Jerntilskudd

Liilje

Glad i forumet
Hei dere :Heartred

Har en følelse på at jeg kommer til å hørs litt nevrotisk ut her nå, men det får gå:p Ved sist SA ble det tatt en del blodprøver, legen på sykehuset sa at jeg lå helt i det nedre sjiktet på jern (på grensen til jernmangel). Hun sa at jeg kunne ta en Duroferon 100mg annenhver dag fremover, noe jeg har gjort.

Nå har jeg endelig blitt gravid igjen og fikk plutselig (nå nettopp) for meg at jeg kanskje tar for mye? Duroferon har jo veldig høy dose jern. Jeg tenker at jeg skal spørre legen om å få målt jern på mandag, men det er jo enda noen dager til jeg får svar. Det har sikkert ikke veldig mye å si, men etter en SA er jeg ganske redd for å "gjøre noe feil".

For høyt jern er jo ikke bra.. Hadde dere fortsatt med Duroferon annenhver dag frem til svar fra legen eller trappet ned litt? Til typ hver 3. dag?

Takk for tålmodigheten, hilsen nevrotisk:joyful:
 
Dette er nok kanskje ikke et svar på det du lurer på. Men jeg har i begge mine svangerskap (et fullgått og en MA) hatt lavt jernnivå, og da blitt anbefalt 60mg jern. Dette begynte jeg på tidlig begge ganger. Denne gang går jeg allerede på jern, da jeg hadde veldig lav blodprosent etter jeg mistet i August og brukte noen mnd på å komme opp til normalt nivå igjen.
Jeg målte jernnivået mitt ikke lenge før graviditeten da jeg var hos legen. Da var det innenfor normalen. Så da har jeg fortsatt med 60mg daglig etter det.

Skal til jordmor på torsdag og tenker at jeg vil høre litt med henne da og fått tatt blodprøve igjen.

Men tenker at siden du har blitt anbefalt å ta jern tidligere så har du jo lavt jernnivå, og da skal det jo litt til at det blir for mye. Men skjønner jo at du blir bekymret. Tror ikke det gjør noe om du trapper ned heller, men du kan jo risikere å måtte trappe opp igjen.
 
  • Liker
Reactions: Azu
Ja, jeg tror du nok kan bruke jerntilskudd frem til du har snakket med legen din. Dette går bra! :happy::Heartred
 
Dette er nok kanskje ikke et svar på det du lurer på. Men jeg har i begge mine svangerskap (et fullgått og en MA) hatt lavt jernnivå, og da blitt anbefalt 60mg jern. Dette begynte jeg på tidlig begge ganger. Denne gang går jeg allerede på jern, da jeg hadde veldig lav blodprosent etter jeg mistet i August og brukte noen mnd på å komme opp til normalt nivå igjen.
Jeg målte jernnivået mitt ikke lenge før graviditeten da jeg var hos legen. Da var det innenfor normalen. Så da har jeg fortsatt med 60mg daglig etter det.

Skal til jordmor på torsdag og tenker at jeg vil høre litt med henne da og fått tatt blodprøve igjen.

Men tenker at siden du har blitt anbefalt å ta jern tidligere så har du jo lavt jernnivå, og da skal det jo litt til at det blir for mye. Men skjønner jo at du blir bekymret. Tror ikke det gjør noe om du trapper ned heller, men du kan jo risikere å måtte trappe opp igjen.


Dette var egentlig et veldig fint svar! Tusen takk:love7

Jeg har lest at jernmangel kan øke risikoen for å miste, så har vært litt redd for å trappe ned også:wacky: Da fortsetter jeg som før frem til blodprøver, det føles riktig!
 
  • Liker
Reactions: Azu
Synes dette ble litt vanskelig jeg:bored: Fått svar fra legen der hun sier at målingene var fine og at jeg kan slutte helt på jerntilskudd. Jeg synes det virker litt merkelig å bare slutte helt, og ikke følge det opp videre? Det var jo en grunn til at legen på sykehuset ba meg starte.. Ble veldig usikker jeg..
 
Synes dette ble litt vanskelig jeg:bored: Fått svar fra legen der hun sier at målingene var fine og at jeg kan slutte helt på jerntilskudd. Jeg synes det virker litt merkelig å bare slutte helt, og ikke følge det opp videre? Det var jo en grunn til at legen på sykehuset ba meg starte.. Ble veldig usikker jeg..
Du skal kanskje ta nye blodprøver rundt uke 12? Det er ikke unormalt at jernlageret bygger seg opp nå som du har tatt jern en stund, så ikke sikkert du trenger tilskudd akkurat nå. Min lege tok hemoglobin-prøve i fingeren ved hver svangerskapskontroll mitt første svangerskap, og det kan gi indikasjon på evt.jernmangel. Kanskje de gjør det samme hos deg? Jordmor gjorde også det her. I svangerskapet er det også normalt (og meningen) at jernlagerne og hemoglobinen synker litt gradvis, men det skal selvsagt ikke bli for lavt og noen trenger tilskudd senere i svangerskapet.
 
  • Liker
Reactions: Azu
Synes dette ble litt vanskelig jeg:bored: Fått svar fra legen der hun sier at målingene var fine og at jeg kan slutte helt på jerntilskudd. Jeg synes det virker litt merkelig å bare slutte helt, og ikke følge det opp videre? Det var jo en grunn til at legen på sykehuset ba meg starte.. Ble veldig usikker jeg..
Sjekket hun både lager og vanlig? For hvis du tar høye doser så vil jo selvfølgelig det vanlige jern nivåe ditt være bedre, men lagrene kan fremdeles være lave.

Jeg har mangel nå, hadde det første svangerskap også og har fått beskjed begge gangene om å ikke starte opp med jern før i uke 18. Da jeg spurte om hvorfor sa hun bare at det var praksis.. Jeg var så slapp og svimmel og hadde vondt i hodet at jeg bare startet opp før. Det gikk helt fint. Jeg hadde lave lager og vanlig, men mistet ikke den gang, hadde nok hatt mangel en stund for fikk ikke beskjed om den før uke 10 tror jeg det var.
 
Hvordan går det nå? Jeg har tatt lavdose jern siden forrige fødsel, og fortsetter med det enn så lenge
 
Back
Topp