Jerntilskudd

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Jeg har visst litt lave ferritinnivåer, lå på 24, og ble bedt om begynne å ta tilskudd. Jeg har to forskjellige typer liggende her hjemme, men begge er 100 mg. Er det for mye å ta?

Det er ikke for mye, men jeg vil anbefale deg å starte med annenhver dag, og få målt ferritin igjen om noen uker. Jeg sliter veldig med jernopptaket, og et av rådene fra ernæringsfysiologen var å ikke ta hver dag. Det er best å ta dem samtidig som man spiser en appelsin, det gir bedre opptak enn hvis man bruker C-vitaminer fra boks eller kjøpejuice. Og ikke ta dem samtidig som kalsium, da jern og kalsium bruker samme reseptorer.

Her nytta ikke 100 mg hverken daglig eller annenhver dag (prøvd både duroferon og den fra nycoplus) men da jeg bytta til 27 mg hemjern (hemofer) annenhver dag klarer kroppen å ta opp litt hvertfall. Hemjern er lettere å ta opp. Men alle kropper er forskjellige, så du kan jo prøve deg fram og se hvordan din responderer :)

Jeg har visst litt lave ferritinnivåer, lå på 24, og ble bedt om begynne å ta tilskudd. Jeg har to forskjellige typer liggende her hjemme, men begge er 100 mg. Er det for mye å ta?
Fant nettopp ut at min ferritin er på 5 (!) Så jeg tar 100 hver dag. Du kan sikkert sleppe unna med 100 annenhver dag elns :)

Back
Topp