Jobber dere? Tips til meg?

Minime88

Glad i forumet
Septembermødre <3
Hva gjør dere om dagene? Hjemmeværende? Student? Jobb?

Jeg sliter altså helt sinnsykt mye. Jeg hadde akkurat begynt i ny jobb på sykehuset som hjelpepleier da jeg fikk positiv test. Jeg jobber på ulike avdelinger innen en vikaravdeling, så jeg er aldri på et fast sted. Masse nye inntrykk, mye å sette seg inn og en del ukomfortable settinger ettersom jeg får dårlig opplæring. Dette i seg selv sliter meg sikkert litt ut.
Men allerede før testen var positiv slet jeg med ekstrem trøtthet.... det er så ille at jeg holder på å sovne når jeg kjører bil og øynene svir konstant. Vil tro dette bedrer seg etterhvert. Men jeg har 3 barn fra før, så på hjemmebane er det jo ikke så mye mulighet til å hvile.

Hvordan skal jeg holde ut? På sykehuset spiser jeg sjelden lunch også, for det er det aldri tid til. Så da blir jo energi nivået ennå lavere. I tillegg blir jeg kvalm om jeg går uten mat...
Ikke noe alternativ å sykemelde meg heller. Har jo ikke fått første lønna fra nye jobben en gang... og da får jeg vel ikke sykepenger fra noe som helst sted...

Så hva gjør dere om dagen? Og Åssen er formen?

Uff, det høres slitsomt ut! For å få rett på sjukepengar må du ha jobba i fire veker uniddelbart før sjukneldinga. Kan du holde ut i fire veker?

Akkurat nå har jeg ferie, men hadde det ikke vært for den tror jeg at jeg hadde vært sykemeldt. Er på grensen til sengeliggende og veldig slapp, så hadde ikke gått i lengden. Siste uka på jobb før ferien var preget av egenmeldinger og flextidsbruk.
Håper å være bedre når ferien er omme.

Kjip situasjon du er i... hvor mange uker har du jobbet der? Du får sykepenger når du har vært 4 uker.

Har såvidt begynt i den faste... kun jobbet litt ekstra og akkurat begynt i faste. For det er vel ikke mulig å være sykmeldt og ha rett på sykepenger ut fra hva jeg evt tjente før?

Jeg vil jo ikke sykemelde meg allerede. Men jeg er fullstendig kjørt. Og gråter bare av tanken på turnus jobbingen nå [emoji25]

Har du sjekket at du ikke mangler noe? Høres ut som sånn jeg hadde det når jeg hadde jernmangel.. kan være verdt å sjekke opp i.. Bare i tilfelle det ikke bare er første trimester-plager:)

Har såvidt begynt i den faste... kun jobbet litt ekstra og akkurat begynt i faste. For det er vel ikke mulig å være sykmeldt og ha rett på sykepenger ut fra hva jeg evt tjente før?
Gikk du direkte frå ein jobb til denne? I så fall har du rett på sjukepengar. Skjønnar godt at du ikkje har spes lyst til å bli sjukmeld, men det er jo ikkje du som sjukmelder deg. Det er det legen din som gjer, etter ei profesjonell vurdering. Det er ingen som takkar deg for at du slit deg heilt ut...det blir lettare å kome tidlegare tilbake viss du kan sette bremsene på no. Håpar du kan finne ei god løysing på dette! [emoji173]

Ikke sjekket, men det kan jeg jo gjøre [emoji3][emoji3] det kom iallfall omkring likt som positiv test...

Gikk du direkte frå ein jobb til denne? I så fall har du rett på sjukepengar. Skjønnar godt at du ikkje har spes lyst til å bli sjukmeld, men det er jo ikkje du som sjukmelder deg. Det er det legen din som gjer, etter ei profesjonell vurdering. Det er ingen som takkar deg for at du slit deg heilt ut...det blir lettare å kome tidlegare tilbake viss du kan sette bremsene på no. Håpar du kan finne ei god løysing på dette! [emoji173]

Gikk fra en jobb til denne ja :-) men hva regner du sykepenger ut fra da liksom? Siden jeg ikke er ansatt der lenger...

Huff, det hørtes tøft ut! Håper det bedrer seg med tiden. Kjenner meg veldig igjen i trøttheten, er livredd for å sovne bak rattet. Er helt sikkert lurt å få tak i så mye informasjon som mulig sånn at du vet hva du kan ha krav på og hvor lenge du må bite tenna sammen. Det meste blir litt lettere når man har et spesifikt mål:) Tror jeg ville hørt med både lege dersom du skal innom, og nav

Åjj det hørtes veldig slitsomt ut :o
Jeg er litt i samme situasjon.... jeg er nyutdannet helsefagarbeider og har nettopp fått vikarjobb på sykehjem i kommunen vi nettopp har flyttet til. Jeg har vært på èn opplæringsvakt, og ble deretter sykemeldt da jeg er så ufattelig dårlig for tiden.
Veldig ubehagelig situasjon, men jeg viste ikke om at jeg var gravid da jeg takket ja til jobben. Men jeg får jo betalt for alle vaktene jeg er satt opp på, selv om jeg er nyansatt. Eneste er at jeg ikke har krav på egenmelding før jeg har vært ansatt i 2 mnd.
Du burde kanskje snakke med sjefen din, og forklare situasjonen, slik at du kan få litt mer tilrettelegging i jobben din :) min arbeidsgiver er værfall veldig forståelsesfull, og ønsker meg god bedring og velkommen tilbake når jeg er blitt i bedre form :)

Hva gjør dere om dagene? Hjemmeværende? Student? Jobb?

