Jerntilskudd.

Tror ikke du skal ta ekstra jern med mindre legen finner ut at du trenger det?

Jeg måtte etterhvert ta ekstra jern i sist sv.skap fordi jeg hadde lave nivåer. Ble enda mer kvalm av det da, så tror jeg byttet en del... :p

Noen som tar dette, er dette noe jeg bør ta vedsiden av folat og omega-3?

Jeg tar "den gule boksen", husker ikke hva den heter. Mener det er jern i den. Men de måler jernlager første svangerskapskontroll og da får du vite om du må ta tilskudd eller ikke.
Jeg måtte ta på slutten av forrige svangerskap.
Er det lenge til første kontroll?

Man skal alltid være forsiktig med å ta vitaminer og mineraler uten samtykke med lege. Det er visse ting det ikke er helt bra å ha for mye av heller. Vent til første svangerskapskontroll, da blir det jo tatt blodprøver så da får du svar på om du trenger noen vitaminer.
Jeg tar den gule boksen fra apoteket, det er jo alt man trenger så fremt man ikke har noen mangler :)

Hvis du tror du har jernmangel kan du sikkert få testet det hos legen før første svangerskapskontroll også :)

Nei okei, var en app som sa noe om å ta jerntilskudd. Da bryr jeg meg ikke om det. Takk for svar ;)

Jeg tar jerntilskudd fordi jeg for en stund siden(før jeg ble gravid) var hos legen og fikk konstantert jernmangel, og ble satt på "jernkur". Skal snart tilbake for å sjekke om det har bedret seg. Tror ikke du bør ta det sånn uten videre uten å ha sjekket med lege først og målt jernnivået.

Hva med å bare spise mat med mye jern? Du har jo f. Eks røde linser(kan brukes i gryteretter, kjøttkaker etc), grovt brød, soyaprodukter etc Det er jo helt ufarlig og sunn måte å få det i kroppen

Leverpostei er også en bra kilde til jern, i tillegg til kjøtt og grovt brød. C-vitamin øker jernopptaket, så drikk gjerne f.eks. appelsinjuice ved siden av :-)

Back
Topp