Jobbing og tunge løft

Verra

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Jeg jobber da på 2 sykehjem der det er en del tungeløft og veldi mye gåing på hardt underlag. De på jobb vet fortsatt ikke at jeg er gravid, så de forventer så klart ikke nå annet en at jeg skal være så effektiv som jeg altid har vært. Noe som så oftest går bra. (skal prate med sjefen, men vil gjerne vente til uke 12) Så jeg lurer på om det er noen flere i samme situasjon og om det er noe spessielt jeg bør ta hensyn til?

en jordmor fra bedriftshelsetjenesten fortalte meg at gravide frarådes løft over 10-12 kg. Gode sko og riktige arbeidsteknikker er viktig. Ellers er det viktig å etterhvert fortelle om dette på jobben slik at en kan tilrettelegge så godt som mulig for deg for å forhindre vondter og evt. sykemelding i større eller mindre grad :-)

hei. ja disse tunge løftene.. er ikke alltid like lett å unngå. arbeider selv i et yrke som har en del tunge løft. er student på helttid hvor jeg arbeider med tunge trematerialer.. ellers arbeider jeg som avløser i grishus..ja nesten hver dag, kan vel si at det er en full jobb :P hvor jeg løfter store flis sekker, andre typer sekker og utstyr. og de ligger jo på 5-15 kg kan jeg tenke meg..
til nå har jeg løftet, men jeg prøver å finne løsninger så de ikke blir så tunge.. men etterhvert så må eg vel gi opp det også. vil jo ikke skade meg. skal til UL på tirsdag, så tenkte jeg skulle høre da. de burde jo vite det ;)

du burde nok snakke med sjefen din, sånn at du kan få tilrettelagt det litt anderledes..slik at ho vet at du ikke kan gjøre alt som du vanligvis gjør. har selv arbeidet på sykehjem, og ja det er en del tungt arbeid der altså, selv om en har ulike utstyr.

bare pass på deg selv, du vet best når du må ta det rolig :)

Jeg jobber som lastebilsjåfør og har mye tunge paller og stressende dager.
Har vært sykemeldt en stund og i dag skal jeg til legen og snakke om tilrettelegging. Jeg vet etter å ha snakket med personalsjefen på jobb at det ikke er mulig å tilrettelegge nok for gravide. så jeg kommer nok ikke til å jobbe.
Det krever for mye energi, som jeg ikke har, og det nytter ikke å hvile i min arbeidstid.

Jeg jobber også på sykehjem og har som deg, tenkt å vente til etter jeg er 12 uker med å fortelle :)
Men det er vanskelig. Der hvor jeg jobber er de fleste pasientene sånne som vi kan være en på. Men det betyr ikke at dem nødvendigvis er så lette. det blir alikevel litt løfting og "skubbing".

Jeg kjenner det verker i hele kroppen etter en arbeidsdag. Har til og med hatt blødninger etter en(flere) arbeidsdag, så jeg synes det er veldig skummelt egentlig. Regner med det er kroppen som sier ifra om at nå må du ta det rolig..
Så jeg har vært endel sykemeldt pga av dette.

Det er litt kjipt å være på jobb, og prøve, uten å virke kjipt ovenfor de andre, å få de letteste oppgavene og gjøre minst mulig tungt osv. Det går jo rett og slett ikke!

Så jeg gleeeder meg til etter UL i uke 12, og jeg kan fortelle det, slik at arbeidsdagen blir enklere og mer tilrettelagt. :)

Jeg jobber også på sykehjem og jeg har fått tilrettelagt arbeidsdagen min litt. Jeg fikk beskjed om at å være gravid ikke er en sykdom og at jeg ikke kan forvente og ikke ta noen stell og sånt. Dette sa styreren til meg når jeg leverte sykmeldingen min på 40%. Ho sa også at hadde full forståelse for hvordan det var å være kvalm og sånt, men jeg kommer ikke akkurat til å glede meg til senere om jeg da trenger mer tilrettelegging. Akkurat nå slipper jeg å gå så masse i stell. Er sykepleier så kan ta andre oppgaver, men hvis jeg ikke "slapp" stell nå så hadde jeg blitt 100% sykemeldt for jeg er sååå kvalm av lukter og det å dusje en person, og ikke minst stresset som gjør det hundre ganger verre. Jeg har ikke vært så veldig forsiktig i forhold til tunge løft, men når alle får vite det så kommer jeg til å ta litt mer forhåndsregler. (er bare sjefene som vet det). Jeg syns det er veldig ekkelt om jeg evt. senere får de letteste pasientene og sånt for jeg vet hvor travelt og tungt det er å jobbe der, men en får bare være litt egoistisk akkurat der og da for en må jo faktisk tenke på to stk! :) Lykke til! Anbefaler deg i grunn å si ifra til sjefen din nå:) Ho har ikke lov å si det til noen om du ikke vil, og ho kan hjelpe deg og tilrettelegge det litt for deg:)

Jeg tar alle tunge løft selv på jobb. Vanskelig å tilrettelegge. Sist klarte jeg meg til 6 måned før jeg ble helt sykemeldt. Fikk beskjed sist at så lenge kroppen er vant til det så er det ikke farlig. Og samme holdningen har jeg nå. Kroppen har jo samme musklene selv om jeg er gravid. :) Men lukter osv er det verre med. Det er og lettere å tilrettelegge for dere på sykehjem. Du trenger jo ikke gå inn til de med avføring og oppkast. :)

Har en del tunge løft jeg og, er sykepleier på sykehus! Jeg er bare 9 uker nå, men har vært på UL så har begynt å si det til noen av de jeg jobber med.. sa det til sjefen i dag og hun syns det var kjempebra at jeg sa fra nå hvis jeg trenger tilrettelegging osv. Det er jo bedre det enn å sykemeldes uten at sjefen veit hvorfor man er borte tenker jeg..

syns og det er lettere at noen av de jeg jobber med vet det for da skjønner de jo hvorfor jeg ikke fungerer 100 % hele tida!

