Jobbe under permisjon

Lilleblåbær

Flørter med forumet
Novemberlykke 2022
Er det noen her som har jobbet delvis under permisjon?
Dette er min første, nærmer seg å si noe på jobb, noe som vil endre arbeidshverdagen både under svangerskapet og naturligvis etter fødsel. Men jeg klarer ikke se for meg å ikke jobbe, ihvertfall delvis. Er så glad i jobben min :( så prøver finne ut hvilke muligheter jeg har før jeg sier noe på jobb. De er fra før veldig fleksible, jobber mye hjemmefra til daglig, og når jeg føler det er nødvendig (lederstilling). Men har ikke barn fra før, så vet ikke hva jeg går til der, og om det i det hele tatt er mulig å tilpasse permisjon såpass?
Håper på å kunne starte jobbe etter en måneds tid, og gradvis trappe rolig opp etter form og ønske. Er det en mulighet? :oops:
 
Er det noen her som har jobbet delvis under permisjon?
Dette er min første, nærmer seg å si noe på jobb, noe som vil endre arbeidshverdagen både under svangerskapet og naturligvis etter fødsel. Men jeg klarer ikke se for meg å ikke jobbe, ihvertfall delvis. Er så glad i jobben min :( så prøver finne ut hvilke muligheter jeg har før jeg sier noe på jobb. De er fra før veldig fleksible, jobber mye hjemmefra til daglig, og når jeg føler det er nødvendig (lederstilling). Men har ikke barn fra før, så vet ikke hva jeg går til der, og om det i det hele tatt er mulig å tilpasse permisjon såpass?
Håper på å kunne starte jobbe etter en måneds tid, og gradvis trappe rolig opp etter form og ønske. Er det en mulighet? :oops:
Du må vente 6 uker, men etter det kan du tilpasse som du vil. :)
 
Følger denne og håper noen har kloke svar:) Jeg er litt i samme situasjon som deg, TS. Ser ikke for meg å gå ut i heltidspermisjon i mange mange måneder, og det samme gjelder forsåvidt mannen. Vi har begge jobber som sannsynligvis kan være ganske fleksible vedr. uttak av permisjon, men vi har ingen barn fra før av og ble bare veldig forvirret av den permisjonskalkulatoren til Nav.. Der så det ut som om bare en av oss kan være i delvis permisjon om gangen?! :wacky: kan man booke en time hos saksbehandler hos Nav for å få permisjonssystemet forklart med teskje og satt opp et forslag? :bookworm:
 
Sniker. Jeg er 50% i mammaperm, og 50% i jobb. Men nå er snuppa over et år. Jeg gikk tilbake i jobb da hun var syv måneder, og var fornøyd med det. Her har mannen ulønnet resterende tid (fordi vi måtte strekke permisjonen da hun er desemberbarn :wacky:), så vet ikke hvordan det er når begge tar ut permisjon i kalkulatoren, men ganske sikker på at det ikke er noe problem :) vi endret underveis da vi fikk sett litt hvordan det ble. Så lenge man har en avtale med arbeidsgiver, og det er lovlig, sier ikke nav noe på hvordan dere velger å gjøre det :)
 
Følger denne og håper noen har kloke svar:) Jeg er litt i samme situasjon som deg, TS. Ser ikke for meg å gå ut i heltidspermisjon i mange mange måneder, og det samme gjelder forsåvidt mannen. Vi har begge jobber som sannsynligvis kan være ganske fleksible vedr. uttak av permisjon, men vi har ingen barn fra før av og ble bare veldig forvirret av den permisjonskalkulatoren til Nav.. Der så det ut som om bare en av oss kan være i delvis permisjon om gangen?! :wacky: kan man booke en time hos saksbehandler hos Nav for å få permisjonssystemet forklart med teskje og satt opp et forslag? :bookworm:

Godt jeg ikke er alene, prøvde meg på samme kalkulatoren og ble bare mer forvirra :wacky:
Vi føler begge vi har fått nok lang hjemmetid i strekk under covid, så skulle gjerne visst hvordan fleksibiliteten er :happy:
 
