Jesper Juul

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Har han egne barn? emoticon

Alt høres så enkelt ut i hans øyne. Unngå konflikter. Om barnet ikke vil pusse tenner, og det blir en kamp hver dag, la barnet velge og ikke pusse tenner. Ikke ta negative kamper. Si at du ikke trenger og pusse tenner nå, men du må gjøre det etterpå, dette gjelder også alle andre ting barnet ikke ønsker og gjøre der og da.

Ser for meg at vi må sette på vekkerklokken på fire hver morgen fremover jeg, hvis jeg skal få jentungen til og få på seg klær, vaske seg, ta medisiner osv. osv. og hun selv skal få velge når hun skal gjøre dette. emoticon

Bare ett eksempel på hva jeg har lest i det siste som jeg ikke forstår hvordan skal fungere i praksis. Mange av tankene hans er gode de altså, men praktiske og gjenomførbare?

Jaaada, det er så enkelt som å bare ikke pusse tenner.. Hallo 1700tallets tannstand..emoticon

Jeg leste en artikkel fra Jesper Juul om hvordan man skulle takle situasjonen hvis man var i butikken med en unge som slo seg vrang fordi den ikke fikk godteri. Når ungen spurte skulle man bestemt si nei, og hvis den spurte hvorfor skulle man si "det vil jeg ikke fortelle deg". Hørtes utrolig smart ut ikke å forklare ungen hvorfor...

Jeg tenker som deg. Han har mye godt for seg i teorien, men det funker ikke i utførelsen. Sette seg ned å snakke fornuft og følelser, selv til en baby, og tro at da løser problemene seg. Han har visst egne barn, men de er vel allerede voksne tror jeg. Godhjerta: hadde vært gøy om han hadde begynt å mene ting her inne, men for nå tror jeg det holder s å jobbe som ekspert på oppdragerrollen med bokutgivelser og spalteskriving i blant annet dagbladet.

altså dette er et svar til en mor som har vært i et voldelig parforhold og som er på nippet til å ty til vold i konfklikt med barnet sitt - selvfølgelig er rådet om å stoppe krangelen, roe seg ned og ta tannpussen senere.

nå er jeg trøtt så orker ikke lese gjennom alt - sånne jeg har oppfattet juul så er han for at ikke alt skal skje på barnas premisser, tvert i mot har han skrevet mye om at barna skal ta hensyn til foreldrene og foreldrene setter klare ønsker og behov for dem selv. men det skal ikke gå på prinsipper og kun makt-kamper. spesielt er maktkamper ugunstige for et barn som har bodd med voldelige foreldre... sier seg selv!

Sånn jeg har oppfattet Jesper Juul, så sier han at det er viktig at vi voksne er gode eksempler på å sette grenser for oss selv på hva vi vil/ikke vil, liker/ikke liker, trenger/ikke trenger sånn at barna også lærer å gjøre dette. Det vi sier til barna må komme fra hjertet og vi må virkelig mene det 100% - feks hvis du mener at det er viktig at barnet skal pusse tenner så skal du si at du vil at barnet skal pusse tennene og du vil at det skal gjøre det nå og du må virkelig mene det.  Dersom du innerst inne egentlig tenker at æsj, det er vel ikke sååå viktig at man pusser tenner om morgenen eller? så vil det ikke være så mye tyngde bak ordene dine og det vil barnet plukke opp og kanskje sette seg opp mot deg for å finne ut hva det er du egentlig mener...  Sånn jeg har forstått det så er det ikke sånn at barna skal få lov til å styre skuta og få lov til å gjøre hva de vil når de vil - det er vi voksne som må være klare på vår kommunikasjon til barna, og ta avgjørelser som de ikke kan ta selv.

Kanskje ikke den beste på å forklare meg men er iallefall noe sånt jeg tror han mener. Og ja, han har barn selv, og barnebarn.

marthalilje skrev:
Sånn jeg har oppfattet Jesper Juul, så sier han at det er viktig at vi voksne er gode eksempler på å sette grenser for oss selv på hva vi vil/ikke vil, liker/ikke liker, trenger/ikke trenger sånn at barna også lærer å gjøre dette. Det vi sier til barna må komme fra hjertet og vi må virkelig mene det 100% - feks hvis du mener at det er viktig at barnet skal pusse tenner så skal du si at du vil at barnet skal pusse tennene og du vil at det skal gjøre det nå og du må virkelig mene det.  Dersom du innerst inne egentlig tenker at æsj, det er vel ikke sååå viktig at man pusser tenner om morgenen eller? så vil det ikke være så mye tyngde bak ordene dine og det vil barnet plukke opp og kanskje sette seg opp mot deg for å finne ut hva det er du egentlig mener...  Sånn jeg har forstått det så er det ikke sånn at barna skal få lov til å styre skuta og få lov til å gjøre hva de vil når de vil - det er vi voksne som må være klare på vår kommunikasjon til barna, og ta avgjørelser som de ikke kan ta selv.

Kanskje ikke den beste på å forklare meg men er iallefall noe sånt jeg tror han mener. Og ja, han har barn selv, og barnebarn.

sign

Mrs Lutz skrev:
altså dette er et svar til en mor som har vært i et voldelig parforhold og som er på nippet til å ty til vold i konfklikt med barnet sitt - selvfølgelig er rådet om å stoppe krangelen, roe seg ned og ta tannpussen senere.

nå er jeg trøtt så orker ikke lese gjennom alt - sånne jeg har oppfattet juul så er han for at ikke alt skal skje på barnas premisser, tvert i mot har han skrevet mye om at barna skal ta hensyn til foreldrene og foreldrene setter klare ønsker og behov for dem selv. men det skal ikke gå på prinsipper og kun makt-kamper. spesielt er maktkamper ugunstige for et barn som har bodd med voldelige foreldre... sier seg selv!

Jepp, men han sa vel også at det gjaldt generelt, i alle negatvie kamper. Og de fleste skikkelige kamper er jo negative. Og de andre kampene klarer man gjerne og håndtere skikkelig selv.

Back
Topp