Jobbe eller sykemelde ?

SolSil

Flørter med forumet
Julibarna2024☀️
Hei !
Jeg er 21 uker på vei, jobber fortsatt 100% i helse yrket hvor jeg jobber i en bolig med funksjonshemmede. Der er det fare for slag og spark, noen kontrollerte og ukontrollerte.
Jeg merker at jeg er sliten om dagen, jeg får stadig en kjempe vond ilende smerte i lysken og jeg har stadig vondt i korsryggen.. må legge meg til å sove 1 times tid etter jobb, jobber skift og noen 12,5 timers vakter..
Jeg går og er bekymret for spark eller at brukerene skal få spasmer og slå meg i magen under stell. Og nå har samboeren min begynt å bli litt bekymret og spurt meg om ikke jeg kan vurdere å sykemelde meg..
Hva hadde du gjort ? - ja jeg skal ta det opp med jordmor også, men syns det er godt med deres tanker også :)

Sniker. Hvis det er fare for slag, spark osv. kvalifiserer du nok til svangerskapspenger, hvis jobben ikke kan gi deg andre arbeidsoppgaver. Jeg ville snakket med bedriftsjordmor/jordmor/lege og leder så raskt som mulig og søkt om det.

Enig <3 er jo mange yrker hvor man automatisk sykmeldes i en viss uke pga risiko, og det høres jo ut som en risiko på din arbeidsplass!

Svangerskapspenger! Er det kommunalt? Få samtale med bedriftsjordmor:) I forrige jobben min sendte jeg vedlegg fra henne med søknaden til NAV og fikk innvilget svangerskapspenger.

Svangerskapspenger! Er det kommunalt? Få samtale med bedriftsjordmor:) I forrige jobben min sendte jeg vedlegg fra henne med søknaden til NAV og fikk innvilget svangerskapspenger.
Ja det er kommunalt :) kjenner jeg er nødt til å lese meg opp på det med svangerskapspenger :bag:

Ville snakket med jm om svangerskapspenger.
Selv akkurat levert slik søknad også, til meg var grunnen at jeg daglig utsettes for sot å røykforurensning med jobb på brannstasjon. Men har man en jobb som kan være en risiko for babyen er det best å søke svangerskapspenger for da bruker ikke du opp din sykemelding, men de på en måte sykemelder babyen.

Jeg fikk innvilget svangerskapspenger i min forrige graviditet pga fare for slag/spark og pga psykososiale stresspåkjenninger. Jobbet da i institusjon for enslige mindreårige flyktninger. Nå kommer jeg til å søke om det igjen pga risiko for vold/trusler og stress. Jobber med rus og psykiatri. Dette er en veldig grei prosess. Snakk med lege eller jordmor. Dere fyller ut et skjema sammen (eller legen fyller ut at hun/han kan konstatere at det er risiko). Så tar du med dette skjema til din nærmeste leder. Hvis leder ikke kan tilrettelegge blir du tatt ut fra jobb med full lønn. Kan det tilrettelegges litt, kan du få svangerskapspenger i en viss prosent. Feks bare jobbe halve vakter, ikke være med de og de brukerne ol. Så avgjør du og leder dette og sender skjema til nav.
Fordelen med denne løsningen er at du slipper å bruke opp sykepengerettighetene dine. Kan være lurt mtp om det blir sykdom etter fødsel ol.

:) Lykke til! (Jeg jobber også i kommune)

Rart at det ikke er rutiner på slikt i boligen? Vanligvis omplasseres man eller går direkte på svangerskapspenger i slike situasjoner ganske raskt etter uke 12

Sniker. Hvis det er fare for slag, spark osv. kvalifiserer du nok til svangerskapspenger, hvis jobben ikke kan gi deg andre arbeidsoppgaver. Jeg ville snakket med bedriftsjordmor/jordmor/lege og leder så raskt som mulig og søkt om det.
Enig, sett deg og lille føst:Heartred

Rart at det ikke er rutiner på slikt i boligen? Vanligvis omplasseres man eller går direkte på svangerskapspenger i slike situasjoner ganske raskt etter uke 12
Riktig! Jeg ble omplassert med en gang jeg sa ifra.. det var 14 dager etter positiv test.

Back
Topp