Jobbsituasjonen i IVF prosessen

Floken

Forumet er livet
Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det med jobb situasjonen mens man er i IVF behandling.
Jeg har valgt å ikke være åpen om behandlingen på jobb av ulike grunner.
IVF behandling er ganske uforutsigbart og planlagt fravær er vanskelig å legge inn i «planen» på jobb og kollegaer og arbeidsgiver kan bli litt «muggen» når jeg da sier i fra på kort varsel at jeg må ha fri. Hvordan løser andre dette? Hva sier dere til arbeidsgiver?

Jeg hadde ikke fast stilling da, så jeg styrte når jeg jobbet selv.
Hadde jeg hatt fast jobb og det hadde blitt styr med jobben, så hadde jeg sykmeldt meg.

Jeg har ikke sagt noe på jobb, og bare tatt ut sykedager ved behov. Det avhenger jo litt av hvor lang reisevei du har etc, jeg klarte stort sett å få tatt scanninger og sånt enten tidlig eller sent sånn at jeg bare kappa litt av arbeidsdagen i en ende. SM ved uttak.

Jeg har sagt det til to på jobb, min personalansvarlig og min leder på prosjektet jeg jobber på. Det gjør det egentlig veldig enkelt, da de både forstår om jeg har en tung periode og hjelper meg å «dekke over» og fikse fri på kort varsel. Men stort sett har jeg kunnet planlegge arbeidsdagen min rundt UL og slikt. Dagen for uttak og innsett tar jeg ut avspassering/feriedag.

Er leder for ei som var åpen om prosessen, og ble lettere for meg som leder begynte ikke å masse om mye fravær i perioder. Ba hun om ekstra fri forstod jeg hvorfor og prøvde å tilrettelegge eller oppfordre til ytterligere sm

Har vært åpen om det til min leder. Bare positivt i mitt tilfelle og blir alltid møtt med forståelse fra henne. Ellers tror jeg bare jeg ville sagt at jeg holder på med en behandling på sykehuset eller noe i den duren som gjør at det kan bli litt fravær fremover.

Jeg har sagt det til alle jeg jobber med og angrer ikke et sekund!!!! Det har vært SÅ mye støtte og gode ord, og jeg har ikke trengt å forklare humøret mitt eller fravær. Alle forstår, og alle heier på meg ❤ Kollegaer har til og med tilbydd seg å jobbe overtid for å dekke opp for mitt fravær, de har spurt om jeg vil dra hjem på tunge dager, de har grått med meg når ting har gått feil vei og de har også grått gledestårer med meg. Det har vært helt fantastisk å kunne dele oppturer og nedturer med dem.

Nå skal det sies at vi har et veldig godt arbeidsmiljø, vi har jobbet sammen i årevis og er oppriktig glade i hverandre. Hadde jeg jobbet en annen plass er det ikke sikkert jeg hadde delt det.

Man trenger ikke å være så åpen som jeg har vært, men det kan være lurt å si noe om det dersom du mistenker at kollegaer kan bli sure fordi du er mye borte osv :)

Jeg har sagt fra til min leder som vet alt om hele prosessen, så har jeg en kollega som får vite litt nå og da. Jeg prøver å holde det hemmelig, men er veldig glad for at jeg bestemte meg for å være åpen med sjefen min før da vet jeg at jeg kan få fri på kort varsel og jeg bestemmer selv om hun skal si til mine andre kollegaer om jeg har "planlagt feriedag" eller er "syk" de dagane jeg er til behandling.

Jeg har heller ikke fortalt om IVF-prosessen på jobb. Har løst det gjennom litt kombinasjon av fravær, noe velferdspermisjon, noe avspasering, noe ferie og noe sykedager.

Jeg kunne sikkert fortalt det til min leder, og har vært åpen om de to vi har mistet det siste halve året. Siden vi gjennomfører forsøkene i Danmark, har det medført karantene i tillegg, så jeg syns det har vært skikkelig belastende med det fraværet på toppen, men da har jeg jobbet hjemmefra i perioden. Hadde sikkert møtt forståelse for et forsøk eller to, men en langvarig prosess med mange utenlandsturer er ikke sikkert hadde vært så populært sånn som ting er nå. Jeg er selv leder - og det er helt uaktuelt å fortelle det til mine ansatte.

