Jobb mer enn annenhver helg

Toffifee

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2020
Februarbarna 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Noen her som vet om man har noen rettigheter når man jobber mer enn annenhver helg, «ufrivillig»? Jeg er fast ansatt i 100% stilling uten fast turnus, og har i det siste følt jeg har jobbet veldig mange helger. Når jeg regnet ut hvor mange helger det er har jeg kommet frem til at jeg jobber mer enn halvparten. I kontrakten min står det at jeg kan risikere å jobbe annenhver helg.
Har arbeidsgiver lov til å sette meg opp på så mange helger at det blir mer enn halvparten? Har jeg isåfall noen rettigheter i forhold til dette? Jeg er kjempedårlig på sånn her.. :hungover:

Edit: jobber både lørdag og søndag når jeg jobber helg.

(Vet ikke helt om dette er rette plassen å poste dette, men admin får bare flytte hvis ikke)

Last edited:
Det kommer litt an på hvor du jobber, og det er vel strengt tatt bare søndagsarbeid som er lagt inn i loven om dette. Du har ikke lov å jobbe 2 søndager på rad står det der.

Så nå vet ikke jeg om du tenker at å jobbe fredag + lørdag er å jobbe helg, eller om det er fredag, lørdag og søndag som er helg.

Jeg ville snakket med fagforeningen din, evt tillitsvalgt på arbeidsplassen. Og også snakket med den som har ansvaret for å sette opp turnusen om at dette ikke går.

Jeg kan ikke noe om slikt, men dersom du er fagorganisert kan fagforeningen hjelpe deg med slike spørsmål

Det kommer litt an på hvor du jobber, og det er vel strengt tatt bare søndagsarbeid som er lagt inn i loven om dette. Du har ikke lov å jobbe 2 søndager på rad står det der.

Så nå vet ikke jeg om du tenker at å jobbe fredag + lørdag er å jobbe helg, eller om det er fredag, lørdag og søndag som er helg.

Jeg ville snakket med fagforeningen din, evt tillitsvalgt på arbeidsplassen. Og også snakket med den som har ansvaret for å sette opp turnusen om at dette ikke går.
Når jeg jobber helg jobber jeg fredag, lørdag og søndag, glemte visst å presisere dette i hovedinnlegget.

Jeg har prøvd å snakke med enhetsleder og hun som har ansvar for å sette opp turnusen min, men virker ikke som om de tar det alvorlig... De snakker det bare bort, på en måte :rolleyes:

Får snakke med tillitsvalgt når hun er tilbake fra ferie..

Jeg har prøvd å snakke med enhetsleder og hun som har ansvar for å sette opp turnusen min, men virker ikke som om de tar det alvorlig... De snakker det bare bort, på en måte :rolleyes:
Da ville jeg ha snakket med arbeidstilsynet. Fordi det er strengt regulert i loven dette med søndagsarbeid. Med mindre du jobber i kirka, da er det litt andre regler :p

Da ville jeg ha snakket med arbeidstilsynet. Fordi det er strengt regulert i loven dette med søndagsarbeid. Med mindre du jobber i kirka, da er det litt andre regler :p
Haha, jeg jobber ikke i kirka alså :laughing002 Da hadde jeg forstått det om jeg måtte jobbet mange søndager :hilarious:

Loven skal hindre deg i å jobbe 3 søndager på rad, så 2 går fint men ikke tre. Da er det brudd. Ellers du er lovverket at du maks kan jobbe 11 dager sammenhengende uten krav på fri.

Men det er jo en utrolig utnytting av arb.g. å sette deg opp på så mange helger hele tiden.

Loven skal hindre deg i å jobbe 3 søndager på rad, så 2 går fint men ikke tre. Da er det brudd. Ellers du er lovverket at du maks kan jobbe 11 dager sammenhengende uten krav på fri.

Men det er jo en utrolig utnytting av arb.g. å sette deg opp på så mange helger hele tiden.
Men har de lov å sette meg opp på mer enn halvparten av alle helger når kontrakten min sier annenhver helg da? Selvom ikke jeg har 3 søndager på rad?

Ja, jeg syns også det. Utrolig kjedelig å gå glipp av så mange helger :(

Etisk sett, definitivt ikke. Rettslig? Usikker. Men det presiseres ikke så godt i lovverket.

Men de fleste fagforbund har telefonstøtte så jeg vill3 ringt og hørt. Evt true med å bytte jobb..

Lovverket er klart, i utgangspunktet ikke søndagsarbeid over hodet, men dersom det er strengt nødvendig for driften (e.g. helsevesenet), så kan man jobbe annenhver helg, MEN man skal ha annenhver søndag fri. Man kan i kortere perioder gjennomsnittsberegne, MEN da skal det ikke overstige 26 søndager / året (i snitt altså annenhver helg).

Så ja, du må snakke med leder, fagforbundet og evt arbeidstilsynet.

Kommuner kan ha egne avtaler.
I den jeg jobber i kan det jobbes inntil 3 søndager på rad. Lørdager er ikke definert som helg i regelverket men gir så klart lørdagstillegg.
Det er dog begrensning på antall søndager per år; maks 26 per år.

Har du en tillitsvalgt du kunne snakke med?

Dette høres ut som tillitsvalgtmat, eller eventuelt en telefon eller e-post til forbundet ditt sentralt.

Tusen takk for alle svar. Skal ta kontakt med fagforbundet mitt eller tillitsvalgt og høre hva de sier :)

Hvis du jobber turnus er det egne regler, men jeg ville anbefalt deg å ta det opp med fagforening/tillitsvalgt som de andre nevner. De skal ha god oversikt på rettigheter hos den ansatte. Og det er vel noe lovverk som begrenser hvor mange helger man kan jobbe på rad osv. Og siden du har fast stilling vil jeg tro du får gehør om du klager!

Back
Topp