Jobb og gravid

vilblimamma87

Forelsket i forumet
Jeg har et(mange) spørsmål til dere som kanskje har litt erfaring på området. Jeg er pr dags dato i en jobb der kontrakten utløper i slutten av november. Jeg ønsker ikke å fortsette å jobbe der når den utløper, men siden jeg nå er gravid vil jeg jo mest sannsynlig ikke få ny jobb når dette blir aktuelt i november. Spørsmålet mitt er hva er alternativene mine da? Sykmelde meg før kontrakten går ut, å gå på sykepenger frem til permisjon er kanskje et alternativ som har streifet meg, men er jeg frisk så blir det kanskje drøyt? Eller må jeg søke NAV om arbeidsavklaringspenger og hele den sulamitten? Jeg har aldri vært i en slik situasjon før og håper noen har svar å gi meg;) jeg kan jo ikke bli straffet for at jeg ble gravid?

For å få foreldrepenger må du vel ha vært i jobb i 6 av de10 siste månedene, du klarer vel d akkurat? Hvis ikke er d dagpenger. Du vil nok tjene mest på å sykemeldt deg før kontrakten går ut og fortsette fram til permisjon. Jeg gjorde d første sv. Men jeg hadde et kranglebekken, så fristet ikke å være arb. Søkende heller. Ring NAV å hør hva de eventuelt anbefaler. Ring gjerne flere ganger for du får nok forskjellig svar ;)

takk for godt svar Hekla85:) jeg får vel ringe NAV å høre hva de anbefaler, selv om jeg har lite tiltro til de:p

Man tjener seg opp rettigheter til foreldrepenger, på dagpenger. Jeg mista jobben fra 1. juli (arbeidsplassen ble lagt ned), og stor ledighet i kommunen og få jobber gjør at jeg har lite håp om å komme i jobb igjen i løpet av svangerskapet.
Har akkurat fått innvilget dagpenger.
Foreldrepengene mine kommer til å bli beregnet ut fra gjennomsnittlig inntekt de 3 siste årene, siden jeg da ikke har vært i jobb de siste 6 mnd når jeg skal ut i permisjon (hvis det blir tilfellet).
Men jeg er usikker på reglene rundt pappaperm og sånt... heter seg vel at mamma må være i jobb for at pappan skal ha rett til permisjon?

Det blir enten dagpenger eller sykepenger. Arbeidsavklaringspenger har du nok ikke rett på. Da må du være minst 50% arbeidsufør til ethvert yrke. Hvis du ikke har en sykdom/skade kommer ikke legen til å skrive en legeerklæring for aap. Aap er for dem som trenger avklaring på arbeidsevne. Det kan jo hende at helsetilstanden din i november er slik at du trenger sykmelding. Også går det vel an å ta ut foreldrepenger en viss tid før termin også. Men da mister du jo foreldrepengene tidligere etter at babyen er født.

Back
Topp