Jerntilskudd

Mator

Forumet er livet
Assistert-jentene
Novembergull 2017
Novemberlykke 2020
Hei!

Jeg har i dag kjøpt en pakke med Hemofer i Sverige, etter tips fra en bekjent og krav til jern fra legen om lav blodprosent. På pakken står det at gravide skal ta 3-4 tabletter om dagen, stemmer det? Synes det høres fryktelig mye ut?
 
Hei Mator!

Jern er viktig for kvinner både før, under og etter svangerskapet. Behovet for jern under graviditeten varierer fra kvinne til kvinne og ut fra hvor langt man er på vei i svangerskapet. 15 mg (tilført gjennom maten) er en generell anbefaling, men behovet øker ofte i de to siste trimesterne. Da kan det være aktuelt med tilskudd dersom man ikke får i seg nok gjennom maten. Gode jernkilder i kosten er kjøtt, lever, grove kornprodukter og grønne grønnsaker.

Det er litt vanskelig å gi et spesifikt råd til deg ettersom jeg ikke vet hvor langt du er i svangerskapet eller hvor mange mg jern det finnes i tablettene du tar. Jeg vil anbefale deg å lese pakningsvedlegget til Hemfor nøye, der står det ofte spesiell informasjon til gravide. I tillegg kan det være fint å kontakte legen din for å høre om hva slags dose han eller hun anbefaler deg ut fra målingene som er gjort av jernnivået ditt.

I tillegg er det viktig å huske på at gravide har et økt behov for andre viktige næringsstoffer, slik som kalsium, folat og jod. Du kan lese mer om disse næringsstoffene på våre nettsider og teste ditt jodinntak med vår jodkalkulator. Melk og meieriprodukter er en god kilde til både jod og kalsium, og magre meieriprodukter anbefales av helsemyndighetene som en del av det daglige kostholdet for gravide. Les mer om jod i graviditeten her.


Lykke til videre! :)
 
Back
Topp