Jobb og permisjon og sånt...

x1xMadre Mia

Glad i forumet
Hei!

Vil bare lufte litt tanker omkring dette med jobb og permisjon... Jeg har nylig fått jobb i en barnehage der jeg begynner 1. august. I sommer skal jeg jobbe på et bakeriutsalg (har 1 mnd igjen av utdannelsen). Det jeg lurer fælt på, er når jeg skal fortelle arbeidsgiver at jeg er gravid? På en måte tror jeg det er greit å være tidlig ute, men samtidig vil jeg at det skal "sikkert" før jeg sier noe...

Vet heller ikke hvor populært det er når man forsvinner ut i permisjon så fort... Men det er jo et "kvinneyrke", og allpåtil kvinner som er glad i barn, så de må vel ha lagt det inn i beregninga? Har (heldigvis) ikke fått noen spørsmål om det hverken på intervjuet eller seinere, men vil ihvertfall fortelle det før jeg begynner å jobbe (1. august) og før det begynner å syns på meg...

En annen ting jeg lurer på er om noen vet hvordan permisjonspengene regnes ut? Jeg rekker jo å jobbe mer enn 6 mnd før permisjonen, men kommer ikke til å tjene like mye på sommerjobben... Er det noen som har erfaringer de vil dele med meg? Hjelp!!!!

Hei! [:)] Jeg kan nok desverre ikke svare deg på alt, men tror det er sånn at arb.giver faktisk ikke har lov til å spørre deg om dette med graviditet på intervjuet, med fare for diskriminering, eller at søker får inntrykket at det er graviditeten som har gjort at  hun ikke har fått jobben. Og det er jo bare bra i grunn det![:)]

Jeg selv fortalte det til avd.leder i dag morges jeg fordi jeg hadde en liten blødning i natt, så jeg har fått beskjed om å ta det helt piano i noen dager. Og litt godt at hun vet det faktisk [;)] Hun vet jo alt om dette, så godt å ha noen som forstår meg uten at så mange ord blir sagt. Stor klem

Hei, bare innom her på besøk jeg, ettersom jeg egentlig hører til juni-klubben. Ble bare litt nyskjerrig på hvordan det er for dere som akkurat har funnet ut at dere er gravide (mimrer litt 7 måneder tilbake i tid). Selv nærmer jeg meg nå slutten og begynner å bli litt utolmodig etter å møte vesla vår...

Men uansett, så tror jeg at jeg kan svare på spørsmålene, da jeg selv ringte trygdekontoret hele tiden for å finne svar på det samme da jeg først fant ut at jeg var gravid:

1) man er ikke forpliktet til å fortelle arbeidsgiver om at man venter barn før 3 måneder før termindato (så dere har god tid)

2) Fødselspenger regnes ut på basis av gjennomsnittelig inntekt de siste 6 månedene (forutsatt at man har hatt lønnet arbeid minimum 6 av de siste 10 månedene før termin)

3) Blir man sykemeldt under graviditeten og får "sykelønn" blir dette regnet som inntekt på lik linje med vanlig lønn...

Håper dette var oppklarende - og lykke til alle sammen [:)]

Takk for flotte opplysninger!

Tusen takk for svar! Lykke til den siste biten!

Back
Topp