Kan ellers si at jeg føler meg relativt god på å «drite ut» utkast til jobbersøknader så jeg kan sikkert hjelpe deg på PM om du ikke vil dele arbeidserfaring og søknad offentlig. Men for eksempel:
Linda søker jobb som butikkmedarbeider i Lindex. Hun har tidligere arbeidet ved kafé og i butikk.
Det første hun bør skriver er
- HVORFOR hun vil ha akkurat den jobben
- Hvorfor akkurat HUN skal få jobben
- Teksten bør være faglig, og kan være litt personlig men ikke for mye. Arbeidsgiver ser ikke etter hele livshistorien men gjerne noe som viser litt hvem du er likevel. I starten av hver søknad nevner jeg noe positivt om arbeidsstedet som viser at jeg har lest meg opp og er interessert i den arbeidsplassen/bedriften
Her er en fiktiv søknadstekst jeg finner på i farten:
Hei,
Jeg søker herved på stillingen som butikkmedarbeider ved Lindex på Moasenteret.
Jeg har i mange år handlet særlig barnetøy på Lindex, og er veldig imponert over passform og kvalitet på tøyet dere selger. Det er viktig for meg å tro på produktene jeg skal selge, og derfor er jeg spesielt interessert i å jobbe for Lindex.
Tidligere har jeg vært ansatt i Kiwi, og sett hvor viktig kundeservice er for å gi kunden en god opplevelse. Fornøyde kunder føre til flere salg, og det er derfor viktig for meg alltid å møte kunden med en vennlig og positiv innstilling. Videre er jeg opptatt av å ha god oversikt over alle produktene som finnes i butikken, for å kunne yte best mulig service.
Som kollega er jeg arbeidsom og lojal overfor arbeidsplassen. Det er viktig for meg å samarbeide godt med kollegene mine, da jeg har tro på at et positivt arbeidsmiljø fører til mer effektivitet på arbeidsplassen, og ikke minst at kundene får en bedre opplevelse når de ansatte jobber godt sammen.
Håper å høre fra dere!
Linda
Du trenger ikke nødvendigvis å nevne at du har vært hjemme med barn i søknadsteksten, men det kan føres inn på CV-en. Det er uansett greit å få inn ett eller annet sted hvis du ikke har vært i jobb de siste 2 årene