Jobbintervju, hva sier man og ikke?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Hva er ditt beste tips om hvordan man ter seg på jobbintervju?

Hva svarer man på spørsmål som:

'Hva driver din samboer med?

'Søker du andre jobber?

Dette er spørsmål jeg stadig får men aner ikke hva jeg svarer på.....
Hva er rett svar?
Hva min samboer gjør er jo ikke relevant for stillingen ..;)

Man bør ikke baksnakk om sin forrige arbeidsgiver.

Jeg ville svart på de spørsmålene, men ikke på hva slags tro jeg har, eller familieforøkelse.
Hvis du svarer ja på at du søker andre plasser er jo i din fordel, da legger det litt press på dem.
Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum mobile app

Nei det er jo ikke relevant hva sambo gjør ;) men de spør nok mer for å bli litt kjent med deg tenker jeg. Lage seg er bilde av deg privat, så da er det vel bare å svare ærlig på det :)
Om en søker andre jobber er litt mer kinkig. Som regel er jeg ærlig her. Men er det en veldig spesiell jobb kan de noenganger like at en kun har søkt der...da kan en si at en har søkt andre jobber men at den aktuelle jobben er førstevalget. Alle skjønner jo at en må ha fler bein å stå på

Ha et svar klart på spørsmålet: Hva er din dårligste side?/Har du noen dårlige sider? ;)

Å klart svar på : Hvordan er du som person?
Om det er i en annen kommune, har du tenkt å flytte hit om du får jobben? osv. osv.

Svar ærlig. De er ute etter en som er rett for jobben, ikke en som lyver og sier det hun tror de vil høre ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Du sier ikke at du trenger en jobb. Du gjør deg interessert i denne stillingen ;)

Vær ærlig:) de har jo ikkje noe med ka din samboer jobber med.. men ville nok svart på det. Sist eg var på jobbiintervju var min samboer permitert, då svarte eg at han var utdanna tømrer..
Tenk igjennom ka du kan svare på dine gode/dårlige sider.. det gjorde ikkje eg, og eg hater å snakke positivt om meg sjøl så det ble bare et teit øyeblikk når eg prøvde å finne på ka eg skulle svare:p familie forøkelse har de ikkje lov å spørre om.. og eg ville nok gjort de oppmerksom på det for å vise at eg har bein i nesen ;)

Og en ting.. ikkje sleng på deg vesken når du skal gå så du knuser en blomsterpotte.. det er bare flaut.. :cool:

Det beste er og være ærlig :)

Mange gode tips:)

Noen som har sitti på andre siden og intervjuet andre?
Hva ser du etter?
Jepp.
Ser selvfølgelig etter egenskaper som er viktig ene og alene for det yrket. Men ellers evne til å reflektere og ta imot veiledning, fleksibilitet, selvinnsikt, evne til å kommunisere godt, at de er ansvarsfulle og jobber målrettet og systematisk.

Sånn off the top of my head...

Jepp.
Ser selvfølgelig etter egenskaper som er viktig ene og alene for det yrket. Men ellers evne til å reflektere og ta imot veiledning, fleksibilitet, selvinnsikt, evne til å kommunisere godt, at de er ansvarsfulle og jobber målrettet og systematisk.

Sånn off the top of my head...

Takker:)

Jeg føler jeg er der...men...

Det kan være relevant for de hva samboeren din gjør, jeg som arbeidsgiver stiller det spørsmålet fordi jeg gjerne vil vite f.eks om du kommer til å kunne stille opp ved overtid, om dere kommer til å dele på "syk barn" dagene eller om jobben hans er viktigere enn din, om han jobber skift vet jeg at det kan bli utfordringer rundt å sette opp turnusen din sånn at den passer med hans.

Når det gjelder det med andre jobber er det greit å vite om jeg må slå til raskt om jeg vil ansette deg fordi noen andre kanskje kan være interessert i deg :)

Mange gode tips:)

Noen som har sitti på andre siden og intervjuet andre?
Hva ser du etter?

I tillegg til det mrs Lutz sa....
Jobber i butikk, og når jeg spør om de har søkt andre stillinger så syntes jeg ikke det er ensrettet positivt at de har det..
Jeg jobber med kjøkkenprodukter, og hvis jeg får en som har søkt på matbutikk, sportsbutikk, gardinbutikk osv. I tillegg, tenker jeg at vedkommende kanskje ikke er veldig interessert i å jobbe med det vi selger... " samme det, bare jeg får en jobb"

Jeg er nøye på interesse, kunnskap og service og da er det viktig med en som vil ha akkurat den stillingen.
Jeg kan lære deg varene, men interessen må du ha selv.

Mitt tips er også å finne litt ut om firmaet på forhånd.

I tillegg til det mrs Lutz sa....
Jobber i butikk, og når jeg spør om de har søkt andre stillinger så syntes jeg ikke det er ensrettet positivt at de har det..
Jeg jobber med kjøkkenprodukter, og hvis jeg får en som har søkt på matbutikk, sportsbutikk, gardinbutikk osv. I tillegg, tenker jeg at vedkommende kanskje ikke er veldig interessert i å jobbe med det vi selger... " samme det, bare jeg får en jobb"

Jeg er nøye på interesse, kunnskap og service og da er det viktig med en som vil ha akkurat den stillingen.
Jeg kan lære deg varene, men interessen må du ha selv.

Mitt tips er også å finne litt ut om firmaet på forhånd.
Enig med deg. Men jeg tenker som arbeidsgiver at arbeidssøker må være ærlig. Hvis noen har søkt matbutikk, sportsbutikk og gardinbutikk i tillegg er det greit å vite og ikke at vedkommende da lyver å sier "nei har ikke søkt noen andre steder". Så jeg gjentar meg selv lengre opp: bare svar ærlig og ikke det du tror arbeidsgiver vil høre. Det er snakk om å finne rett person til rett stilling, for begge parter. Kjipt å bli oppsagt i prøvetiden på en jobb arbeidsgiver oppdager du ikke passet til allikevel, etter å ha sagt nei til andre jobbtilbud da du tok jobben for eksempel.

Back
Topp