Jeg var ærlig med min leder fra starten av og det er nok ikke noe jeg ville gjort på nytt, dessverre. I starten var hun veldig støttende og viste forståelse, men etterhvert som årene gikk og prosessen tynget meg mer og mer merket jeg at det ble mer irritasjon. Man har jo ingen garanti for at prosessen innebærer en quick fix, men jeg opplevde at min leder kanskje trodde at bare man kom i gang med forsøk så skulle alt bli bra og gå kjapt. Når jeg endelig ble gravid opplevde jeg å bli flyttet til arbeidsoppgaver som var mer belastende for en allerede nedslitt kropp. Enden på visa var at jeg måtte ha 100% svangerskapspenger. Følte nesten at jeg ble litt «straffet» fordi jeg så klart hadde vært noe ustabil i den tiden prosessen hadde stått på. Skjønner at man trenger et stabilt personale, det er ikke det altså. De fleste har nok god erfaring med å være ærlig med leder, prøver ikke å skremme deg. Hvis du har en tariffavtale som sier at du har krav på permisjon med lønn ved helsehjelp (sykehusbesøk osv), så vil du jo ikke få noen problem med å få fri til å reise til undersøkelser. Man er ikke pliktig til å oppgi grunn til den helsehjelpen man mottar, du kunne jo vært under utredning for en alvorlig sykdom for alt kollegene dine vet:rolleyes:

Jeg var ærlig med min leder fra starten av og det er nok ikke noe jeg ville gjort på nytt, dessverre. I starten var hun veldig støttende og viste forståelse, men etterhvert som årene gikk og prosessen tynget meg mer og mer merket jeg at det ble mer irritasjon. Man har jo ingen garanti for at prosessen innebærer en quick fix, men jeg opplevde at min leder kanskje trodde at bare man kom i gang med forsøk så skulle alt bli bra og gå kjapt. Når jeg endelig ble gravid opplevde jeg å bli flyttet til arbeidsoppgaver som var mer belastende for en allerede nedslitt kropp. Enden på visa var at jeg måtte ha 100% svangerskapspenger. Følte nesten at jeg ble litt «straffet» fordi jeg så klart hadde vært noe ustabil i den tiden prosessen hadde stått på. Skjønner at man trenger et stabilt personale, det er ikke det altså. De fleste har nok god erfaring med å være ærlig med leder, prøver ikke å skremme deg. Hvis du har en tariffavtale som sier at du har krav på permisjon med lønn ved helsehjelp (sykehusbesøk osv), så vil du jo ikke få noen problem med å få fri til å reise til undersøkelser. Man er ikke pliktig til å oppgi grunn til den helsehjelpen man mottar, du kunne jo vært under utredning for en alvorlig sykdom for alt kollegene dine vet:rolleyes:

Så leit å høre! En slik prosess kan fort dra ut noen år og det kommer nok til et punkt hvor alle blir litt lei, selv om det ikke er i orden å reagere slik.

Jeg er også interessert i hvilke erfaringer dere som har gjennomgått IVF har rundt dette. Jeg skal starte behandling nå snart og er fryktelig usikker på hvem jeg skal fortelle hvor mye. Planen er egentlig å si at jeg kommer til å ha litt fravær i en liten periode pga en utredning, men at det er vanskelig å sette nøyaktig tidspunkt for dette pga syklus. Så får sjefen selv tolke hvilke "dameproblemer" jeg skal utredes for... :D

Det er litt vagt, samtidig er det min fulle rett å ikke utlevere alt til arbeidsgiver. Tenker likevel å fortelle en kollega eller to, så da har jeg i alle fall forståelse for plutselig fravær hos noen :)

Så leit å høre! En slik prosess kan fort dra ut noen år og det kommer nok til et punkt hvor alle blir litt lei, selv om det ikke er i orden å reagere slik.

Jeg er også interessert i hvilke erfaringer dere som har gjennomgått IVF har rundt dette. Jeg skal starte behandling nå snart og er fryktelig usikker på hvem jeg skal fortelle hvor mye. Planen er egentlig å si at jeg kommer til å ha litt fravær i en liten periode pga en utredning, men at det er vanskelig å sette nøyaktig tidspunkt for dette pga syklus. Så får sjefen selv tolke hvilke "dameproblemer" jeg skal utredes for... :D

Det er litt vagt, samtidig er det min fulle rett å ikke utlevere alt til arbeidsgiver. Tenker likevel å fortelle en kollega eller to, så da har jeg i alle fall forståelse for plutselig fravær hos noen :)
Etterhvert som tida gikk så fortalte jeg det til mine kolleger også. Opplevde dem som en fin heiagjeng, som nesten ønsket like sterkt som oss at jeg skulle bli gravid.

