Jobbe med barn - mens man har barn

Lillevaffel

Blir kjent med forumet
Hei! Usikker på om det er riktig postet, men jeg prøver.

Jeg går gravid ned mitt første barn og er litt bekymret for hvordan det vil bli å jobbe med barn, samtidig som man har barn hjemme.

Av forskjellige grunner, som underbemanning, krevende barn, støy og høyt stressnivå, så blir jeg veldig sliten av jobben.

Noen her som har barn og som jobber med barn som kan dele sin erfaring?

Takk!

Jeg jobber på skole og kjenner av og til at tålmodigheten er oppbrukt på jobb når jeg har hatt elever på samme alder som ungene hjemme, men synes det alt i alt går greit. Synes det er godt at pappaen tok noen av leksene når jeg jobbet med likt klassetrinn som jeg hadde hjemme. Det går nok fint, men er ikke dumt å ha tenkt på det og gjerne at partnern også tenker over det dersom det kan gå ut over tålmodigheten. Lykke til med barn i hus.

Jeg jobber på skole og kjenner av og til at tålmodigheten er oppbrukt på jobb når jeg har hatt elever på samme alder som ungene hjemme, men synes det alt i alt går greit. Synes det er godt at pappaen tok noen av leksene når jeg jobbet med likt klassetrinn som jeg hadde hjemme. Det går nok fint, men er ikke dumt å ha tenkt på det og gjerne at partnern også tenker over det dersom det kan gå ut over tålmodigheten. Lykke til med barn i hus.
Takk for svar! Ja, jeg sitter og tenker på om jeg egentlig burde funnet noe annet å jobbe med. Er redd for å føle meg oppbrukt selv. At man istedenfor å være "drittlei" unger når man skal hente i barnehagen, heller gleder seg, haha.

Jeg tenker at det kanskje ikke har like mye å gjøre med at du jobber med barn å gjøre, som at du blir sliten på jobb. Men jeg tror nok at det kan være intenst å ha barn både på jobb og hjemme, men det kan også være veldig slitsomt å ha en hektisk jobb i et annet felt om resultatet er det samme, hvis du skjønner :)

En ting er tida når en av foreldrene er i permisjon, men synes for alvor det blir slitsomt når man stresser mellom jobb og barnehage. Er man helt utslitt etter jobb da, så blir det nok tungt, for der er viktig fullt kjør fra du henter i bhg til barnet har sovnet. Og da skal man få rydda opp etter ettermiddagens kaos, og kanskje vaske litt klær også.
Så jeg ville ikke hatt en jobb som slet meg helt ut i den verste småbarnstida. Men det er jo mange som jobber med og har barn samtidig, så det går nok fint. Men å jobbe med barn kan jo være så mye forskjellig :)

Lykke til!

Takk for svar! Ja, jeg sitter og tenker på om jeg egentlig burde funnet noe annet å jobbe med. Er redd for å føle meg oppbrukt selv. At man istedenfor å være "drittlei" unger når man skal hente i barnehagen, heller gleder seg, haha.

Jeg har aldri hatt noe tålmodighet med andre sine barn. Det er noe helt annet med dine egne.
Du kommer nok til å glede deg til å hente da. Enge barn er noe helt annet :)

Jepp, jepp og jepp. Jeg skjønner akkurat hvordan du tenker! Har faktisk fått mange spørsmål om dette, hvordan det er å være i rundt barn 24/7. Jeg jobber som pedagog i barnehage, og venter nå nr. 2 ☺️
Jeg skal være helt ærlig med deg om mine personlige tanker, følelser og erfaringer. Jeg synes det er utrolig energikrevende og jeg har vært mer utmattet de siste 4 årene enn jeg har hatt energi. Det er tungt. Jeg går også rundt med dårlig samvittighet, da jobben ofte tar så mye energi og krever så mye fra meg at jeg ofte er sliten når jeg kommer hjem. Det føles for meg så utrolig feil, da jeg gjerne vil ha overskudd til de hjemme også ❤️ Så jeg ender ofte opp med å gå i minus, ettersom jeg ofte må gi 200%. Det er mye støy i barnehager = tar energi. Mange barn og ofte dårlig bemanning. Man leker på jobb, man leker hjemme. Man får sjeldent avbrekk til «å bare være voksen».
Da kommende storesøster var 1-2 år, så var jeg også pedagog på småbarnsavdeling, og følte at jeg bodde i gulvet. Stol og sofa? Aldri hørt om. Hverken hjemme eller i barnehagen. Vondt i ræva! Jeg gjorde det samme i barnehagen som hjemme. Tegne, bygge, male, duplo, være ute, skifte bleier, synge, ja - and the list goes on. Misforstå meg rett: det er utrolig herlig! MEN når det blir dag ut og dag inn, så blir man litt sliten og jeg kjenner jeg trenger andre impulser.

