Jobbreise i tidlig svangerskap

Solsikke94

Andre møte med forumet
Hei,
Jeg fant nylig ut at jeg er gravid, og er rundt fire uker på vei. Det er med andre ord tidlig å fortelle det til mange. Problemet er at jeg i jobben min ofte på dra på lengre jobbreiser, og disse dagene har en tendens til å bli veldig lange og intensive.
Kan det være skadelig for graviditeten, og burde jeg snakke med arbeidsgiver om det?
Neste planlagte reise er allerede først i mai.

Hei,
Jeg fant nylig ut at jeg er gravid, og er rundt fire uker på vei. Det er med andre ord tidlig å fortelle det til mange. Problemet er at jeg i jobben min ofte på dra på lengre jobbreiser, og disse dagene har en tendens til å bli veldig lange og intensive.
Kan det være skadelig for graviditeten, og burde jeg snakke med arbeidsgiver om det?
Neste planlagte reise er allerede først i mai.

Kommer nok veldig an på hva du mener med det. Ser lange arbeidsreiser er nevnt under uheldige arbeidsforhold under graviditet, men det kommer nok mye an på situasjonen, både mtp arbeidets art og din kropp.
Men om du bestiller deg time hos jordmor/lege med en gang, så kan du jo ta en samtale en av dem om saken. Da kan du jo gå inn i detalj på hva jobben innebærer, og bli enige om tiltak du evt burde presentere for arbeidsgiver, hvis det er noen forhold som er uheldige for deg og babyen. :)

Å reise i seg selv er ikke farlig i ett svangerskap, men igjen så kommer det an på hvilke jobb du har. Ta en prat med jordmor/lege og hør litt ut fra jobb du har. Er nok mange med hektiske/intense jobber som går gravide, men du kan jo også prate med leder og kanskje få tilrettelagt reisen. Jeg jobber selv natt, måtte snakke tidlig med leder da det ikke funket for meg å arbeide natt som gravid. Så greit å få leder også med på lag tidlig om du tenker du trenger tilrettelegging. Leder skal ikke trenge å fortelle om graviditet videre til andre

Back
Topp