Jobb og legetimer

lillemei

Flørter med forumet
Jeg har så langt hatt et veldig enkelt svangerskap uten kvalme eller trøtthet, og så langt virker alt bra med huleboeren.

Jeg ble som sagt uventet og uplanlagt gravid når jeg tippet 40, og etter å ha hatt PCOS hele livet. Så nå følges jeg tett opp av lege og sykehus. Jeg sliter med nedsatt glukoseintoleranse pga PCOS, og jeg var derfor til oppfølging på sykehuset. Jeg har vært veldig flink med kosthold og trening, og har full kontroll på blodsukkeret mitt på dagen, men på natten stiger det så mitt fastende blodsukker er høyere enn det midt på dagen. Så nå må jeg begynne på insulin før jeg legger meg om natten.

Men det medfører at jeg må til enda flere kontroller og ultralyder på sykehuset, i tillegg til ekstra oppfølging fra fastlegen min fra før, og ekstra oppfølging fra jordmor som en "gammel" førstegangsfødende. Så jeg føler jeg renner ned legekontorer og sykehus. Sjefen har vært virkelig vært forståelsesfull, men jeg sliter med dårlig samvittighet fordi det innebærer en del fravær på jobb selv om jeg får lagt det stort sett til tidlig morgen og minimerer fraværet mest mulig. Men det jeg lurer på har man "rett" til å ha fri fra jobben for den type fravær?

Jeg er i fulltidsjobb og siden formen min er på topp håper jeg det fortsetter :)

Du har lovfestet rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll (Arbeidsmiljøloven paragraf 12-1), så lenge undersøkelsene ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstid. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet, dette er for å sikre at barnet du bærer på har det bra, og det er den viktigste jobben du gjør akkurat nå:)

Snakk med jordmor om dette, mener å huske at arbeidsstedet ditt kan få tilbakebetalt for tiden du tilbringer hos lege når det gjelder svangerskapsrelaterte greier, en løsning som er beslekta med svangerskapspenger.
Det gjør jo selvsagt at du fortsatt er borte, men jobben "taper" ikke like mye på det, kanskje de til og med kan sette inn noen for deler av tiden/noen av arbeidsoppgavene du ikke får gjort?

Tusen takk for gode svar begge to:) Nå har jeg en jobb som ikke er så avhengig av arbeidstid, men mer at oppgavene blir gjort så tror det skal gå greit, men føles litt bedre å vite at man har "rett" på det.

Skal ta med meg tipset om jordmor når jeg skal til henne for første gang om to uker. Vet jobben min planlegger allerede for en erstatter (de vil være sikker på at de har god dekning før jeg skal ut i permisjon) slik at jeg kan gi opplæring og gradvis overføring av mine viktigste oppgaver allerede fra påske, så kan jeg fokusere på andre prosjekter over sommeren bare sånn i tilfelle noe skjer underveis. Sjefen har nettopp vært igjennom dette med sin samboer så tror han er litt på hugget for å gjøre ting best mulig :)

Man har alltid rett til fravær når man skal til lege, gravid eller ei!
Nja, ikke helt sant det faktisk. Forskjell på hvilken type jobb man har, hvordan arbeidstider man har. Og selv om man kan ha krav på fri, har man ikke alltid krav på lønn for det.
Det kommer an på hvilke arbeidsavtale man har, arbeidsgiver, tariff og slikt. Kun gravide og småbarnsforeldre har denne retten lovfestet i arbeidsmiljøloven.

Man har alltid rett til fravær når man skal til lege, gravid eller ei!
Rett til fravær - ja, men ikke betalt går stort sett fint med ok arbeidsgiver som synes det er styrete å trekke fra på lønna da, men eg har i utg.pnktet ikke rett på lønn. Før nå, da eg er gravid (og nav sponser).

Back
Topp