Jerntilskudd

Lillespire_i_magen

Blir kjent med forumet
Er det mange av dere som tar jern? :)

Tok jo blodprøve hos legen for tre uker siden, men ikke fått noen tilbakemelding på om jeg skal ta noe eller om det er noe jeg mangler.
Men de siste dagene/uka har jeg følt meg så svimmel og vondt i hodet.
Har hatt jernmangel tidligere så har en mistanke.

Jeg hadde jernmangel før jeg ble gravid. Tok da niferex tabletter x1 hverdag i 8 uker. Jern og ferretin gikk bra opp og nå tar jeg 1tbl x 3 i uka:)

Jeg tar jerntilskudd. Fikk veldig dårlige ferretinverdier første svangerskap, og ble veldig svimmel og slapp. Så nå har jeg tatt jerntilskudd fra el da jeg ble gravid. Begynte med 2×hemofer, som er ganske lav dose, mest som forebyggende. Blodprøve i uke ti var innenfor normalverdien, men lav. Fikk beskjed av lege om at jeg vil komme til å trenge jerntilskudd fra uke 20. Jeg orker ikke sitte vente på å bli svimmel og dårlig, så i samråd med farmasøyt startet jeg umiddelbart med 4×hemofer, som er mer enn maxdose. skal ta blodprøve igjen om noen uker for å se hvordan det ser ut :) anbefaler hemofer, det er mye bedre for magen. Durroferron (eller noe sånt) er veldig høy dose (100 mg) og gir ofte forstoppelse, som man gjerne allerede plages med, særlig i slutten av svangerskapet...:/ merker ikke noe med hemjernet og er i mye bedre form til nå dette svangerskapet.

Telefonen min "retter" når jeg skriver, så det blir noenfeil. Skikkelig irriterende

Niferex gir heller ingen særlig bivirkninger og anbefales på det sterkeste av blodbanken:). Den øker jern og ferretin raskt:). Ikke må man ta den hver dag heller:).

Jeg tolererte hemjernet så bra, og da mente farmasøyten at jeg burde fortsette på det :) men det funker sikkert fint det og

Innom fra mars15 å sniker og misunner dere som er gravide.
Husk at dere absolutt ikke må ta jerntilskudd uten oppfølgning fra lege når gravid.
Det kan være ganske skadelig for babyen.

Lykke til :)

Jeg tar noen helt svake jerntabletter. Blir raskt plaget med magen av vanlige

Back
Topp