Jobb med mye støy

AnPaMa

Glad i forumet
Julilykke 2023
Aprilspirene 2025
Er det noen her som har jobb som det er mye støy? Der du må gå med hørselvern? Har dere da fått tilrettelagt for å slippe dette? Interessert i hvordan jobben dere evt praktiserer dette :)
På min jobb er det mye støy i avdelingen, men jobben hadde ikke hørt om dette før. Og jeg har nesten følt meg litt dum for å ta dette opp.. For det er jo flere som har jobbet der som gravid før, og det har jo godt bra.... Hvordan har dere da taklet disse kommentarene i lengden. Jeg har svart at dette er noe jordmor har anbefalt pga arbeidsmiljøet, og hva hadde du selv gjort om du fikk den beskjeden om du var gravid nå? Hadde ikke brydd deg? Siden det har jo gått bra før.. da pleier det å roe seg litt hos dem som spør, men er slitsomt å føle enn må forsvare noe som er best for babyen :-/

Jeg jobbet i boveiledning under studiene, og der var det mye skriking og roping. Da fikk vi ikke lov til å jobbe etter femte gravidmåned ellernoe, fordi barnet hadde velutviklet hørsel og også hørte dette. Da ble de enten flyttet til et annet sted i kommunen, eller så fikk de svangerskapspenger.

Hadde dette vært meg hadde jeg diskutert dette med legen, og satset på at legen ville støttet jordmor. Så hadde jeg sammen med legen bestemt en vei videre som innebar at du ikke måtte fortsette å jobbe der (sykemelding og svangerskapspenger), kanskje bedt om en skriftlig bekreftelse. Deretter hadde jeg lagt det frem på jobben litt sånn at dette ikke er noe DU har bestemt, men noe legen har bestemt på dine vegne for barnets skyld. Da har de ikke noe de skulle sagt.

Så for meg hadde det vært uaktuelt å fortsette der under graviditeten, helt enkelt.

At de på jobben ikke er oppdaterte, og heller ikke interesserte i å oppdatere seg skal ikke gå utover deg og barnet ditt. Du får be de lese litt forskning ;)

Jeg er tatt ut av støysonen og gjør annen jobb, og pga de har begrenset med annen jobb, er jeg 50% sykemeldt.. bedriften tok kontakt med bedriftshelsetjenesten og gjor forsåvidt det de skulle når de fikk denne informasjonen. Det som er litt slitsomt er egentlig di litt eldre damene som ikke har hørt om dette, og så blir så opptatt av å fortelle meg om hvor hardt di jobbet, og jobbet 100% helt til fødselen :hilarious: har jo alltid et svar til dem så di må tenke seg om. Trengte bare å få ut litt frustrasjon fra andre i samme situasjon :)

Jeg er tatt ut av støysonen og gjør annen jobb, og pga de har begrenset med annen jobb, er jeg 50% sykemeldt.. bedriften tok kontakt med bedriftshelsetjenesten og gjor forsåvidt det de skulle når de fikk denne informasjonen. Det som er litt slitsomt er egentlig di litt eldre damene som ikke har hørt om dette, og så blir så opptatt av å fortelle meg om hvor hardt di jobbet, og jobbet 100% helt til fødselen :hilarious: har jo alltid et svar til dem så di må tenke seg om. Trengte bare å få ut litt frustrasjon fra andre i samme situasjon :)
Sånne vil du dessverre støte på overalt… alltid noen som har gjort noe bedre/tøffere. Irriterende ja; men aller beste er om man klarer å bare la det passere og ikke bry seg. Føler med deg!

Sånne vil du dessverre støte på overalt… alltid noen som har gjort noe bedre/tøffere. Irriterende ja; men aller beste er om man klarer å bare la det passere og ikke bry seg. Føler med deg!
Årh, i know :hilarious: klarer heldigvis å skjule min frustrasjonen når det står på, men med økende mengder hormon så måtte jeg få et utløp:angelic:

• Omsorg
Reactions: HCS
Så bra de ordnet opp på jobben:Heartred synd at man skal måtte forsvare seg da men:( de har jo egentlig ingenting med det å gjøre..

Så bra de ordnet opp på jobben:Heartred synd at man skal måtte forsvare seg da men:( de har jo egentlig ingenting med det å gjøre..
Ja veldig synd, men er vel noe en bare må tåle.. men er glad for at jeg har evnen til å svare for meg :cool: greit de får tenke seg litt om når di lirer fra seg ting å tang. MEN blir jo frustrert!

Sniker fra juni. Litt off-topic, men... Er det sant at bråk / høye lyder kan være uheldige for babyen i magen? Jeg er musiker, og babyen må høre på flygel og blåseinstrumenter maaange timer hver dag. Kan dette påvirke hørselen? :nailbiting:

Sniker fra juni. Litt off-topic, men... Er det sant at bråk / høye lyder kan være uheldige for babyen i magen? Jeg er musiker, og babyen må høre på flygel og blåseinstrumenter maaange timer hver dag. Kan dette påvirke hørselen? :nailbiting:
https://www.hlf.no/aktuelt/2015/foster-kan-skades-av-hoy-lyd/ fant denne artikkelen. Og etter litt googling viser det seg at lyd fra orkester også overstiger grensen tillatt i arbeidsmiljøloven (83 desibel). Nå vet jeg ikke om du spiller i orkester da, men kanskje en ide å ta kontakt med feks hlf om det er noe tiltak du kan gjøre? Evt om du kan få svangerskapspenger fra nav.

Forøvrig er det jo slik at lyd over 85 db også kan skade din hørsel. Har musikere i familien selv (klassisk musikk) og flere av dem har fått dårlig hørsel. Kanskje smart og sette seg inn i det litt for å spare din egen hørsel også. Hørsel er jo spesielt viktig for deg som musiker.

https://www.hlf.no/aktuelt/2015/foster-kan-skades-av-hoy-lyd/ fant denne artikkelen. Og etter litt googling viser det seg at lyd fra orkester også overstiger grensen tillatt i arbeidsmiljøloven (83 desibel). Nå vet jeg ikke om du spiller i orkester da, men kanskje en ide å ta kontakt med feks hlf om det er noe tiltak du kan gjøre? Evt om du kan få svangerskapspenger fra nav.

Forøvrig er det jo slik at lyd over 85 db også kan skade din hørsel. Har musikere i familien selv (klassisk musikk) og flere av dem har fått dårlig hørsel

Står faktisk en artikkel om dette på babyverden denne uken.

Vedlegg

• Screenshot_20230512-080848.png
    Screenshot_20230512-080848.png
    472,4 KB · Visninger: 9
Back
Topp