Jobbintervju

Tinkerbell :)

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Til onsdag skal jeg på 2. Runde av jobbintervju og jeg tror det er ganske stor sjangse for at jeg får den. Men er det noen regler som sier at jeg må informere om graviditeten? Er så redd for at jeg ikke får den om jeg gjør det :/

27.12.14
02.06.10

Nei du må ikke si noe før d nærmer seg at du skal ut i permisjon :)

♡ mamma' til Emilie og lille julegaven vår ♡

Lykke til:)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Oi så spennende ! Masse lykke til :) jeg ville ikke sagt noe, du er jo ikke over de 12ukene engang så hvem har vel "rett" på å vite det uansett da! Du har ingen informasjonsplikt om det så jeg ville holdt det for meg selv. Var ei på september som "mista" jobben, etter å ha sagt grunnen til at hun hadde vært sykemeldt i noen uker. Hun hadde vikarjobb og ble lovd fast stilling og skulle skrive kontrakt når hun kom tilbake. Men da fikk hun heller beskjed om at det nå dessverre forelå ansettelsesstopp! Og at hun var ferdig i vikariatet. Så jeg hadde vært veldig forsiktig med å dele det om man er i en usikker jobbsituasjon..

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3

Synes det er så vanskelig, er et års vikariat og jeg kjenner hun som skal ansette:/ Skal flytte til en annen by så er avhengig av å få jobb der!

27.12.14
02.06.10

Jeg er i samme situasjon. Ferdig på skolen så driver og søker jobber. Kommer ikke til å si noe før jeg har fått meg jobb.

Likestillingsloven $(mobilen har ikke paragraftegn)5 sier: "diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Diskriminering på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes som diskriminering på grunn av kjønn. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av en persons faktiske, antatte, tidligere eller fremtidige graviditet eller permisjon."

Arbeidsmiljøloven $13-1 (4) ledd sier at ved forbud mot diskriminering på grunn av kjønn gjelder bestemmelsene i likestillingsloven.

Altså sier arbeidsmiljøloven at de egentlig ikke har lov til å ikke gi deg jobben på bakgrunn av at du er gravid, men i praksis skjer nok dette mye... Videre må man ikke informere om graviditet mer enn 12 uker før man skal ut i permisjon. Altså trenger du ikke si noe som helst...

Og når dette faktisk er nedfelt i lov så har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet for dette. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er i samme situasjon. Ferdig på skolen så driver og søker jobber. Kommer ikke til å si noe før jeg har fått meg jobb.

Likestillingsloven $(mobilen har ikke paragraftegn)5 sier: "diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Diskriminering på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes som diskriminering på grunn av kjønn. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av en persons faktiske, antatte, tidligere eller fremtidige graviditet eller permisjon."

Arbeidsmiljøloven $13-1 (4) ledd sier at ved forbud mot diskriminering på grunn av kjønn gjelder bestemmelsene i likestillingsloven.

Altså sier arbeidsmiljøloven at de egentlig ikke har lov til å ikke gi deg jobben på bakgrunn av at du er gravid, men i praksis skjer nok dette mye... Videre må man ikke informere om graviditet mer enn 12 uker før man skal ut i permisjon. Altså trenger du ikke si noe som helst...

Og når dette faktisk er nedfelt i lov så har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet for dette. :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Takk! Greit å se loven svart på hvitt! Trengte å vite at jeg har det på det rene. Får prøve å legge den dårlige samvittigheten bak meg :)

27.12.14
02.06.10

Da har jeg vært på intervjuet!! Følte jeg ble skikkelig grilla. Masse vanskelige spørsmål, men tror jeg klarte meg ganske bra! Sa ingenting om graviditeten.

Er så spent på om jeg får den! Om ikke jeg får den vet jeg ikke hva jeg gjør, da står jeg uten jobb fra juni, krise!!

27.12.14
02.06.10

Krysser fingrene :D

Spennende! Lykke til, håper du får den :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Lykke til, sikker på at det gikk strålende:)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Eg ska egentlig ut igjen i jobb fra den 10 mai, men må nok sjukemelde meg.. Grue meg til reaksjonen til sjefen gitt :(

babyjente 27 Juli ♡

Back
Topp