Jobbsøking - attester

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Kan man legge ved attester som er flere år gamle?
Frister ikke veldig å be om attest fra mine to tidligere arbeidsgivere :/
Og ihvertfall ikke å bruke de som referanser...

Man legger ikkje ved attester. Man skrive cv og tar med attester på jobbintervju.

Ja, det kan du. Du kan be om fra der du jobber nå også. Dem kan ikke si nei, og de har ikke liv til å skrive noe negativt

Ja, det kan du. Du kan be om fra der du jobber nå også. Dem kan ikke si nei, og de har ikke liv til å skrive noe negativt
Har ingen jobb nå, så det blir vanskelig ;)
Har spurt en gammel arbeidskollega da, som hadde en del ansvar, innafor? Er ikke helt på talefot med mine to forrige sjefer...

Man legger ikkje ved attester. Man skrive cv og tar med attester på jobbintervju.
Den ene jobben jeg tenkte å søke på, krever attest og vitnemål i søknaden.
Uansett så er det jo greit å ha noe å vise til om det blir spørsmål om det.

Har spurt en gammel arbeidskollega da, som hadde en del ansvar, innafor? Er ikke helt på talefot med mine to forrige sjefer...

Er vel bare ledere som kan skrive attester.

Attest ber du normalt tidligere arbeidsgivere om når du forlater. De kan ikke skrive noe negativt ,de bekrefter at du har jobbet der og med hvilke oppgaver. Du bør kontakte tidligere ledere og be om attest,så har du jo den attesten for alltid. trenger ikke bruke de som referanser, du kan godt bruke en tidligere eller nåværende kollega, særlig en med noe ansvar for deg eller så.

Den ene jobben jeg tenkte å søke på, krever attest og vitnemål i søknaden.
Uansett så er det jo greit å ha noe å vise til om det blir spørsmål om det.

Det har ikkje skjedd i alle annonser eg har lest, så det tenkte eg ikkje over. Eg har slått sammen ulike jobber frå studietid på cv. Det har min veileder sagt går, når det er lenge sida. Google cv og attester. Der er det gode råd.

Attest ber du normalt tidligere arbeidsgivere om når du forlater. De kan ikke skrive noe negativt ,de bekrefter at du har jobbet der og med hvilke oppgaver. Du bør kontakte tidligere ledere og be om attest,så har du jo den attesten for alltid. trenger ikke bruke de som referanser, du kan godt bruke en tidligere eller nåværende kollega, særlig en med noe ansvar for deg eller så.

Har spurt en annen om attest nå og fått bekreftet.
Men har noen gamle attester liggende, så lurte vel egentlig på om det er innafor å bruke de som er type 10 + år :)

Det har ikkje skjedd i alle annonser eg har lest, så det tenkte eg ikkje over. Eg har slått sammen ulike jobber frå studietid på cv. Det har min veileder sagt går, når det er lenge sida. Google cv og attester. Der er det gode råd.
Det kom ikke frem før jeg var halvveis i prosessen. Mange som har link med et fast oppsett man må fylle ut, og evnt personlighetstester osv. Har ikke stått i annonsene :)

Har spurt en annen om attest nå og fått bekreftet.
Men har noen gamle attester liggende, så lurte vel egentlig på om det er innafor å bruke de som er type 10 + år :)
Ja,det er det. :-) en attest går aldri ut på dato. De er vanligvis skrevet da du forlot,og er mer nøyaktig med beskrivelse av oppgaver mm enn hvis den er laget 10 år senere. :-) Lurt å få med seg attest når man slutter, og om så mase litt på dem for å få i orden. Da slipper du å bruke tid senere,og du slipper forholde deg til folk som du er ferdig med.

Ja,det er det. :) en attest går aldri ut på dato. De er vanligvis skrevet da du forlot,og er mer nøyaktig med beskrivelse av oppgaver mm enn hvis den er laget 10 år senere. :) Lurt å få med seg attest når man slutter, og om så mase litt på dem for å få i orden. Da slipper du å bruke tid senere,og du slipper forholde deg til folk som du er ferdig med.