Men i forhold til løft så er jeg ikke hysterisk, og man merker fort på kroppen når man må ta det med ro! Jeg løfter fortsatt en del på sønnen min som veier 18 kilo så tenker egentlig ikke at det er en standardgrense for hvor mye man kan løfte som gravid..

Sumobryter skrev:
Har en del tunge løft jeg og, er sykepleier på sykehus! Jeg er bare 9 uker nå, men har vært på UL så har begynt å si det til noen av de jeg jobber med.. sa det til sjefen i dag og hun syns det var kjempebra at jeg sa fra nå hvis jeg trenger tilrettelegging osv. Det er jo bedre det enn å sykemeldes uten at sjefen veit hvorfor man er borte tenker jeg..

syns og det er lettere at noen av de jeg jobber med vet det for da skjønner de jo hvorfor jeg ikke fungerer 100 % hele tida!

Men i forhold til løft så er jeg ikke hysterisk, og man merker fort på kroppen når man må ta det med ro! Jeg løfter fortsatt en del på sønnen min som veier 18 kilo så tenker egentlig ikke at det er en standardgrense for hvor mye man kan løfte som gravid..

Enig med deg. :) Sist jeg var på jobb bar vi en mann på ca 120 kg ned 2 etg på stol. Det gikk jo helt fint. Er så tidlig endå. Men klart at når det er en mage som kommer i veien så er det verre. Men sist hadde jeg ikke mage omtrent så håper på det samme denne gang og. Folk nektet på at jeg var gravid når jeg var 6 måneder på vei.. Hehe. 

tyren88 skrev:
Jeg jobber også på sykehjem og jeg har fått tilrettelagt arbeidsdagen min litt. Jeg fikk beskjed om at å være gravid ikke er en sykdom og at jeg ikke kan forvente og ikke ta noen stell og sånt. Dette sa styreren til meg når jeg leverte sykmeldingen min på 40%. Ho sa også at hadde full forståelse for hvordan det var å være kvalm og sånt, men jeg kommer ikke akkurat til å glede meg til senere om jeg da trenger mer tilrettelegging. Akkurat nå slipper jeg å gå så masse i stell. Er sykepleier så kan ta andre oppgaver, men hvis jeg ikke "slapp" stell nå så hadde jeg blitt 100% sykemeldt for jeg er sååå kvalm av lukter og det å dusje en person, og ikke minst stresset som gjør det hundre ganger verre. Jeg har ikke vært så veldig forsiktig i forhold til tunge løft, men når alle får vite det så kommer jeg til å ta litt mer forhåndsregler. (er bare sjefene som vet det). Jeg syns det er veldig ekkelt om jeg evt. senere får de letteste pasientene og sånt for jeg vet hvor travelt og tungt det er å jobbe der, men en får bare være litt egoistisk akkurat der og da for en må jo faktisk tenke på to stk! :) Lykke til! Anbefaler deg i grunn å si ifra til sjefen din nå:) Ho har ikke lov å si det til noen om du ikke vil, og ho kan hjelpe deg og tilrettelegge det litt for deg:)

Det blir litt større problem for meg, er helsefagarbeider så er ikke så mange andre oppgaver enn stell jeg kan gjøre på ett sykehjem.. Pluss at jeg har ikke noe fast:/ har ett vikariat på 22,4% (ikke akkurat noe å juble for) så jeg gruver meg også litt til å fortelle det, er kjempe redd for at jeg ikke får så mye ekstra vakter som jeg har nå, for nå arbeiderjeg ca 100% om ikke mer. Jeg vet ikke hvordan regler å sånnt blir for meg når jeg en gang skal it i fødselspermisjon

tyren88 skrev:

Å være gravid er ingen sykdom, du kan jo spørre om det å være kvalm og å kaste opp ikke kan kalles en sykdom heller..
Blir så forbanna, er ofte mannfolk og de som har hatt symptomfrie svangerskap som sier sånt! Og empatiløse og pengesparende sjefer..
Det er jo ikke det at du er gravid som gjør deg syk, det er jo symptomene, plagene og ubehaget.. Spør sjefen om hun orker å stelle og skifte bleier når han har omgangsyke..
Same shit mener nå jeg.. Men det gjør hun neppe, de har jo kontorarbeid!
Jobbet tidligere i hjemmesykepleien, og de klarte ikke tilrettelegge for meg når jeg ble gravid med lillegutt, så jeg var fullt sykemeldt fra dag en.. Men i min kontorjobb holdt jeg ut lenge, og jeg spøy på kontoret og jeg spøy på hotellrommet til min kollega osv.. Lå på sofaen med pcen på magen for å hvile bekkenet..
Jeg blir eitrenes forbanna på sånne sjefer!!

Back
Topp