Jerntilskudd

Spirevipps

Forelsket i forumet
jeg fikk melding nå fra fastlegen om å ta 60 mg jern daglig fra uke 18 og ut svangerskapet. Flere som har fått denne beskjeden ? Jeg tok blodprøver for ett par dager siden, regne med de har fått svar da..

Jeg tar fast 65mg jern, men det er pga en tidligere operasjon. Jordmor sa det er vanlig å ta 40mg i begynnelse og så evt øke dosen utover i svangerskapet.

Jeg fikk samme beskjed :) Begynner på mandag da jeg er 18+0 :) I følge legen min et det uke 18 slik helsevesenet teller

Jeg fikk faktisk samme beskjed i dag, om jernmangel. De ville jeg skulle begynne å ta tilskudd med en gang.. Er 15+2 i dag..

Jeg hadde jernmangel før jeg ble gravid, og sliter veldig med å få den opp nå. Legen mente jeg burde ta 100-200 mg hver dag, men jeg klarer maks 400 mg i uka o_O

Ekstremt trøtt til og med uke 12.. så ble det bedre.
Blodprøven viste svært godt jernlager.
Får se hva ny blodprøve viser i desember :)

Vil ikke ta jerntilskudd og få hard bæsj før jeg eventuelt må :D

Har fått samme beskjed, men fikk beskjed om å begynne ved 20 uker ☺️

På mitt helsekort står det "Ferritin: 21" Om jeg har forstått rett så ligger kvinner gjerne mellom 15 og 200, men jeg har også lest at om man har under 60 bør man ha tilskudd. Jeg fikk ikke beskjed om å ta tilskudd. Hva slags verdier har dere hatt på Ferritin og Hb dere som har har fått beskjed om å ta tilskudd?

På mitt helsekort står det "Ferritin: 21" Om jeg har forstått rett så ligger kvinner gjerne mellom 15 og 200, men jeg har også lest at om man har under 60 bør man ha tilskudd. Jeg fikk ikke beskjed om å ta tilskudd. Hva slags verdier har dere hatt på Ferritin og Hb dere som har har fått beskjed om å ta tilskudd?

Jeg vet ikke svaret på prøvene mine. Fikk bare melding fra legen om å starte med 60 mg jern fra uke 18

Jeg hadde 24 på ferritin og ikke noe tilskudd jeg, bare veldig lavt d-vit nivå :hilarious:

Jeg fikk beskjed om å ta tilskudd fra uke 18. Hvilken type tar dere? :)