Jobb dilemma..

Bollemor

Elsker forumet
*MIA*
ja, nå har jeg blitt 50 % sykmeldt, pga kvalme, konstant hodepine og at jeg er helt utslitt..

Hele poenget med å være sykmeldt er at jeg ikke fungerer så godt på morningen. Jobben har ansatt en vikar som også jobber 50 %, slik at vi kan overlappe hverandre. Vi har satt opp en ordning hvor vi begge har to dager i uka fri, og jobber litt kortere dager de dagene vi jobber. (det beste for meg hadde vært halve dager, men det synes ikke sjefen, for vikaren har så lang reisevei at 4 timer blir for lite for henne)

Men da jeg kom på jobb i dag, var sjefen sur, fordi det hadde vært "kaos" her før jeg kom. (det vil si at hun må ta telefonen og åpne døra i stedet for meg, jeg sitter i resepsjon). Og hun sa at vi må være bemannet fra kl 0830..

Jeg skjønner at det er frustrerende, men nå er det faktisk sånn at jeg er sykmeldt fordi jeg ikke kan komme tidlig på jobb, og vikaren kan jo ikke komme de dagene jeg skal jobbe og bare jobbe to timer på morgnen...

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, og synes det er en skikelig kjip situasjon. Andre som sliter med jobb og sjef?

Huff, det var en trasig situasjon ja. Skjønner jo at hun som har lang reisevei vil "gjøre ferdig" så mye som mulig når hun først har kommet seg dit og slappe av hele dager i stedet.

Men nå er det nå en gang sånn at du fungerer dårligst om morgenen og det er DERFOR du har sykmelding. Og det må sjefen bare finne seg i.

Arbeidsgiveren er den som skal tilrettelegge for å sørge for at du skal kunne fungere på jobb og ikke må bli ytterligere sykemeldt. Kontakt legen igjen, og be om ny time. Fortell om situasjonen, og at ting ikke fungere. Du kan ikke fortsette med å ha det slik. Alternativene da er at du kan jobbe halve dager eller at du blir fullt sykemeldt i et par uker av gangen. Det er tydelig sjefen din ikke forstår at det er hun som har ANSVARET for tilrettelegging. Du kan jo ikke kreve akkurat hvordan ting skal være, og er ikke hun mer medgjørlig med å finne en løsning, så må du nesten bare sykemeldes fullt ut. Ser at jeg gjentar meg selv, men ble mer enn en smule provosert av dette.... klem

Synd at det skal være slik. Men jeg er enig med tvillingsmurf, om jobben ikke klarer å tilrettelegge så kan du jo ikke være på jobb. Jeg har også en jobb som ikke kan tilrettelegges noe særlig, og jeg må jobbe fulle vakter og tåle til tider stor arbeidsmengde og mye stress. Forrige svangerskap klarte jeg ikke så lange vakter, og måtte sykmeldes helt. Så langt går det bra denne gangen, men de fleste hos oss blir sykmeldt eller får svangerskapspenger etterhvert på grunn av dette.

Takk for støtte, jenter!

jeg har blitt enig med sjefen at jeg skal prøve ut slik som hun vil ha det, et par uker, men jeg har gitt henne beskjed om at noe må forandres om det ikke fungerer.

Jeg sa til henne rett ut: jeg kommer meg ikke på jobb når jeg ligger å spyr på do!

Ja, bra du sa det.

Spiller ingen trille hvor mye hun vil ha bemannet resepsjon fra 08.30 hvis du sitter på badegulvet å spyr i dass.

Arbeidsgiveren er den som skal tilrettelegge for å sørge for at du skal kunne fungere på jobb og ikke må bli ytterligere sykemeldt. Kontakt legen igjen, og be om ny time. Fortell om situasjonen, og at ting ikke fungere. Du kan ikke fortsette med å ha det slik. Alternativene da er at du kan jobbe halve dager eller at du blir fullt sykemeldt i et par uker av gangen. Det er tydelig sjefen din ikke forstår at det er hun som har ANSVARET for tilrettelegging. Du kan jo ikke kreve akkurat hvordan ting skal være, og er ikke hun mer medgjørlig med å finne en løsning, så må du nesten bare sykemeldes fullt ut. Ser at jeg gjentar meg selv, men ble mer enn en smule provosert av dette.... klem
Helt enig! Er virkelig ikke ditt problem det her. Hater sjefer som ikke kan den buten av jobben skikkelig:mad:

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Du har rett på tilrettelegging. Om de ikke kan legge det tilrette sånn at du fungerer i jobb, så må du tenke på deg selv. Dritt sjef (beklager at jeg sier det, men hater når sjefen ikke tar hensyn)!

Hvordan har dette gått? Har et lignende problem. Er det arbeidsgiver som skal foreslå tilrettelegging om de ikke synes at arbeidstaker fungerer optimalt? Eller er det arbeidstaker som må si at "Skal du kjefte mere på meg nå, så får du tilrettelegge."

Hvordan har dette gått? Har et lignende problem. Er det arbeidsgiver som skal foreslå tilrettelegging om de ikke synes at arbeidstaker fungerer optimalt? Eller er det arbeidstaker som må si at "Skal du kjefte mere på meg nå, så får du tilrettelegge."
Det har egentlig ikke gått så bra :(
Det er faktisk de som SKAL tilrettelegge for oss, men jeg synes det er veldig vanskelig å "stå på krava" Jeg vil jo være sammarbeidsvillig!

Det endte med at jeg kommer på jobb kl 0900 de dagene jeg er på jobb, og det funker egentlig ikke så bra, men jeg sa til sjefen at jeg skulle prøve det ut frem til neste legetime. Så får vi se hvordan det blir da.

Hvordan er din situasjon da?

Er sykemeldt ut neste uke, så 50%. Sjefen var i møte da jeg var innom i dag, så la igjen en beskjed om han ikke kunne ringe meg en dag så vi kan sette opp en tid for et møte ang tilrettelegging. Blir det ikke tilrettelagt drar jeg tilbake til fastlegen min og informerer om dette, og prøver å få til svangerskapspermisjon pga manglende tilrettelegging. Du må stå på krava Bollemor! Det er ganske slitsomt å produsere et nytt menneske, passe på seg selv OG levere på jobben. Jeg var jo helt sikker på at JEG ville gå på jobb til den dagen jeg fødte, for jeg går jo på jobb med 39+ i feber og renne nese. Men viser seg at det å være gravid er en større belastning. Og jeg har ønsket meg denne babyen så lenge at jobben ikke lengre kommer i første rekke. *puh*

Back
Topp