Jobbsøknad

Lillesnille:)

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Er det noen som har noen raske tips til en god jobbsøknad? Bør man skrive at man har barn? Lenge siden jeg har søkt jobber...

Få inn noe om motivasjonen din for å søke stillingen tidlig i søknaden. Arbeidsgivere vil gjerne vite hvorfor du vil ha akkurat denne jobben.

I tillegg er det mange som skriver mye om hva de håper å lære/få ut av jobben. For arbeidsgiver er det (mer) interessant å få informasjon om hva du kan bidra med inn i stillingen.

Og, hold søknaden kort og presis. Svar på det utlysningen spør etter, med din erfaring. Kom med noen få konkrete eksempler på hva du har gjort, heller enn å ramse opp mye.

Er det noen som har noen raske tips til en god jobbsøknad? Bør man skrive at man har barn? Lenge siden jeg har søkt jobber...

Ville ikke skrevet om jeg har barn i søknad, skriver jeg har vært hjemme ulønnet med barn siden jeg ikke har jobbet på snart to år.

Svarer jeg har barn dersom standard CVen spør om det

Hva du har av kurs og utdanning sier lite om deg som person. Jeg vil bli litt kjent med søkere for å lage et bilde av de, da er de lettere å huske og. Fortell kort :)

Ville ikke skrevet om jeg har barn i søknad, skriver jeg har vært hjemme ulønnet med barn siden jeg ikke har jobbet på snart to år.

Svarer jeg har barn dersom standard CVen spør om det

Mhm, tenker samme, jeg skriver at jeg har barn uten å tenke at det er noe galt, og det forklarer også hullet i cv-en min fra tida som gravid og med baby, mellom skole og jobb.

I søknaden så skriver du det som er relevant for jobben. Enkelt og greit. Jeg synes det er så uinteressant å lese personlige ting som ikke har noe med jobben å gjøre. Hvis du skal skrive om deg selv (eller fortelle om deg selv på intervju) så fortell om dine interesser, kunnskaper og ferdigheter som du kan bruke i jobben. Feks at du har et engasjement for noe du brenner for, hva du er god på osv. Om du har barn eller er glad i hester eller liker å spille sjakk på fritida er helt uinteressant for en arbeidsgiver egentlig. Allikevel kan du skrive mye om DEG som person:)

Legg ved CV der utdanning og arbeid står. Skriv opp permisjon med barn, så det ikke er "huller" i CVen der det ser ut som du har vært arbeidsledig.

Du kan velge å skrive sivilstatus og barn under personalia på CV.

Last edited:
Les om bedriften og legg frem noen punktet i søknaden hentet fra det du har lest. Ellers må du presentere deg selv så positivt som mulig :)

Back
Topp