Var ikke det som var i tankene mine med de to siste. Det endte begge nesten med sak, så det får heller være... Den før det, forlot jeg da mamma lå på sykehuset, så jeg glemte det rett og slett. Tenkte ikke helt klart. Men han skulle skrive en for meg nå ihvertfall :)
Også får jeg en fra taekwondoklubben hvor jeg er styremedlem :)

Attest er en bekreftelse på at du har jobbet der. Det er kun sjefen som kan sende det, ikke kollega ;) Det er nok referanse du tenker på ;)

Attest er en bekreftelse på at du har jobbet der. Det er kun sjefen som kan sende det, ikke kollega ;) Det er nok referanse du tenker på ;)
Blanda litt. Har spurt en om å være referanse.
Også har jeg spurt et par andre om attest. Er hovedsakelig attest jeg trenger :)

En attest er en bekreftelse på at du har vært ansatt inne bedrift. Den skal inneholde stillingsprosent, stillingsbenevning (hva du har jobbet som eks, sykepleier eller lærer) og perioden du har vært ansatt. Du har krav på å få en slik attest av leder. Den skal du få så fort som mulig etter at du har sluttet i jobben og du skal i følge loven ikke trenge å be om den (desverre er det ikke alle arbeidsgivere som følger det). Attester tas med til intervju hvis de spør om det (ikke alle gjør det). Dvs en attest inneholder IKKE informasjon om deg som arbeidstager. Den informasjonen er det referanser som gir. Referanser er personer leder ved den jobben du søker kan ringe og snakke med om deg som person og som arbeidstaker. Det kan være nåværende/tidligere arbeidskollegaer eller ledere. Noen krever minimum to referanser og noen krever minimum 1 leder referanse. Dette vil du bli innformert om på jobbintervju.

En attest er en bekreftelse på at du har vært ansatt inne bedrift. Den skal inneholde stillingsprosent, stillingsbenevning (hva du har jobbet som eks, sykepleier eller lærer) og perioden du har vært ansatt. Du har krav på å få en slik attest av leder. Den skal du få så fort som mulig etter at du har sluttet i jobben og du skal i følge loven ikke trenge å be om den (desverre er det ikke alle arbeidsgivere som følger det). Attester tas med til intervju hvis de spør om det (ikke alle gjør det). Dvs en attest inneholder IKKE informasjon om deg som arbeidstager. Den informasjonen er det referanser som gir. Referanser er personer leder ved den jobben du søker kan ringe og snakke med om deg som person og som arbeidstaker. Det kan være nåværende/tidligere arbeidskollegaer eller ledere. Noen krever minimum to referanser og noen krever minimum 1 leder referanse. Dette vil du bli innformert om på jobbintervju.
Jeg vet forskjellen.
Det jeg lurte på var om jeg kunne bruke de gamle attestene.
Noen krever at jeg sender med søknaden, derfor jeg spør.

Som nevnt over ang kollega med ansvar, har jeg spurt henne om å være referanse. Ble nok en misforståelse der ;)
Fant ut at det egentlig bare er to jeg mangler for og den siste gidder jeg ikke be om tror jeg. Den andre får jeg tilsendt. Dette var ikke et norsk selskap eller i norge, så reglene er mulig ikke de samme, og det ble litt glemt pga div ting som skjedde rundt da.

Jeg vet forskjellen.
Det jeg lurte på var om jeg kunne bruke de gamle attestene.
Noen krever at jeg sender med søknaden, derfor jeg spør.

Som nevnt over ang kollega med ansvar, har jeg spurt henne om å være referanse. Ble nok en misforståelse der ;)
Fant ut at det egentlig bare er to jeg mangler for og den siste gidder jeg ikke be om tror jeg. Den andre får jeg tilsendt. Dette var ikke et norsk selskap eller i norge, så reglene er mulig ikke de samme, og det ble litt glemt pga div ting som skjedde rundt da.

Du kan bruke de gamle attestene, man får bare attester en gang :)

Back
Topp