Jeg må også si at jeg synes det er en givende jobb. All den kjærligheten man får igjen fra barna :hug003 det er en fin jobb, man blir glad i alle sammen, og det er gunstige jobbtider samtidig som man kan være mye ute i godt vær. Spesielt deilig på sommer!

Jeg også undrer mye på om det er dette jeg vil jobbe med resten av livet. Jeg er utrolig sliten i perioder! Jeg har litt kontordager som pedagog, og det er så DIGG å sitte på kontoret, drikke kaffe og faktisk HØRE egne tanker inni hodet, og ikke bare støy. Jeg har også mer energi på hjemmebane de dagene jeg har kontor. Det er derfor jeg lurer på hva annet jeg kan gjøre. Akkurat nå er jeg delvis sykmeldt, og det hjelper på mye!! Det er jo pga. svangerskapsplager, men ja - jeg ser hvor mye mer energi jeg har når jeg ikke er inne på avdeling eller på jobb. Jeg gleder meg så mye til å være hjemme permisjon ❤️ Lurer på å søke litt i rundt på annet arbeid mens jeg går hjemme..

Det viktige for meg i en slik jobb, er trening og søvn! For å holde energinivået godt oppe og stabilt. Det har fungert! Samtidig som det er viktig med voksentid også. Jeg har en veldig givende mann, som elsker å leke, styre og finne på ting. Av og til føler jeg han passer bedre i barnehage enn meg selv :laughing002 han har vært god på å se når jeg har vært sliten, og han passer på at jeg får ladet opp. Hadde nok ikke klart å holdt hodet over vann uten han :hug003

Jeg har aldri hatt noe tålmodighet med andre sine barn. Det er noe helt annet med dine egne.
Du kommer nok til å glede deg til å hente da. Enge barn er noe helt annet :)

Da regner jeg med du ikke jobber med barn? :p
Jeg har alltid litt mer tålmodighet med andre sine barn, kontra min egen, jeg. Tar meg liksom litt sammen med andre sine barn om du skjønner, selv om jeg prøver så godt jeg kan med barnet mitt også.

Jobber i barnehagen med akkurat samme aldersgruppe som hjemme.. blir mer sliten hjemme enn på jobb

Jepp, jepp og jepp. Jeg skjønner akkurat hvordan du tenker! Har faktisk fått mange spørsmål om dette, hvordan det er å være i rundt barn 24/7. Jeg jobber som pedagog i barnehage, og venter nå nr. 2 ☺️
Jeg skal være helt ærlig med deg om mine personlige tanker, følelser og erfaringer. Jeg synes det er utrolig energikrevende og jeg har vært mer utmattet de siste 4 årene enn jeg har hatt energi. Det er tungt. Jeg går også rundt med dårlig samvittighet, da jobben ofte tar så mye energi og krever så mye fra meg at jeg ofte er sliten når jeg kommer hjem. Det føles for meg så utrolig feil, da jeg gjerne vil ha overskudd til de hjemme også ❤️ Så jeg ender ofte opp med å gå i minus, ettersom jeg ofte må gi 200%. Det er mye støy i barnehager = tar energi. Mange barn og ofte dårlig bemanning. Man leker på jobb, man leker hjemme. Man får sjeldent avbrekk til «å bare være voksen».
Da kommende storesøster var 1-2 år, så var jeg også pedagog på småbarnsavdeling, og følte at jeg bodde i gulvet. Stol og sofa? Aldri hørt om. Hverken hjemme eller i barnehagen. Vondt i ræva! Jeg gjorde det samme i barnehagen som hjemme. Tegne, bygge, male, duplo, være ute, skifte bleier, synge, ja - and the list goes on. Misforstå meg rett: det er utrolig herlig! MEN når det blir dag ut og dag inn, så blir man litt sliten og jeg kjenner jeg trenger andre impulser.

