Jobb og permisjonspenger?

I love to dance

Blir kjent med forumet
Hei, jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Det var ikke akkurat planlagt, for jeg har ikke fast jobb . Jobber en helg i ny og ne, og litt kvelder, men det er ikke snakk om den helt store utbetalingen i mnd...
Men spørsmålet da er: hvor mye må man tjene for å ha krav på permisjonspenger når man er i fødselspermisjon?
Jeg leter etter mer jobb, men det er vanskelig. Iallefall nå når jeg er gravid og kvalm .

Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden.

Grunnbeløpet (G) i folketrygden

79 216 kr pr år

Ble ikke klok på Nav.no jeg...

"Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden"

Vil inntekten si før eller etter skatt? Og hvor mye er grunnbeløpet i folketrygden?

Inntekt er brutto

Halvparten av 79 216,- blir jo 39 608,- Og delt på 12 mnd. blir det 3300,- Vil det si at jeg må tjene 3300,- før skatt? For det gjør jeg heldigvis (sånn gjenomsnittelig sett).
Men jeg har ikke jobba der ett helt år når jeg skal ut i perm da... Har vel jobba der ca. 9 mnd. tenker jeg.  Er det andre utregninger da? Er helt blåst på dette, for forrige gang jeg var gravid hadde jeg fast 100% jobb

Innen du starter på første permisjonsdag, så må du ha jobbet minst 6 av 10 mnd. Dvs at du kan ha jobbet 1 mnd, ikke neste, og så jobbet en mnd, det må ikke være sammenhengende.

I forhold til inntekt, så må de 6 mnd tilsammen ha gitt deg en bruttoinntekt på 1/4 av grunnbeløpet, fordi for å få permisjonspenger så sier nav at man man på årsbasis må ha tjent minst halvparten av 1 G (G er grunnbeløpet) og når de da sier at man må ha jobbet 6mnd, så blir det derfor 1/4. Så, på de 6mnd, så må du ha tjent minst 19 804kr.

Back
Topp