Jobber dere turnus?

Its93

Forelsket i forumet
Oktobergull 2022
Hei
Er det noen her inne som har barn fra før der begge foreldrene jobber turnus?
Hos oss jobber mannen stort sett bare kvelder (17-23 eller 15-23) mens jeg jobber på sykehjem i 2 delt turnus. Klarer ikke helt å se hvordan dette skal gå opp uten at en av oss bytter jobb.

Ja jeg jobber turnus, 2 delt. Mannen jobber 7-15 ca, driver for seg selv og legger opp dagene etter min turnus. Det er en perfekt fordeling for oss. Jeg har masse fritid og mye tid til barna. Jeg var også alene med første fra han ble født til han var 5år og det gikk fint med jobb men var avhengig av hjelp fra familie.

Mitt råd er at det er utrolig hva som går og hva som løser seg når du bare kommer i gang med jobb og alt. Bekymringene på forhånd er nok ofte mye større enn det som er realiteten. Klarer dere ikke å få byttet litt vakter og få det til å gå opp? Har dere mulighet for barnepass? Siden du jobber 2 delt har du vell ca 11 vakter i mnd? Halvparten dag? Da gjenstår det 5-6 vakter på 1mnd som kan kollidere. Du jobber kanskje 3 hver helg også? Jobber mannen helg? Det går noen vakter det også som det går greit med hvis han ikke jobber helg :happy:

Arbeidamiljøloven gir deg også ganske sterke rettigheter for tilrettelegging i hvertfall for å få midlertidig redusert arbeidstid dersom det er aktuelt. Jeg søkte om å gå ned til 80% stilling i forbindelse med utplassering på et sted med lang reiseveg.
Jeg har også fått tilrettelagt turnus i arbeid på sykehus da min samboer jobbet i en annen by annenhver uke. Fikk da velge mellom å redusere antall nattevakter, eller flytte disse til uker hvor han var hjemme.
anbefaler å snakke med sjefen, og eventuelt tillitsvalgt. Som oftest har de vært borti liknende før og har et forslag til hvordan det kan løses

Jeg jobber 100% natt og mannen jobber dag.
Da jeg fikk første barnet jobbet jeg 50% fast natt og vi fikk ikke barnehage plass i tide. Sjefen hjalp meg å flytte alle hverdags vakter til helg slik at vi fikk hjulene til å gå rundt. Det var sykt dritt å jobbe så mye helg men sånn var det bare.
Mye kan tilrettelegges og jeg tenker en samtale med sjef og/eller tillitsvalgte kan hjelpe for å finne en løsning. Du er neppe den første som trenger å få en endring på hverdagen tenker jeg :)

Back
Topp