Jobbintervju - fortelle om graviditet?

Anniemo

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Søkte ny jobb før jeg visste at jeg var gravid. Er nå innkalt til runde to i intervjuprosessen. Hvis jeg får jobben, får jeg knapt kommet i gang før jeg må ut i permisjon (3mnd oppsigelse).

Jeg skjønner jo at det vil være negativt for arbeidsgiver, men hvis en ansetter en kvinne i 30-årene med et barn på halvannet, ligger det vel litt i kortene at det vil komme en permisjon på et eller annet tidspunkt. Sier jeg fra før de ansetter noen har de ikke lov til å bruke det som grunn for å ikke ansette, men det er klart at de uansett gjør sine vurderinger...

Hva ville DU gjort i min situasjon?

Oi, for en vanskelig situasjon. Du kan ikke si noe for det er klart de ikke vil ansette deg da. Uansett hva de gir av unnskyldning vekter nok er graviditet tungt... Jeg ville ventet til permisjon var over med å bytte jobb, men er det en jobb du virkelig har lyst på så gå på intervju med rak rygg og hold munn om babyen :D

Oi, for en vanskelig situasjon. Du kan ikke si noe for det er klart de ikke vil ansette deg da. Uansett hva de gir av unnskyldning vekter nok er graviditet tungt... Jeg ville ventet til permisjon var over med å bytte jobb, men er det en jobb du virkelig har lyst på så gå på intervju med rak rygg og hold munn om babyen :D

Takk for svar! Det er svært sjelden det dukker opp stillinger i min bransje som er interessante, og det er derfor det er ekstra irriterende om jeg skulle miste denne ved å fortelle om graviditeten... Hadde jeg visst at jeg kunne fått en like spennende jobb etter permisjonen, ville det jo ikke vært noe problem :)

Jeg vet hva du snakker om.
Ville gått jeg , også bare fortalt det som det er. Kunne like tidlig skjedd rett etter ansettelse. Men det vil nok veie opp mye for at de velger noen andre , siden du skal rett ut i permisjon. Men vær åpen og ærlig.

Jeg vet hva du snakker om.
Ville gått jeg , også bare fortalt det som det er. Kunne like tidlig skjedd rett etter ansettelse. Men det vil nok veie opp mye for at de velger noen andre , siden du skal rett ut i permisjon. Men vær åpen og ærlig.

Takk for råd! Nå har jeg to svar og to forskjellige forslag :D

Jeg ville ikke sagt noe i jobbintervjuet. Jeg ville heller fortalt det hvis du blir tilbydd kontrakt. Det skal ganske mye til for at de trekker kontrakten når du blir tilbydd den, men du vil bli oppfattet som ærlig siden du sa fra før ansettelse :)

Jeg ville ikke sagt noe i jobbintervjuet. Jeg ville heller fortalt det hvis du blir tilbydd kontrakt. Det skal ganske mye til for at de trekker kontrakten når du blir tilbydd den, men du vil bli oppfattet som ærlig siden du sa fra før ansettelse :)
Enig! Tilbyr de deg jobben bør du si det. Understrek at du har et langt perspektiv på denne jobben og at du ser for deg at du skal bli lenge etter permisjonen (hvis det er sant - ikke ellers). Om de trekker jobbtilbudet så vet du at dette er en arbeidsgiver du uansett ikke ville likt å arbeide for.

Lykke til!

Ville ikke sagt noe før jeg evt hadde fått jobben. :) så kan de heller sette inn vikar frem til du evt er tilbake fra perm.

Takk for veldig gode råd! Det var over 70 søkere på jobben, så det skulle være mulig å finne en vikar... :) Skikkelig kjipt er det uansett!

Jeg ville ikke sagt noe før jeg hadde skrevet under på en kontrakt. Greit nok at du skal ut i permisjon kort tid etter at du har begynt i jobben, men tenker du litt lenger, har du fortsatt over 30 år igjen i arbeidslivet. Ett år i løpet av den tiden, betyr ingen ting. Om du syntes det blir ubehagelig å skulle fortelle om graviditet kort tid etter at du har fått jobben, kan du fortelle at du var usikker på om graviditeten kom til å gå bra, eller at du visst nok var lenger på vei enn det du trodde.

Du har ingen plikt til å opplyse om at du er gravid i en ansettelsessiutasjon. Det følger av likestillingsloven at den klare hovedregelen er at arbeidsgiver ikke har lov til å legge vekt på graviditet ved ansettelse. Det finnes imidlertid en svært snever ulovfestet regel som gir arbeidsgiver adgang til å vektlegge graviditet ved ansettelse.