Jeg må også si at jeg synes det er en givende jobb. All den kjærligheten man får igjen fra barna :hug003 det er en fin jobb, man blir glad i alle sammen, og det er gunstige jobbtider samtidig som man kan være mye ute i godt vær. Spesielt deilig på sommer!

Jeg også undrer mye på om det er dette jeg vil jobbe med resten av livet. Jeg er utrolig sliten i perioder! Jeg har litt kontordager som pedagog, og det er så DIGG å sitte på kontoret, drikke kaffe og faktisk HØRE egne tanker inni hodet, og ikke bare støy. Jeg har også mer energi på hjemmebane de dagene jeg har kontor. Det er derfor jeg lurer på hva annet jeg kan gjøre. Akkurat nå er jeg delvis sykmeldt, og det hjelper på mye!! Det er jo pga. svangerskapsplager, men ja - jeg ser hvor mye mer energi jeg har når jeg ikke er inne på avdeling eller på jobb. Jeg gleder meg så mye til å være hjemme permisjon ❤️ Lurer på å søke litt i rundt på annet arbeid mens jeg går hjemme..

Det viktige for meg i en slik jobb, er trening og søvn! For å holde energinivået godt oppe og stabilt. Det har fungert! Samtidig som det er viktig med voksentid også. Jeg har en veldig givende mann, som elsker å leke, styre og finne på ting. Av og til føler jeg han passer bedre i barnehage enn meg selv :laughing002 han har vært god på å se når jeg har vært sliten, og han passer på at jeg får ladet opp. Hadde nok ikke klart å holdt hodet over vann uten han :hug003
Signerer denne!
(Minus det å ha en mann som er engasjert og leker mye på hjemmebane :rolleyes:)
Jeg byttet til storebarnsavdeling etter permisjonen med første for å unngå samme aldersgruppe på jobb som hjemme. Når jeg begynner å jobbe igjen etter permisjonen nå har jeg en av hver, men fortsetter nok på storebarn likevel.. og så drømmer jeg om en jobb som ikke sliter meg ut, men vet ikke helt hva det skal være..

Da regner jeg med du ikke jobber med barn? :p
Jeg har alltid litt mer tålmodighet med andre sine barn, kontra min egen, jeg. Tar meg liksom litt sammen med andre sine barn om du skjønner, selv om jeg prøver så godt jeg kan med barnet mitt også.

Ja, nei, jeg jobber ikke med barn. Hadde ikke vært bra for verken meg eller andres barn.
Selv om jeg nå, so jeg er mor, har så utrolig mye mer tålmodighet med andres barn. :)
Det kommer godt med det. hehe

Eneste minuset jeg opplever er at jeg ikke orker å finne på ting på ettermiddagene i ukedagene for jeg er så sliten. Et tips er å ikke jobbe med barn som er på samme alder som dine egne barn. Bare det gjør at man får et avbrekk.

Jeg synes i grunn det har gått helt fint, jobbet med små til min var 4 år, store etter det. Men heg hadde fri en sag i uken da

Glad for at du stiller dette spørsmålet,sitter med lignede tanker, kjekt å lese andres erfaringer.

elsket å jobbe med barn før jeg fikk egne, har en på 3 og en på 1,
gruer meg endel til å begynne fullt i jobb igjen, er helt utslitt av en dag hjemme med mine to, men opplever at de krever meg på en helt annen måte enn barna i barnehagen, og i barnehagen får man i hvertfall pause så man har tid til å spise, det er ikke altid man rekker her, kjenner at jeg gleder meg til mine barn er eldre sånn at livet i barnehagen og hjemme blir mer ulikt, tror det blir intenst disse årene frem til skole start. før jeg fikk barn tenkte jeg mye over jobben da jeg kom hjem, nå rekker jeg ikke tenke så mye på jobb når jeg er hjemme, har hendene fulle når jeg kommer hjem. Jeg frykter at jeg må ta en vurdering etterhvert om det er verdt det, men det kan jo helst gå bra også, småbarnslivet er slitsomt men en kort periode på lang sikt, det er i hvertfall det folk sier, og livet går fryktelig mye raskere etter at jeg fikk mine to:happy:

Back
Topp