enda) og går nok derfor ut i permisjon midten av februar. Jeg fortalte ikke på intervju at jeg var gravid og har ikke lyst til å gjøre det før jeg har vært på oul som er om 2 uker.

Jeg har vel ingen plikt til å fortelle at jeg er gravid før jeg tar stillingen? Dette er en stilling jeg har veldig lyst på som er høyt opp i en større bedrift. Ikke sikkert jeg får muligheten senenere. Men har litt dårlig samvittighet også.

Er det ok at jeg venter til oul med å fortelle det? Det er vel ok at jeg takker ja til stillingen? Hvordan ville dere fortalt det ?

De har ikke krav på å vite det enda.. Du kan bare takke ja og vente litt

Det er ulovlig å ekskludere en person fra sin stilling eller potensiell stilling pga graviditet. Du trenger ikke fortelle noe før du har lyst :)
Men jeg skjønner godt at samvittigheten gnager litt, men sånn er det jo - vi damer blir gravide! Og er det en ting jeg har lært så langt i arbeidslivet er det at det er ingen som takker deg for at du er lojal mot arbeidsplassen, så vær kynisk :)

Jeg hadde ikke fortalt det enda. Vent til kontrakt er signert, og etter OUL (eller når du er komfortabel med å fortelle det).

Så hadde jeg sørga for å hatt det skriftlig når du forteller det. Det er dessverre mye dårlige historier rundt graviditet og ny i jobb, så vær kynisk og sørg for å ha papirene på plass!

Ikke minst - gratulerer med ny jobb! :D så stas!

Gratulerer med ny jobb! :) Vent til OUL og til kontrakten er skrevet under. Masse lykke til, dette går veldig fint :)

Du må senest varsle 4 uker før du går ut i permisjon. Ellers har de ingen rettigheter på å vite det, men man kan jo gjerne si ifra litt før(f.eks etter OUL/ før jul) slik at de får mulighet til å få tak i vikar eller lignende. Gratulerer med ny jobb!

Som arbeidsiver så har vi ikke krav til og få vite dette. Men jeg hadde sotte pris på og fått vite det. For meg hadde det ikke hatt noe og sakt om gravid eller ikke så lenge du var rette personen for jobben <3 . Men jeg ville da hatt noen flere inntervju i forhold til vikariatet ditt :) Mens jeg allerede var i prosessen :)

Du må senest varsle 4 uker før du går ut i permisjon. Ellers har de ingen rettigheter på å vite det, men man kan jo gjerne si ifra litt før(f.eks etter OUL/ før jul) slik at de får mulighet til å få tak i vikar eller lignende. Gratulerer med ny jobb!
Man skal vel gi beskjed tidligere når man blir borte så lenge som en foreldrepermisjon tror jeg, hvis ikke det var med gamle permisjonsregler når man kunne være borte et år

Gratulerer med jobbtilbud!
Ville takket ja og fortalt etter OUL.

Gratulerer! Så morro!! xsmile9
Dersom du skal være i permisjon mer enn ett år skal arbeidsgiver varsles minst 12 uker i forveien, https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-12-7-varslingsplikt/

Ville imidlertid ventet til kontrakt er signert med å si noe ja.
Regner med at de setter pris på å få vite om det og kunnet planlegge (selv om de ikke nødvendigvis synes det er stas, vil variere litt fra sted til sted). Det finnes ganske mange duster som jobber med rekruttering, også i store, proffe og seriøse selskaper (snakker av erfaring, var på jobbintervjuer i 5.mnd forrige graviditet :banghead:). Så vent til kontrakt er på plass, men så er det hyggelig å informere dem.

Back
Topp