Jobb?

Pinkypie

Glad i forumet
de har utlyst ei stilling i nabobygda, et vikariat som varer til september 2014.. Har lyst til å søke, men samtidlig så er jeg litt skeptisk, siden jeg skal ut i perm i april, redd de blir sinte eller noe? Vet jo at jeg ikke skal bry meg om det da men:p har dere noen tips, hadde dere søkt? :)

de har utlyst ei stilling i nabobygda, et vikariat som varer til september 2014.. Har lyst til å søke, men samtidlig så er jeg litt skeptisk, siden jeg skal ut i perm i april, redd de blir sinte eller noe? Vet jo at jeg ikke skal bry meg om det da men:p har dere noen tips, hadde dere søkt? :)
Jeg hadde ikke søkt, men det kan være jeg bare er forsiktig ;)

Hadde jeg søkt, så hadde jeg nok informert om graviditeten og permisjonen på et evt intervju ihvertfall.

De kan faktisk si deg opp om du ikke forteller om svangerskapet. Fordi du ikke gikk inn med hensikt om å jobbe hele vikariatet (du visste at du var gravid da du tok jobben og kunne bare jobbe halve tiden).

Men du kan jo være ærlig, og søke!

Jeg hadde søkt, og ikke brydd meg i det hele tatt om å si fra om graviditet og permisjon. I norge er reglene slik at man skal ikke diskriminere gravide mot å få jobb, men det blir allikevel diskriminert over en lav sko hvis det viser seg at den potensielle ansatte snart skal være borte i 1 helt år om bare kort tid.. noe som igjen selvsagt er forståelig, men det skal allikevel ifg norsk lov ikke være gyldig avslag på søknad.

Det er også sånn at i norge må man jobbe 6 av 10 siste mnd før man kan motta foreldre penger, da er det bare å "redde seg selv" eller leve på knappenåler og glansbilder fra sosialen og engangsstønaden på fattige 30 000 kr i 1 år eller mer. Da er jo valget egentlig rimelig enkelt :D

De kan faktisk si deg opp om du ikke forteller om svangerskapet. Fordi du ikke gikk inn med hensikt om å jobbe hele vikariatet (du visste at du var gravid da du tok jobben og kunne bare jobbe halve tiden).

Men du kan jo være ærlig, og søke!

Hvor står det hen egentlig? Det har jeg aldri hørt om!

okei... takk:) er jo bare 4 uker på vei så er jo ikke sikkert jeg har funnet det ut enda:p

Det tenkte jeg også forrige gang. Da var jeg ca 6 uker når jeg var på intervju. Valgte å ikke si noe om det, og venta med å si noe til jeg hadde jobba ca 2 mnd. Jeg søkte på fast stilling, så er kanskje annerledes da, men vet ihvertfall at jeg ikke var plikta til å si noe da. Grudde meg veldig til å fortelle om det, men ble overraskende veldig godt mottatt :) Hadde ikke behøvd å grue meg i det hele tatt!

Kan være at det er andre regler med vikariat da... Og skjønner at det ikke føles helt lett. Ville nok helst søkt på en fast stilling om det er mulig for deg. Men ellers ville jeg nok tenkt mest på det med å sørge for å få jobba 6 av de siste 10 mnd!

Søk hvis du ønsker jobben og hvis du får tilbud om jobb så sier du " obs nettopp oppdaget at jeg er gravid! Ok at jeg starter i vikariatet?" Lykke til :-)

Jeg hadde ikke søkt. Du får uansett ikke jobba hele vikariatet, og sikkert ikke til termin heller siden svært få gjør det om dagen. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gjort noe slik iallefall, for det handler om ærlighet. Du vet du er gravid nå, da får du heller ta sjansen på at de vil ha deg etter de har fått vite at du er gravid ;)

Jeg hadde søkt og ikke sagt noen ting !! Du er jo bare noen få uker på vei ..

1) de har ikke lov til å diskriminere deg pga graviditet, uansett om det er snakk om vikariat eller fast jobb..
2) du behøver ikke opplyse om graviditeten din på jobbintervju(De har ikke lov til å diskriminere, men mange gjør jo det likevel for det er vanskelig for den som er arbeidssøker å bevise at det er pga graviditeten at man ikke fikk jobben)
3) det eneste du plikter å gjøre i en slik situasjon er å informere arbeidsgiver senest 3 mnd før du går ut i permisjon.. (med mindre du trenger annen tilrettelegging underveis da selvsagt).

Jeg søkte jobb og fikk et årsvikariat da jeg gikk gravid med førstemann. Vikariatet mitt starta 1.august, og jeg skulle ut i permisjon i starten av november. Opplyste ikke om graviditeten på intervju, men følte meg jo selvsagt litt råtten når jeg ringte sjefen 3.august og informerte om at jeg skulle ut i permisjon om 3 mnd.. men for min del måtte jeg bare redde mitt eget skinn og være litt egoistisk slik at jeg fikk foreldrepenger :)

så mitt råd er: søk i vei! Og det er lov å være litt egoistisk iblant. ;)

Syntes det er "dårlig gjort" å søke. De trenger vikar muligens fordi en annen mamma skal i perm, eller andre grunner. Vi ansatte en jente i perm hos oss, hun ble gravid, vi måtte ansette vikar for vikaren. Det er ikke billig konserndrift :p

Hvor står det hen egentlig? Det har jeg aldri hørt om!

I 1989ca var det en gravid kvinne som ble ansatt på bristende grunnlag i en fast stilling og ble avskjediget. Dette ble dommen i retten. I 2005ca ble saken kommentert av en jurist der man sa at dette nok ikke ville skje etter dagens rettigheter.

Men man må jo gjerne "ta sjansen". Men jeg ville ikke gjort det, sånn i tilfelle. For jeg sier jo ja jeg vil ha vikariatet som varer ett år, uten å fortelle at jeg allerede før ansettelse vet at jeg ikke kommer til å jobbe tiden ut. Rett arbeidsplass kan da mene at du er ansatt på bristende grunnlag og man må ev. prøve det for retten.

Back
Topp