Jobber sånn med magen

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Baby på nå 4 uker har det helt fint om dagen. Men de siste dagene og særlig i natt ligger han og jobber så fælt med magen. Trykker og trykker, grynter og ynker seg, armer og bein fekter. Tilsynelatende i søvne? Er typ noen minutters uro før noen minutter rolig søvn. Gråter lite og blir helt rolig når han får komme opp i bæresjalet (så er liksom ikke kolikk heller, for er ikke «utrøstelig»). Kommer mye luft og gjerne endelig en real avføring. Er sykt mye bæsj sammenliknet med dagtid, en «innsjø» i bleia. 3 slike i natt. Men sennepsgul som vanlig, litt kornete som er normalt? Jeg fullammer. Frem til nå luktet bæsjen lite, litt surt bare. Nå lukter den helt forferdelig, sånn at jeg brekker meg...

Noen tanker om hva det kan være, eller tips til hva jeg burde gjøre? Han spiser jo godt og virker å ha det helt fint ellers... Baby-bæsjen skal vel ikke lukte så vondt enda eller?
 
Min har også noen runder med mye lyder slik du beskriver om natten. Men bæsjer stort sett bare på dagtid, da også med mye lyd. Tar i så han blir rød i ansiktet. Massemasse bæsj, lukter skikkelig mye.
 
Baby på nå 4 uker har det helt fint om dagen. Men de siste dagene og særlig i natt ligger han og jobber så fælt med magen. Trykker og trykker, grynter og ynker seg, armer og bein fekter. Tilsynelatende i søvne? Er typ noen minutters uro før noen minutter rolig søvn. Gråter lite og blir helt rolig når han får komme opp i bæresjalet (så er liksom ikke kolikk heller, for er ikke «utrøstelig»). Kommer mye luft og gjerne endelig en real avføring. Er sykt mye bæsj sammenliknet med dagtid, en «innsjø» i bleia. 3 slike i natt. Men sennepsgul som vanlig, litt kornete som er normalt? Jeg fullammer. Frem til nå luktet bæsjen lite, litt surt bare. Nå lukter den helt forferdelig, sånn at jeg brekker meg...

Noen tanker om hva det kan være, eller tips til hva jeg burde gjøre? Han spiser jo godt og virker å ha det helt fint ellers... Baby-bæsjen skal vel ikke lukte så vondt enda eller?
Synes å huske at den morsmelkbæsjen lukter som du skriver litt syrlig, men mener også at det var etterhvert en del bæsjer som luktet grusom promp. :)

Jeg tenker at det i utgangspunktet er normalt, de minste må ofte jobbe en del med magen. Med yngste måtte jeg en periode den første tiden ligge på sofaen med henne på morrsn for hun bråkte sånn at hun vekket far og bror. Stønnet og snøftet, presset og styrte. Men det gikk seg til.

Hvis bæsjen begynner å se veldig annerledes ut og du føler deg urolig er det bedre med en tur til lege eller helsestasjon enn å gå og gruble. Men som sagt tenker jeh at dette går seg til når babyen blir litt større.
 
Her jobbet babyen MYE med magen fra ca 4-9 uker. Lå hele natten og presset og oiet seg. Gikk til kiropraktor for å se om det var noen låsninger (sannsynligvis ikke, men vi går fremdeles fordi han er setebarn) og jeg kuttet ut «åpenbare» melkeprodukter etterhvert. Fra ca uke 9 eller 10 har vi hatt fine netter.

Jeg tror verken kiropraktor eller å kutte ned på melk hjalp oss, men jeg måtte prøve. Jeg tror rett og slett det måtte gå over av seg selv. Fryktelig slitsomt når det sto på, og man får så vondt av den lille som må jobbe så fælt og har ubehag. Du kan jo alltids prøve magemassesje og se om det hjelper. Her ligger det filmer med massasjetips (se filmen «Promp»): https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/veiledningsfilmer
 
Back
Topp