Følger denne og håper noen har kloke svar:) Jeg er litt i samme situasjon som deg, TS. Ser ikke for meg å gå ut i heltidspermisjon i mange mange måneder, og det samme gjelder forsåvidt mannen. Vi har begge jobber som sannsynligvis kan være ganske fleksible vedr. uttak av permisjon, men vi har ingen barn fra før av og ble bare veldig forvirret av den permisjonskalkulatoren til Nav.. Der så det ut som om bare en av oss kan være i delvis permisjon om gangen?! :wacky: kan man booke en time hos saksbehandler hos Nav for å få permisjonssystemet forklart med teskje og satt opp et forslag? :bookworm:
Begge kan ha delvis permisjon samtidig. Vi hadde det sist.
Kalkulatoren er forenklet og kan ikke gjøre mer enn de enkleste løsningene. Det kommer opp en advarsel om det når man går inn på den.
Men det du kan gjøre er å begynne på en søknad, i den forrige versjonen var det iallfall mulig å få litt oversikt der (selv om 60 + 20 permisjon, 20% sykemelding og pleiepenger ikke var en mulighet så jeg måtte lyve på alle endringer )
 
Godt jeg ikke er alene, prøvde meg på samme kalkulatoren og ble bare mer forvirra :wacky:
Vi føler begge vi har fått nok lang hjemmetid i strekk under covid, så skulle gjerne visst hvordan fleksibiliteten er :happy:
Det er egentlig veldig fleksibilit. Jeg kan prøve å hjelpe om dere trenger. Som jeg skrev i den andre kommentaren min kan det være det blir mer forståelig om dere prøver å legge inn søknad.
 
Kommer veldig an på babyen og formen din etter fødsel. Å få sitt første barn er en stor livsomveltende greie, så det kan være greit at man ikke må stresse med oppgaver og ting som skal gjøres på jobb samtidig. Jeg kan bare snakke for meg selv da, kanskje det er fint for deg å jobbe etter 6 uker, men jeg studerte delvis fra baby var 2 mnd og hadde jeg valgt på nytt så hadde jeg heller tatt helt, helt fri og bare vært litt i bobla en stund ;) Og dette var med en enkel baby som sov ganske bra og aldri gråt noe. Fikk nummer 2 og hadde planlagt flere jobbting som skulle skje da hun var 4 mnd, tenkte det skulle gå fint med tanke på at jeg hadde vært gjennom ammestyr og baby før og var mer forberedt. Måtte bare hive meg rundt og finne vikarer da hun var 2 mnd for jeg så at det var helt urealistisk. Hun var klistremerkebaby (betyr at babyen aldri sover i vogn, bil, seng - ingen steder utenom på brystet mitt hele dagen) og gråt masse, hadde vel kolikk og sov aldri mer enn maks 1,5 time sammenhengende på natt, som regel 45-75 min mellom oppvåkningene. Og det tok godt over et halvt år før hun kunne sove noe annet sted enn i bæresele mens jeg gikk rundt på dagen. Jeg hadde ikke vært litt klar for jobb rundt 7 måneder engang etter den heftige babytiden der.

Jeg ville altså bare tenkt at jobben er der og venter på deg etter fødselspermisjon. Og deler dere 50/50 så skal du tilbake rundt 6-7 mnd. Det kommer til å gå fort og er ganske kort tid selv om det høres lenge ut nå. Bedre å heller lande litt i ny tilværelse og være helt tilstede når man entrer yrkeslivet igjen.

Men angående å dele permisjon så går det helt fint og begge kan jobbe delvis og være delvis hjemme samtidig. Man ringer til nav om man vil ha hjelp, bare ring og trykk på riktig tall for samtale om foreldrepenger :D har ringt dit mange ganger og det e stort sett god hjelp å få
 
Praktisk: Ja, 6 uker etter fødsel kan dere balansere permisjon slik dere ønsker. Du må ta dine uker, men kan for eksempel jobbe 50 prosent og han permisjon resterende 50 prosent.

Men ville sett det an og hatt et åpent sinn. Noen babyer er enkle, andre trenger man de månedene fokus + gjerne litt til :)
 
Back
Topp