Jobber dere 100%?

Silkehår

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg bare lurer på om dere jobber 100%?

Jeg er i uke 20 nå, og har vært gradert sykemeldt siden siden uke 13, etter tre uker med 100% sykemelding før det. Dette er på grunn av reaksjoner på graviditeten som vel er en depresjon egentlig (selv om vi aktivt prøvde på nr. 2). Jeg klarer ikke å verken snakke eller tenke på fødsel og tiden etterpå uten å knekke sammen i tårer. Jeg får oppfølging av både fastlege, jordmor og helsesykepleier.
Men nå har det blitt sånn at jeg konstant gruer meg til å dra på jobb i 50%. Får dårlig samvittighet når jeg er hjemme - og får minst like dårlig samvittighet når jeg er på jobb. Har ingen overskudd til verken meg selv eller familien på de dagene jeg ikke jobber.
Har jeg lav terskel som ønsker å bli 100% sykemeldt nå?

Det må du kjenne på selv sammen med legen din ❤️ I slike situasjoner trenger noen å få en pause fra jobb og hente seg inn igjen, mens andre "graver seg" lengre ned av å gå hjemme. Bare du vet hva som funker for deg og hva du trenger.

Selv jobber jeg 100%, men det er jo fordi formen er god, både fysisk og psykisk.

Vær ærlig med legen din om hvordan du har det, så vil jeg tro h*n gjær en fornuftig vurdering av hva som lønner seg sammen med deg.

God klem til deg forresten, det skal bli bedre! ❤️

Jeg er i uke 20 nå, og har vært gradert sykemeldt siden siden uke 13, etter tre uker med 100% sykemelding før det. Dette er på grunn av reaksjoner på graviditeten som vel er en depresjon egentlig (selv om vi aktivt prøvde på nr. 2). Jeg klarer ikke å verken snakke eller tenke på fødsel og tiden etterpå uten å knekke sammen i tårer. Jeg får oppfølging av både fastlege, jordmor og helsesykepleier.
Men nå har det blitt sånn at jeg konstant gruer meg til å dra på jobb i 50%. Får dårlig samvittighet når jeg er hjemme - og får minst like dårlig samvittighet når jeg er på jobb. Har ingen overskudd til verken meg selv eller familien på de dagene jeg ikke jobber.
Hei

Eg er 100% sjukemeldt og er 21 veke på veg. Av dei så har eg hatt 3 veke frå eg fant ut eg var gravid i 100%, men oppdaga rund veke 6/7 at eg hadde bekkenløysing. Har prøvd meg 5 veke i 60% sjukemelding, men fysio og lege har sett at det ikkje var det beste for meg.

Noko eg har oppdaga var viktig for meg for å godta at sånn er situasjonen er at eg får god oppfølging av fysio og lege. Så tenkje det er viktig at du er ærleg med fastlegen din, for det er ikkje bra for deg å føle du ikkje strekke til på nokre areaner.

Håpar du finn ei god løysing for deg. Heller betre å ta vare på deg enn å stresse med å jobb, for du gjer ei oppgåve som er viktigare enn jobben din :Heartred

Sender deg en god klem :Heartpink
Helt enig med de over her i at dette er en situasjon som du, fastlege og evt. jordmor må finne ut av. Ikke ta hensyn til dårlig samvittighet, men til deg og barnets beste. Du skal jobbe i mange flere år:)

Jeg var 100% sykemeldt fra uke 8-12.
Så økte jeg til 40% og så 50%.
Har jobbet 50% fram til nå (uke 21+5 i dag).
Kjenner at jeg begynner å få en del plager med bekken og rygg som blir verre og verre. Har en aktiv jobb i barnehage, og situasjonen hadde ikke vært det samme på en annen arbeidsplass. Har gjort forebyggende arbeid (trener og får behandling). Forsøker å få til en tilrettelegging på jobb nå, men dersom det ikke fungerer, så må jeg gå opp til 60% sykemelding veldig snart:)

Jeg jobber 100%, er i uke 19+3. Har ingen plager, men også en meget grei og fleksibel sjef som åpner for masse hjemmekontor ol. Det bidrar selvsagt til at det øker sannsynligheten for at jeg kan stå i full jobb:)
Det er så store forskjeller på graviditeter og det er en veldig kort periode i et langt yrkesliv, så her må man fokusere på hva som er best for seg selv og egen situasjon. Klem til deg :Heartpink

Nei, nå jobber jeg 70%. Jeg hadde null energi igjen, til de hjemme, så jeg måtte redusere for å slippe dårlig samvittighet hele tiden. Nå kjenner jeg også mer og mer til bekkenløsningen, så vi får se om dette holder ut, eller om jeg må redusere mer etterhvert...