Jeg sliter altså helt sinnsykt mye. Jeg hadde akkurat begynt i ny jobb på sykehuset som hjelpepleier da jeg fikk positiv test. Jeg jobber på ulike avdelinger innen en vikaravdeling, så jeg er aldri på et fast sted. Masse nye inntrykk, mye å sette seg inn og en del ukomfortable settinger ettersom jeg får dårlig opplæring. Dette i seg selv sliter meg sikkert litt ut.
Men allerede før testen var positiv slet jeg med ekstrem trøtthet.... det er så ille at jeg holder på å sovne når jeg kjører bil og øynene svir konstant. Vil tro dette bedrer seg etterhvert. Men jeg har 3 barn fra før, så på hjemmebane er det jo ikke så mye mulighet til å hvile.

Hvordan skal jeg holde ut? På sykehuset spiser jeg sjelden lunch også, for det er det aldri tid til. Så da blir jo energi nivået ennå lavere. I tillegg blir jeg kvalm om jeg går uten mat...
Ikke noe alternativ å sykemelde meg heller. Har jo ikke fått første lønna fra nye jobben en gang... og da får jeg vel ikke sykepenger fra noe som helst sted...

Så hva gjør dere om dagen? Og Åssen er formen?
Hvis sjukemelding ikkje er et alternativ, så ville eg tatt med proteinbarer å hatt i lomma :) De trenger ikkje ligga i kjøleskap og hjelper godt på sulten :)

Sjøl så er eg sjukemeldt pga kvalme, er kvalm fra eg står opp til eg legge meg :p
Må spisa konstant for å holda kvalmen i sjakk, så kommer sikkert til å bli rund som ein ball

Kanskje ikke det samme som å jobbe på sykehus,men : ei venninne av meg jobber som sykepleier på sykehjem og fikk det som heter svangerskapspenger. Hun ble for kvalm rett og slett for sine oppgaver, lange dager osv.. Ho fikk dette fordi jobben ikke kunne tilrettelegge. Du kan kanskje etterhvert dra innom jordmor/lege og høre hva de tenker. Kanskje kan du sykemeldes/få gradert svangerskapspenger? Du trenger å ta vare på deg selv og barnet , og pasienter trenger pleiere som er 100 prosent til stede ☺️ :-) Håper det ordner seg ❤️

Jeg jobber 100%. Har jobbet her noen år, så ingenting nytt for meg. Rundt 2-3 tiden begynner jeg å bli veldig trøtt/sliten, men holder ut med en del gjesp og et ekstra mellommåltid(som regel en frukt og iskaldt vann) [emoji4] Håper det ordner seg for deg [emoji4]

Jordmor kan hjelpe deg søke om svangerskapspenger hvis det er fare for barnets liv, men hvis hun ikke mener det er det vil jeg tro du bør gå for sykemelding.
Høres ut som gradert kanskje er noe for deg! [emoji4] Veldig slitsomt å være ny i en jobb og i tillegg gravid, så føler veldig med deg! Jeg er heldigvis ikke så fersk lenger, men er alene med kunder stort sett hele dagen og sliter de dagene kvalmen står på som verst. Jeg pleier alltid å tøye strikken litt for langt, så sist var det jordmor som "tvang" meg over på svangerskapspenger. Denne gangen skal jeg høre på kroppen, så kanskje ikke jeg er utslitt når den lille kommer [emoji4]

Ingen som takker deg for å ødelegge deg helt! Så du bør absolutt ta deg en tur til lege eller jordmor. Ofte vil tretthet roe seg i andre trimester, så det er ikke gitt at du vil være like dårlig hele veien [emoji1317]

Huff. Ikke enkelt.

Jobben er pliktet til å tilrettelegge for deg. Om de ikke klarer å tilrettelegge der du jobber nå, skal de forsøke å finne en annen plass du kan jobbe innen sektoren. Dersom de ikke finner noe du kan jobbe med, må du enten bli sykemeldt en periode eller få svangerskapspenger.

Vet noen har fått tilrettelagt slik at de har fått hvilt seg på en sofa på jobb når de har blitt for trøtte[emoji4][emoji1303]

Ser flere anbefaler gradert sykemelding her [emoji4] Det kunne jo vært fint å prøve i starten vertfall, så får du kortere dager? [emoji4]

Back
Topp