Jeg har vært sykemeldt helt eller delvis igjennom forsøka så har lagt sykehusbesøk på dager jeg har vært sykemeldt. Har også fortalt det til min leder da jeg blir virkelig uttafor i prossesen -stressnivå er skyhøyt og jeg blir skikkelig hormonbombe! Så jeg får tilrettelegging når det trengs. Har også fortalt det til noen kollegaer så de vet hvorfor jeg flyr rundt som surrehue på jobb og spiser lunsj alene fordi jeg ikke klarer å forholde meg til mer enn 2 stk samtidlig o_O
Tenker du må kjenne på hvordan prossesen påvirker deg, vil du få støtte og forståelse fra sjefen eller vil det være en belastning? Det går ann å si at du får behandling og du ikke vet helt alle dagene du blir borte men at du gir beskjed så fort du vet. Du har mulighet til å bruke egenmeldinger :happy:

Har hatt 3 forskjellige sjefer (hvorav 2 er blitt kollegaer i ettertid). Stor forståelse hos nr 1 (barn selv, dame), ok forståelse hos nr 2 (uplanlagt barn etter 6 mnd, mann). Min nåværende sjef er helt FANTASTISK. Hans egne barn er selv resultat av fertilitetsbehandling, og han er så støttende, fravær er inget problem (både sykehus/innsett/utsett osv men også mentalt). Så glad for å ha han som sjef i denne prosessen. Skal sies at ved fravær i min jobb, så går det ikke så ut over andre kollegaer med en dag eller to.

Jeg har vært helt åpen om prosessen med jobben. Jobber på et legekontor, og vi er kun 14 stk. Har bare møtt forståelse og støttende kollegaer. De har gledet seg på mine vegne når det lykkes, og grått med meg når det gikk feil vei❤️
Har hjulpet veldig å være åpen. Var også veldig praktisk siden jeg fikk kontrollert hcg på jobb:p

Jeg har vært veldig åpen om prosessen med mine ledere, og med de kollegaene jeg jobber tettest på. De har visst alt fra før jeg begynte å prøve, og gjennom alle abortene. Det har vært deilig å kunne være ærlig med hvorfor jeg er borte, i tillegg til at det har blitt en fantastisk heiagjeng som bare ønsker meg det beste :Heartred:Heartred

Jeg har vært åpen om det tidligere. Nå er det 3 år siden sist vi hadde forsøk, men holder på med nytt nå. Vil ikke fortelle det denne gangen. Hvordan gjør dere det med sykemelding når dere skal ha egguttak? Sier dere i fra noen dager før at dere blir sykemeldt da? Hva sier dere at dere skal ? :)

Jeg har vært åpen om det tidligere. Nå er det 3 år siden sist vi hadde forsøk, men holder på med nytt nå. Vil ikke fortelle det denne gangen. Hvordan gjør dere det med sykemelding når dere skal ha egguttak? Sier dere i fra noen dager før at dere blir sykemeldt da? Hva sier dere at dere skal ? :)

Jeg ringte inn samme dag og meldte om sykdom. Tror jeg skyldte på magesmerter. Gikk til fastlegen og fikk sykemelding. Ville ikke arbeidsgiver skulle se jeg hadde vært på fertilitetsklinikk. Selvom det ikke skrives begrunnelse vil arbeidsgiver kunne se hvem som har skrevet sykemeldingen.

Interessant å lese svarene deres. Virker som det er mange forståelsesfulle ledere og kollegaer. Jeg er straks i gang med min første IVF, har hatt fire IUI i naturlig syklus tidligere. Har ikke fortalt noe til min leder enda, og har ikke på følelsen av at det vil gjøre ting noe lettere. Jeg har en ansvarsfull jobb som det er veldig vanskelig å være borte fra. Jeg planlegger faktisk å si opp jobben delvis pga. IVF-prosessen, da det uforutsigbare fraværet fra jobb skaper veldig mye stress og dårlig samvittighet hos meg. Lurer på om andre har en sånn type jobb og hvordan dere løste det?

Spennende å lese hvordan alle løser dette. Venter på henvisning til Ullevål/Riksen og skjønner at det er mye jeg må tenke på før prosessen er i gang.
Har vært prøver i mange år og har 2 gode kollegaer som har fulgt meg hele veien. Nå må jeg nok bestemme meg hva jeg skal dele med hvem. Ny sjef, men tror jeg kommer til å si ifra. Jobber et sted med full hjemmekontor og høyt press hele tiden, gjennom alle år har jeg dessverre nedprioritert egen helse og heller stått på på jobben.

Back
Topp