Jobb eller sykemelding?

Ingeniørmamma

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Juliknøttene 2022
Jeg har jobbet 100% gjennom hele svangerskapet, men nå kjenner jeg at formen ikke er så god lengre. Sliter særlig med søvn om natta.

Pga. arbeidstider/turnus så har jeg bare 14 arbeidsdager fordelt på 3,5 arbeidsuker igjen. 2 av dem går med til kontroll på sykehus og hos jordmor. Ergo 12 arbeidsdager.

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, da det er litt styr å få en legetime på kort varsel hos fastlegen. Har også mye som må avsluttes på jobb før jeg tar permisjon.

Noen som har gode råd for å holde ut frem til 28. januar? Noen som har god erfaring med tilrettelegging fra arbeidsgiver, f.eks. hjemmekontor?
 
Vi får ingenting igjen av å slite oss ut, spør om bedre tilrettelegging den siste tiden. Går det ikke, så hadde jeg nok ville sykmeldt meg. Aldri hatt en dag syk før jeg ble gravid, men vi må ikke glemme at vi faktisk lager et menneske, og at vi skal føde det så lytt til kroppen, og ta vare på deg selv. Arbeidsplassen klarer seg! (hadde selv aldri trodd det skulle gå rundt på jobb uten meg, men joda det har gått fint altså)
 
Jeg ble nesten påtvunget sykemelding pga bekken, kynnere, søvnproblemer og risikosvangerskap.
Tok litt tid å innrømme men etter en full dag på jobb uten søvn hadde jeg så store smerter i bekkenet at bf nesten måtte følge meg på do
 
Snakk med arbeidsgiver og si at du trenger litt tilrettegging og si hva som kan hjelpe for deg. Om arbeidsgiver ikke vil eller kan tilrettelegge, kan du be om akutt time til lege
 
Du har krav på rask time hos fastlegen som gravid. De skal ha noen timer til gravide, barn og evnt ting som haster.
Men prøv først med arbeidsgiver om det er mulig å tilrettelegge
 
Jeg har gradert sykemelding så er 20% sykemeldt og så jobber jeg 80%. Er på jobb hver dag men har kortere dager. Har også fått tilrettelagt en del så har en del arbeidsoppgaver jeg ikke utfører, men det er i forhold til arbeidsoppgaver som er krevende fysisk (jobber i barnehage). Får også ta de pausene jeg har behov for igjennom dagen. :)
 
Jeg har jobbet 100% gjennom hele svangerskapet, men nå kjenner jeg at formen ikke er så god lengre. Sliter særlig med søvn om natta.

Pga. arbeidstider/turnus så har jeg bare 14 arbeidsdager fordelt på 3,5 arbeidsuker igjen. 2 av dem går med til kontroll på sykehus og hos jordmor. Ergo 12 arbeidsdager.

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, da det er litt styr å få en legetime på kort varsel hos fastlegen. Har også mye som må avsluttes på jobb før jeg tar permisjon.

Noen som har gode råd for å holde ut frem til 28. januar? Noen som har god erfaring med tilrettelegging fra arbeidsgiver, f.eks. hjemmekontor?

Jeg er i akkurat samme situasjon. Har jobbet 100%, men nå er jeg helt skutt etter arbeidsdagen er ferdig og ingen energi igjen til å følge opp barnet mitt på 2 år og bare det å lage middag er forferdelig tiltak. Har lurt på om jeg burde prøvd å få 50 % sykemelding, sånn at jeg ikke kjører meg helt ned på bunn før permisjon. Men det er som du sier veldig tiltak å gå til legen. Føler ikke for å spørre arbeidsgiver om å jobbe kortere dager, da jeg tror det er eneste som hadde hjelpt. Sjefen er ikke noe glad i hjemmekontor, så det gidder jeg ikke spørre om en gang.
 
Svangerskapspenger her. Syns det er veldig godt å kun ha meg selv og Baby å tenke på om dagene. Har mye kynnere, så det er godt å kunne lytte til kroppen og legge meg nedpå når jeg vil/må.
 
Har jobbet 100% frem til i går, med mye tilrettelegging på jobben (kunne gå hjem etter undervisning, ingen inspeksjon, 1 time pause.) men ble likevel for mye for meg, og har vært plaget med mye vonde kynnere den siste tiden og hele juleferien. Fødte prematurt sist, og er 2 mnd igjen til termin i dag (07.03). Så nå sa legen (og kroppen min) stopp. Så nå er jeg 100% sykmeldt frem til fødsel/permisjon.
 
Jeg jobbet 90% (den stillingsprosenten jeg har) fram til uke 27. Da sa bekkenet stopp og jeg har jobbet 50% siden da. Jeg er sykepleier i sykehus og har mye tunge forflytninger og stell, så nå kjenner jeg at kroppen skriker etter å sette seg etter bare en time, halvannen på jobb. Når jeg kommer hjem er jeg helt ødelagt og har vansker med å følge opp toåringen, eller fungere generelt sett. Jeg snakket med sjefen i går om mer tilrettelegging, det optimale hadde vært halve dager eller å ta meg ut av pleien, men det får de ikke til. Neste uke får jeg prøve to dagvakter der jeg kun skal delta i morgenstell, og gå legevisitt slik at jeg kan veksle mellom å sitte og stå ved behov. Fungerer ikke det, så ber jeg om 100% sykemelding de siste ukene før permisjonstart 10.feb, for nå kjenner jeg at jeg tyner strikken i overkant langt.
 
Back
Topp