Det der er en ond sirkel. Jeg fikk depresjon med vår andre baby.
Fire måneder før jeg ble gravid fikk vi beskjed av en lege at jeg ikke kunne få flere barn og at vi måtte være glad for at vi hadde fått ett..
Den beskjeden var så brutal at jeg ikke klarte å forstå at kroppen min tok imot det egget fire måneder senere. Jeg hadde ikke bearbeidet den kommentaren, og klarte ikke å knytte meg til det som vokste i magen. Det var vondt, og gjør nok mer vondt nå. Heldigvis er hun ei glad og fornøyd jente, og jeg elsker henne uendelig mye, depresjonen er over, men jeg fikk ikke hjelpe fra helsevesenet. Det tok nesten ett år etter at hun var født at jeg turte å ta kontakt med legen å si hva som foregikk.. Jeg fikk en time hos psykolog, men han avviste meg, da at jeg var psykisk sterk og sa at løsningen på problemet var å lese en selvhjelpsbok han anbefalte, og å skaffe en aupair. Så egentlig var han meg om å skaffe meg mer jobb, og mindre penger! Ja jeg ler av det nå. Noe så tåpelig :laughing001

Jeg mener med dette lange, rotete innlegget å si at: jeg forstår at du kjenner på dårlig samvittighet, men husk at du ikke kommer tilbake på jobb hvis ikke du tar vare på deg selv nå. Litt jobb kan være bra, da holder du hodet aktivt med noe annet en liten stund, det er ikke alltid bra å gå hjemme hele tiden heller, men det er en vurdering du må ta sammen med legen. Send meg gjerne en PM om du vil snakke privat.

Lykke til! Husk at den jobben du gjør (graviditeten) er den viktigste jobben i verden :Heartred

Jeg er i uke 19+5 og er i full jobb. Det er nå litt over ett år siden jeg var 100% sykemeldt og deprimert (fordi utbrent ikke er en diagnose i norge) i ett år og det var en lang vei tilbake. Jeg har nå en del hjemmekontor (2-3 dager i uka) som gjør at jeg kan sove litt lenger de dagene og ikke stresse så mye. Jeg har en fin svangerskap fysisk sett, uten plager. Men dårlig styring på jobb som forårsaker mye stress og frustrasjon hos meg gjør at jeg har ganske lav terskel for å bli sykemeldt igjen. Jeg sover til tider dårlig og har høy puls når jeg er på kontoret.. Jordmor og fastlegen er klare over hvordan saken står til og jeg må ta kontakt så blir jeg sykemeldt FØR det bikker over, fordi stress er ikke bra for meg og lille.

Jeg vet mye om dårlig samvittighet, men det eneste jeg vil trekke frem er at jeg fikk ingen takk for at jeg har vært en helt og kjørt meg selv for hardt og endte opp i en grøft. Ingen tar vare på deg selv om ikke du gjør det selv. Og det er bare du som vet hva som er best for deg. Jeg vurderer det dithen at jobben fortsatt er litt givende for meg, det er sosialt og jeg er redd for å ende opp i sofa i 5 lange måneder. Men skal ikke nøle med å be om sykemelding om det begynner å renne over..
Lykke til.

Jeg er uke 21+4, er 50% sykemeldt pga svangerskapskvalme og utslitt. Men jeg jobber med prosjekter, så arbeidsmengden blir mye lik... men har mindre dårlig samvittighet for å ha mye hjemmekontor. Har en på 2,5 år hjemme så får ikke mye hvile etter jobb.

Takk for svar alle sammen, denne graviditeten ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg.
Var hos legen idag og fikk snakket litt om hvordan situasjonen er per nå, og han valgte å sykemelde meg 100% i fire uker for å hente meg inn. Det ble også snakket mye om at det ligger både en depresjon og en fødselsangst der.

Takk for svar alle sammen, denne graviditeten ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg.
Var hos legen idag og fikk snakket litt om hvordan situasjonen er per nå, og han valgte å sykemelde meg 100% i fire uker for å hente meg inn. Det ble også snakket mye om at det ligger både en depresjon og en fødselsangst der.
På helsestasjonen hvor jeg bor, så har de tilbud om terapi til gravide. Det har hjulpet meg og akseptere situasjonen min. Har ikke like mørke tanker lenger. Anbefaler det på det varmeste :Heartred

På helsestasjonen hvor jeg bor, så har de tilbud om terapi til gravide. Det har hjulpet meg og akseptere situasjonen min. Har ikke like mørke tanker lenger. Anbefaler det på det varmeste :Heartred
Ja, skal inn til samtale med jordmor og helsesykepleier i januar, for så å få oppfølging fra helsestasjonen også. Skal også på sykehuset på ekstra samtale i januar på grunn av angsten

Back
Topp