jobbintervju

laban igjen....

Gift med forumet
Februarhjertene2017
Herre gud! Jeg søkte på en jobb i går, og i dag ringte de og ville ha meg på intervju på torsdag.
Hva gjør jeg? Graviditeten er synlig ,dette er et vikariat på 40% (butikk) ,skal jeg si at jeg er gravid? Han kommer uansett til å se det :-p
Nå er jeg både glad,nervøs og har så lyst til å jobbe igjen. Har ikke jobbet siden arbeidsplassen min gikk konkurs i januar.

Du trenger ikke si noe om det. H*n har heller ikke lov til å spørre. Som du skriver, så vises det og det ser sikkert arb.giver. Om du blir ansatt eller ikke skal ikke ha noe med graviditeten å gjøre. Lykke til!

Du trenger ikke si noe om det. H*n har heller ikke lov til å spørre. Som du skriver, så vises det og det ser sikkert arb.giver. Om du blir ansatt eller ikke skal ikke ha noe med graviditeten å gjøre. Lykke til!

Takk for svar:-) Men siden det er et vikariat så føler jeg at jeg lurer dem. ...... denne samvittigheten altså,skal alltid komme i veien.

Hvor lenge varer vikariatet da?

Takk for svar:-) Men siden det er et vikariat så føler jeg at jeg lurer dem. ...... denne samvittigheten altså,skal alltid komme i veien.
Kjenner den igjen. Akkurat starta i ny jobb, og ikke fått snakka med sjefen enda, da han er på ferie... Fikk jobben før jeg var gravid, men sa heller ikke på intervju at vi hadde tenkt på å få barn. Det har de ingenting med, og det er ikke det som styrer om man er kvalifisert til en jobb eller ikke. De spurte ikke direkte heller om dette, men spurte om hvordan familieforholdene var, og da svarte jeg bare at jeg bodde sammen med samboeren og at vi hadde det veldig bra ;) Nå skal det sies at vi egentlig hadde tenkt å vente litt med graviditet siden jeg fikk ny jobb, men den naturen altså...

Jeg tror kanskje jeg ville ha informert om en graviditet dersom jeg var gravid da jeg var i intervju, men det hadde kun vært for å spille med åpne kort, ikke for at de hadde noen rett til å vite det. Du kan også be om å se en begrunnelse for ansettelse av noen andre enn deg, og dersom du ikke blir ansatt på grunn av en graviditet, så er det diskriminering. Loven er ganske klar på de punktene- både om tilsettingsprosessen og diskriminering.

Masse lykke til!

Kjenner den igjen. Akkurat starta i ny jobb, og ikke fått snakka med sjefen enda, da han er på ferie... Fikk jobben før jeg var gravid, men sa heller ikke på intervju at vi hadde tenkt på å få barn. Det har de ingenting med, og det er ikke det som styrer om man er kvalifisert til en jobb eller ikke. De spurte ikke direkte heller om dette, men spurte om hvordan familieforholdene var, og da svarte jeg bare at jeg bodde sammen med samboeren og at vi hadde det veldig bra ;) Nå skal det sies at vi egentlig hadde tenkt å vente litt med graviditet siden jeg fikk ny jobb, men den naturen altså...

Jeg tror kanskje jeg ville ha informert om en graviditet dersom jeg var gravid da jeg var i intervju, men det hadde kun vært for å spille med åpne kort, ikke for at de hadde noen rett til å vite det. Du kan også be om å se en begrunnelse for ansettelse av noen andre enn deg, og dersom du ikke blir ansatt på grunn av en graviditet, så er det diskriminering. Loven er ganske klar på de punktene- både om tilsettingsprosessen og diskriminering.

Masse lykke til!

Takk :-) Jeg føler jo for å si det, for i etterkant å kunne ha et ok forhold til sjefen. Det er jo et vikariat med mulighet for fast ansettelse. Jeg liker å stille med åpne kort,men de fleste mener jeg ikke bør si noe. Blir så stressa av dette.

Jeg er redd du ikke får jobben om du sier at du er gravid.. Det beste er selvsagt å spille med åpne kort, men;
1. De har ingenting med det
2. Du risikerer en en litt grinete sjef om du ikke sier noe og avslag om du sier noe, dessverre.
Jeg hadde ikke sagt noe.

