Jobbsøking

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Hei dere,

Jeg kjenner at jeg trenger litt råd. Jeg er i en jobb i dag hvor fremtidsutsiktene er noe usikre med tanke på salg av selskap og nedbemanninger. På bakgrunn av dette har jeg vært på søkersiden en god stund, men ikke noe napp.

Og nå satt jo endelig spiren også, som jo gjør det litt mer utfordrende synes jeg.
Om jeg skulle fått napp på en ny jobb, vil jeg jo begynne der tidligst 1. juni, kanskje også 1. juli til og med. Og termin i midten av oktober, så jeg går jo ut i permisjon allerede slutten av september.

Ny arbeidsgiver kan ikke vektlegge graviditet på noe som helst vis, men det er jo litt kinkig å så vidt få begynt før man skal ut. så nå lurer jeg på om jeg bare skal gå til permisjon og da søke nytt når jeg er på vei tilbake evt, hvis jeg da er ansatt fremdeles.

Hva hadde dere gjort?

Hei dere,

Jeg kjenner at jeg trenger litt råd. Jeg er i en jobb i dag hvor fremtidsutsiktene er noe usikre med tanke på salg av selskap og nedbemanninger. På bakgrunn av dette har jeg vært på søkersiden en god stund, men ikke noe napp.

Og nå satt jo endelig spiren også, som jo gjør det litt mer utfordrende synes jeg.
Om jeg skulle fått napp på en ny jobb, vil jeg jo begynne der tidligst 1. juni, kanskje også 1. juli til og med. Og termin i midten av oktober, så jeg går jo ut i permisjon allerede slutten av september.

Ny arbeidsgiver kan ikke vektlegge graviditet på noe som helst vis, men det er jo litt kinkig å så vidt få begynt før man skal ut. så nå lurer jeg på om jeg bare skal gå til permisjon og da søke nytt når jeg er på vei tilbake evt, hvis jeg da er ansatt fremdeles.

Hva hadde dere gjort?
Ville fortsatt å søke, og se an når du evt får napp. Men om det er sjanse for å bli i jobben du er i nå helt til permisjon hadde jeg gjort det for å få garantert greit med foreldrepenger og bruke permisjonen på å søke ny jobb :)

Ville fortsatt å søke, og se an når du evt får napp. Men om det er sjanse for å bli i jobben du er i nå helt til permisjon hadde jeg gjort det for å få garantert greit med foreldrepenger og bruke permisjonen på å søke ny jobb :)

Ja, det er jo snakk om kun noen måneder igjen av denne jobben, så å holde ut. Jeg er heldigvis der at arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger, det er jo absolutt en fordel. Håper at arbeidsforholdet holder helt til jeg går ut i permisjon :)

Ville nok fortsatt å søke, så får du heller ta en runde med deg selv hvis du inviteres på intervju.

Jeg er i samme posisjon som deg bortsett fra at jeg fikk tilbud om 1 års vikariat på fredag og jeg fikk positiv test på fredag. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Takker jeg nei, så er jeg uten jobb fra 1 mai.

Kan jeg spørre om ditt råd? Burde jeg gitt beskjed til arbeidsgiver før jeg skriver under kontrakten? Er redd hun trekker tilbake tilbudet sitt da.

Jeg er i samme posisjon som deg bortsett fra at jeg fikk tilbud om 1 års vikariat på fredag og jeg fikk positiv test på fredag. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Takker jeg nei, så er jeg uten jobb fra 1 mai.

Kan jeg spørre om ditt råd? Burde jeg gitt beskjed til arbeidsgiver før jeg skriver under kontrakten? Er redd hun trekker tilbake tilbudet sitt da.

Oj, den er vanskelig altså. For da vil du jo gå ut i permisjon mens du er i vikariat. Samtidig så er det ingen andre som tenker på deg selv og barnet i en sånn sammenheng enn deg selv. Og dette er jo såpass tidlig til at du kunne vært uvitende om graviditet lenge etter du signerer kontrakt.

For å sikre økonomien din ville jeg takket ja, om det likevel er slik at du ikke er i fast stilling fra i dag.

Og, jeg skjønner godt at du ville gitt beskjed, og de kan ikke trekke tilbake kontrakten, men ville nok ventet litt med å gi beskjed. Uke 12 er jo generelt standarden for å gi beskjed til noen som helst.

Helt enig med over. Man er faktisk ikke pliktig til å si ifra før tre mnd før man skal ut i perm, mener jeg. Er jo så klart greit å si ifra før om man vil , men det er en annen sak

Er redd hun trekker tilbake tilbudet sitt da.
Det er isåfall stikk i strid med arbeidsmiljøloven [emoji14]

Arb.giver har IKKE lov til å diskriminere gravide med mindre det er et spesielt krevende yrke hvor det er fare for livstruende skade på mor eller barn, og det skal kunne dokumenteres. I yrker hvor dette er tema blir man bedt om å ta sykemelding fra dag en. Veldig sjeldent.
Dog, mange er flinke til å utnytte gråsoner og skylde på andre ting om de får nyss i en graviditet.

Gjør arbeidsgiveren en tjeneste ved å ikke si i fra nå, så slipper hun å risikere å bryte loven ;-)

Back
Topp