Jobb spm

tyren88

Forelsket i forumet
Junilykke2018
Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og siden søndag har jeg vært skikkelig plaget av kvalme. Jeg takler så vidt min egen smak i munnen, jeg trenger konstant frisk luft og må småspise hele tiden for å holde kvalmen "litt" i sjakk.. 
Nå i påska så jobber jeg meg opp tillegg i form av 133% ekstra. Dette hadde jeg beregnet at jeg kom til å få og vi trenger de pengene sårt. Men nå i dag snakket jeg med sjefen min om å få tilrettelagt jobben min litt og da foreslo ho at jeg kunne ta ut f4 dager, altså at jeg tar en fridag i stedet for å få 133% tillegget for de røde dagene mine (får da kun 33% ekstra). Men jeg syns det blir litt feil også, for om jeg er så dårlig at jeg ikke klarer å jobbe, skal jeg da "tape" på det? Da er det mer rettferdig med en sykmelding syns jeg.. Hva tenker dere? Om det var forståelig da..

Jeg hadde sagt at jeg heller ville ha betalt og heller ta ting som det kommer seinere. For det er tross alt mye penger. Selv om du på en måte får de igjen hvis du tar fri. For då får du jo fri med betaling de dagene istede for at du hadde blitt trekt i lønn. MEN selv hadde jeg ikke gått med på det. Skal selv jobbe fred,lørd og sønd med tillegg. Men jeg er ikke noe dårlig og mine sjefer vet ingenting endå. Så situasjonen er litt anderledes her. Pluss at jeg trenger og de ekstra pengene. :)

jeg mener at om jeg er så dårlig at jeg ikke greier å jobbe fullt så har jeg rettigheter. Det skal ikke være sånn at folk må arbeide seg opp dager å ta fri hvis de blir dårlig.. Tenker jeg helt feil eller? Jeg håper jeg holder ut disse røde dagene og så får jeg evt snakke med legen min på tirsdag om sykmelding evt sånn bedre tilretteleggingsgreier..

Du har dine rettigheter ja. Men sjefen din tenker praktisk og økonomisk for sin bedrift. De må jo betale selv de første 16 dagene av din evt sykemelding før de får det dekket av nav. Hadde og snakket med legen og hørt hvordan dere skal gjøre det. Du kan jo evt gå over på svangerskapspenger en periode.

Okei :) Tusen takk:) 
Jeg har aldri helt forstått det med svangerskapspenger. Jeg husker bare at det er en av de pengene en kan få som går utover permisjonspengene en får senere.. Hva er det?

Om jeg ikke husker helt feil så får arb giver dekt sykemeldinger fra NAV når det er pga svangerskaps plager. Altså fra første dag, så da koster det ikke jobben din noe. 

Håper det løser seg ang tilrettelegging(jobben min suger på det), og at du finner en løsning uten å tape på det 

lykkeligsmurf skrev:
Du har dine rettigheter ja. Men sjefen din tenker praktisk og økonomisk for sin bedrift. De må jo betale selv de første 16 dagene av din evt sykemelding før de får det dekket av nav. Hadde og snakket med legen og hørt hvordan dere skal gjøre det. Du kan jo evt gå over på svangerskapspenger en periode.

Nei. Svangerskapspenger går ikke utover permisjonspengene dine. :) Det er noe du kan få når ikke jobben kan tilrettelegge til deg, eller du er for syk til å jobbe,men for frisk til å bli sykemeldt hvis du forstår. Pluss at det er bedre med svangerskapspenger enn sykepenger i svangerskapet tilfelle du skulle trenge sykepenger etter fødselen av ulike grunner. For det kan du jo bare ha 1 år før du går over på avklaringspenger. 

tyren88 skrev:
jeg mener at om jeg er så dårlig at jeg ikke greier å jobbe fullt så har jeg rettigheter. Det skal ikke være sånn at folk må arbeide seg opp dager å ta fri hvis de blir dårlig.. Tenker jeg helt feil eller? Jeg håper jeg holder ut disse røde dagene og så får jeg evt snakke med legen min på tirsdag om sykmelding evt sånn bedre tilretteleggingsgreier..

Du burde ta ut gradert sykemelding om du er dårlig, enklere for arb.giver å forholde seg til.

Ja håper på kanskje å få gradert sykmelding for da er det sånn at det blir tilrettelagt meg og jobben får leie inn andre i stedet for meg sant? For jeg har jo ikke lyst å gå hjemme å drive dank heller.. Vil jo gjerne være litt nyttig.. Eneste problemet er at det er allerede en annen sykepleier som får de oppgavene som hadde passet meg ettersom ho er i 8 mnd. og også får tilrettelegging.. 
Jeg føler jeg ikke klarer å gå i stell nå som jeg er så kvalm. Som dere kan tenke dere er det veldig mange ikke fullt så gode lukter på et sykehjem, og det er særlig plagsomt når jeg skal dusje  pasienter og det er varmt og tett og jeg står og brekker meg.. Gruer meg sånn til i morgen for sjefen min er der ikke og jeg skal gå i stell. Har liksom ikke lyst å fortelle kollegene at jeg er gravid heeelt enda..

Back
Topp