Jeg er redd du ikke får jobben om du sier at du er gravid.. Det beste er selvsagt å spille med åpne kort, men;
2. Du risikerer en en litt grinete sjef om du ikke sier noe og avslag om du sier noe, dessverre.
Jeg hadde ikke sagt noe.
Beklageligvis er det ofte slik... Har vært tillitsvalgt i mange år, og vært i tilsettingsgrupper, så regelverket er der, men det er mange som gjør krumspring rundt det - og jeg mistenker at bare færreste blir konfrontert med det... :(
Loven er helt klar og tydelig, de kan ikke spørre om graviditet, og det skal uansett ikke veie noe hverken for eller imot en ansettelse. Tror det er mange som ikke sier noe om graviditet, nettopp fordi vi kjenner til så mange eksempler på damer som da ikke har blitt tilbudt en jobb etc.. Skulle bare ønske at vi var kommet lengre i Norge i dag... Sukk.

Vi får alle bare stå på uansett, og gjøre det som føles rett for hver og en av oss :)

Jeg hadde ikke sagt noe.

Jammen jeg får jo ikke skjult magen nå. Nei uff, jeg får bare ta det som det kommer :-) kanskje hun er gravid hun dem søker vikarjobb for :-p

Takk :-) Jeg føler jo for å si det, for i etterkant å kunne ha et ok forhold til sjefen. Det er jo et vikariat med mulighet for fast ansettelse. Jeg liker å stille med åpne kort,men de fleste mener jeg ikke bør si noe. Blir så stressa av dette.
Jeg vet ikke hva slags jobb det er du skal søke på, men jeg tenker at dersom det er muligheter der for forlengelse, så må du tenke på alt du får vist frem som arbeidstaker mens du er i vikariatet, frem til du går ut i permisjon. Da er det kanskje lurt å ikke si noe i første omgang, slik at du faktisk får en sjanse til å vise hva du mestrer og kan bidra med :)

De har ingen rett til å bli sure - det er nå bare slik livet er. Arbeidstakere blir gravide, og regelverket er slik at de skal beskyttes mot diskriminering i arbeidslivet, ved feks å ikke måtte opplyse om evt graviditet.
Lykke til :)

Du er uansett ikke pliktig til å si noe før 3 mnd før, så sjefen har uansett ingen rett til å bli grinete for at du ikke har fortalt det.

Hvor langt er du på vei? Klarer du ikke å skjule det med en vid skjorte eller lignende?

Jeg ville nok ikke sagt noe, jeg tror nok at det blir vanskelig å få jobben hvis sjefen vet at du er gravid.

Uansett hva du velger: lykke til :)

Jeg har søkt på 100% på den jobben jeg har nå, ønsker å få økt stillingen min! Det blir intervjurunde i midten av august, jeg er da 13 uker på vei, har ikke sagt det til arbeidsgiver ennå, kun fordi jeg er redd hun ikke vil gi meg 100% stillingen pga graviditeten! :-/ Hun er truende til å ikke la meg få jobben, men ikke si noe om at det handler om graviditeten. Jeg kan da heller ikke bevise det.
Derfor holder vi hemmeligheten skjult til etter intervjuet. Håper jeg får stillingen og at hun ikke blir sur pga nyheten om at jeg må ut i permisjon i januar :-) Har 80% stilling nå :-)

Er det vikariat på 1 år så hadde jeg følt at det var dårlig gjort mot arbeidsgiver. Å jobbe kort tid for så gå i permisjon vil jo ikke gi en god referanse i framtiden tenker jeg.
Når skal en fast ansettelse evnt avgjøres? For er det mens du er i permisjon så er det jo fare for at en som må gå vikar for deg får fast ansettelse da de ikke har noe grunnlag å ansette deg på.
Men igjen... Jobbmarkedet er ikke så bra nå, så må nesten bare prøve også.

Hvor langt er du på vei? Klarer du ikke å skjule det med en vid skjorte eller lignende?

Jeg ville nok ikke sagt noe, jeg tror nok at det blir vanskelig å få jobben hvis sjefen vet at du er gravid.

Uansett hva du velger: lykke til :)

Jeg er 12+4 i dag,men det ut som jeg skal ha unge før jul. Det ville sett veldig rart ut med en så stor skjorte :-p
Jeg tror jeg nesten får ta det som det kommer.
Taķk for svar alle sammen :-)

Som mange andre her sier så skal det ikke ha noe å si om du er gravid eller ikke, men slik er det dessverre ikke alltid. Søstera mi var på et jobbintervju da hun var gravid. Hun valgte å si at hun var gravid litt ut i intervjuet, da avsluttet hun som intervjuet søstera mi intervjuet ganske kort etter og var heller uhøflig, nesten litt sur for at søstera mi hadde brukt tida hennes på tull virket det som :/
Det er ikke lett å vite hva en skal gjøre i slike situasjoner. Men jeg tror jeg ikke hadde sagt noe visst di ikke spør under intervjuet.

De har ikke lov å spørre og du trenger ikke å si noe :)

Back
Topp