jobb i barnevernet

maibarn12

Blir kjent med forumet
Hei!
Jeg jobber i barnevernet, på en institusjon med voldelige barn. Er veldig usikker på om jeg skal fortsette å jobbe der til jeg er tre måneder på vei, eller om jeg skal sykemelde meg. Hva hadde dere gjort? Var til legen i dag for å forhøre meg litt, men fikk ikke akkurat svar på de spørsmålene jeg stilte. Det er jo risiko for å abortere hvis en får et hardt slag eller spark i magen, og jeg merker at jeg bekymrer meg en del for tiden.. Tips mottas med stor takknemlighet:)

Ser bekymringen!
Rart du ikke fikk noe ordentlig svar hos legen...

Tanker som dukker opp hos meg, som du bør stille deg selv er:
Har du eller noen av dine kollegaer blitt slått/sparket i magen, på jobb, tidligere?
Skjer det ofte eller 'kanskje' en gang i året?
Har dere/mottar dere stadig nye barn slik at det er vanskelig å forutsi?
Finnes det andre arbeidsoppgaver du kan gjøre i en periode?
Mase mer på legen om hvor stor risikoen for abort er ved spark/slag i mageregionen.

Dette er ikke noe du trenger å brette ut her, men det er du som best kjenner deg selv og din jobb. Det er normalt å være litt ekstra bekymret. :)

Selv spiller jeg feks fortsatt innebandy. (som er det nærmeste jeg kommer muligheten for 'slag' mot magen) Sjansen for å få en 'suser' i magen er tilstedet, men jeg regner risken som liten, og det er kun snakk om en time i uka, så det unner jeg meg fortsatt :) 
Ref http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29
"Etter 3. måned bør du unngå kontaktidretter som kampsport, fotball og 
håndball"

Husk det er du som kjenner din kropp og ditt arbeid best. Lykke til! :)

Du kan jo snakke med jobben å høre om du kan få jobbe med noe annet i svangerskapet framfor å måtte sykemelde deg? Eventuellt at du får deg. Jeg tror de fleste vil forstå din bekymring, jeg vil nå tro at i en voldelig situasjon så vil det psykiske stresset rundt det være like ille?

Takk for svar:)
Skal prate med jobben i morgen, så får jeg se hva jeg finner ut. Barna er jo veldig voldelig, og det er nesten "vanlig" at man blir slått, sparket eller spyttet på.. Merker selv at jeg blir redd i slike situasjoner, og at jeg helst vil trekke meg unna. men skal jeg være i miljøet kan jeg ikke trekke meg unna når situasjonen blir vanskelig, for det er ikke hensiktsmessig med tanke på ungene.. men skal snakke med sjefen i morgen, så skal dere få høre hva jeg finner ut.

Det er  vel her svangerskapspenger kommer inn i bildet? er det ikke? jeg kjenner fler som har har gått ut i permisjon/sykemelding med en gang når de jobber på slike institusjoner fordi det er forbunnet med høy risiko. Hvis ikke må arbeidsgiver tilrettelegge slik at du føler deg trygg.

Må være ekkelt å føle seg utrygg på jobb. Ønsker deg lykke til emoticon

Da jeg var på instutisjon var det ei som ble gravid der. men hun fortsatte å jobbe selv om hun var gravid. hun trakk seg bare unna hvis det ble noen episoder så kom det noen andre å tokk over. var ingen som reagerte på det som jeg kan huske. Du finner nok en løsning!

Når jeg var gravid første gangen jobbet jeg på akuttseskjon psykoser og når jeg fortalte jordmor dette så satt hun meg over på svangerskaps penger. Så jeg slapp å bruke opp sykemeldingen min før fødsel. For man vet aldri om man har behov for den etter fødselen, så forhør deg med jormoren din først rundt det med krav om fødselspenger

indigo85 skrev:
Når jeg var gravid første gangen jobbet jeg på akuttseskjon psykoser og når jeg fortalte jordmor dette så satt hun meg over på svangerskaps penger. Så jeg slapp å bruke opp sykemeldingen min før fødsel. For man vet aldri om man har behov for den etter fødselen, så forhør deg med jormoren din først rundt det med krav om fødselspenger

Signerer denne. Og så tenker jeg at hvis du er usikker/redd for slag/spark i utgangspunktet så kan det jo hende at disse barna "føler" dette og går på akkurat deg av den grunn..? Jeg vet ikke, men ser litt for meg at det er lettest å angripe den som ser "svakest" ut. Jeg ville absolutt snakket med JM om svangerskapspenger, det kan ikke være bra hverken for deg selv eller barna om du må jobbe nå. Lykke til!

Back
Topp