Hentet fra gratisrettshjelp.no

Altså,er du kvalifisert til stilling skal ikke graviditet uansett ha noe påvirkning :)

Du har ingen plikt til å opplyse om at du er gravid i en ansettelsessiutasjon. Det følger av likestillingsloven at den klare hovedregelen er at arbeidsgiver ikke har lov til å legge vekt på graviditet ved ansettelse. Det finnes imidlertid en svært snever ulovfestet regel som gir arbeidsgiver adgang til å vektlegge graviditet ved ansettelse.

Hentet fra gratisrettshjelp.no

Altså,er du kvalifisert til stilling skal ikke graviditet uansett ha noe påvirkning :)
Takk! Jeg er klar over dette selv også, men man kan ikke styre hvordan en arbeidsgiver tenker om den nyansatte allerede er gravid når en tilbys jobb. En starter jo arbeidsforholdet på litt feil fot, og jeg har ingen problem med å sette meg inn i deres situasjon :) Likevel er en først og fremst nødt til å tenke på seg selv, ingen andre som gjør det... :) Når det er sagt, det er slettes ikke sikkert at jeg får tilbudet engang! Men ved hjelp av rådene i denne tråden valgte jeg i alle fall å ikke si noe på intervjuet i dag.

Hvis de allerede har gitt deg tilbud om jobben, så kan de ikke trekke tilbudet på grunnlag av at du er gravid. Men om du enda ikke har fått tilbudet, så finnes det desverre noen som er kjipe å lar være å gi deg tilbud om jobb :-/

Søkte ny jobb før jeg visste at jeg var gravid. Er nå innkalt til runde to i intervjuprosessen. Hvis jeg får jobben, får jeg knapt kommet i gang før jeg må ut i permisjon (3mnd oppsigelse).

Jeg skjønner jo at det vil være negativt for arbeidsgiver, men hvis en ansetter en kvinne i 30-årene med et barn på halvannet, ligger det vel litt i kortene at det vil komme en permisjon på et eller annet tidspunkt. Sier jeg fra før de ansetter noen har de ikke lov til å bruke det som grunn for å ikke ansette, men det er klart at de uansett gjør sine vurderinger...

Hva ville DU gjort i min situasjon?

Vi er i samme situasjon. Fikk invitasjon til jobbintervju i dag men jeg kommer ikke til å si noe om noe graviditet før jeg evt. får et tilbud og skriver under en kontrakt. Jeg er arbeidsledig og helt avhengig av å få jobbe for å opparbeide meg nok arbeidstid før permisjon. Økonomisk her og nå er det selvsagt også et must, og jeg beklager å måtte si det men på tross av at man ikke har lov til å diskrimineres som gravid jobbsøker så vet jeg (av erfaring) at enkelte arbeidsgivere er flinke på å navigere seg rundt akkurat det.. Så for min del veier hensynet til min egen familie tyngst.

De har ikke lov å kutte deg ut pga graviditet, men noen gjør det nok uansett og bruker andre grunner. Så jeg synes det var klokt å ikke si noe på intervjuene.

Vi er i samme situasjon. Fikk invitasjon til jobbintervju i dag men jeg kommer ikke til å si noe om noe graviditet før jeg evt. får et tilbud og skriver under en kontrakt. Jeg er arbeidsledig og helt avhengig av å få jobbe for å opparbeide meg nok arbeidstid før permisjon. Økonomisk her og nå er det selvsagt også et must, og jeg beklager å måtte si det men på tross av at man ikke har lov til å diskrimineres som gravid jobbsøker så vet jeg (av erfaring) at enkelte arbeidsgivere er flinke på å navigere seg rundt akkurat det.. Så for min del veier hensynet til min egen familie tyngst.
Jeg har også landet på å ikke si noe. Er ferdig med andre runde nå, og hvis jeg ikke får tilbud om jobben, vet jeg i alle fall at det ikke har med graviditeten å gjøre! Lykke til med intervjuet ditt!

Jeg har også landet på å ikke si noe. Er ferdig med andre runde nå, og hvis jeg ikke får tilbud om jobben, vet jeg i alle fall at det ikke har med graviditeten å gjøre! Lykke til med intervjuet ditt!

Så spennende!! Tusen takk og lykke til til deg også :D

Back
Topp