jerntilskudd

Buebe0708

Elsker forumet
flere som ligger i grenseland til å måtte ta tilskudd?

Mine verdier var ikke så lave at jeg måtte ta, men jeg kunne om jeg var mye trøtt. Hvordan skal jeg vite hva trøttheten skyldes: dårlig søvn eller lave jernverdier?

Liker ikke å begynne, blir så hard i magen av dem og er hard nok fra før :-/

Mine verdier sank sakte men sikkert, før de plutselig raste nedover. Var kjempe svimmel, kvalm og trøtt til slutt så da måtte jeg begynne. Fikk Nycoplus jern 27 mg, dette er den minste dosen de har tror jeg, og de er snill mot magen :) Så du kan jo evt begynne å ta de, men evt bare hver 3. dag. Veldig kjedelig når du plutselig kommer for lavt

Jeg hadde 9,7 i HB når jeg var 28 uker, har spist Niferex siden, synes det går greit, målte HB igjen i forrige uke, hadde steget til 12,2 :) Spiser opp pakken nå, tenker det er greit med litt gode lagre til etter fødslen.

Hb på 10.9 og ferritin på 6 her..
Men får ikke noe jerntilskudd før den er under 10.
(Ferritin på 6 ble målt lille julaften, så tok ny prøve idag så får svar på den på onsdag/torsdag)

Jeg tar Hemofer, hadde Hb på 9,7 hos legen. Den er bra for magen. Har følt meg mye bedre etter å ha tatt jern i noen uker nå. Men greit å ikke begynne uten sjekk hos lege eller jordmor først.

Jeg tar også hem-jern ( hemoglobinbundet jerntilskudd) på råd fra fastlegen, siden jeg hadde synkende jernverdier. Hadde dog fortsatt 12.0 da, men hadde jo starta på 12.9, som er mer normalt for meg.

Fordelen med hem-jern er jo at a) magen ikke protesterer, b) jernet tas opp lettere og c)jernopptakshemmende matvarer som melk (kalsium), kaffe og te hemmer bare 'plante-jern', ikke opptaket av hem-jern..! Melkeglasset og kaffekoppen saboterer altså jernopptaket fra brødskiva di, men ikke fra leverposteien...

Egentlig fatter jeg ikke at blodbanken gir ut de andre jerntablettene, de som gjør magen til betong. Må være prisen kanskje.. Og vegetarianere vil nok ikke ønske hem-jern..

mine verdier er nå 11.2 mot 14.1 målt for 3 mnd siden

skal høre med de på apoteket i morra hva de har som er vennlig mot magen og se om jeg tar annenhver dag eller hver. Lurt som noen sier å ikke dette for langt ned...

Fikk beskjed om ok blodprosent, men tomme jernlagre, så jeg tar tilskudd. Trodde jeg skulle bli dårlig av det, men har gått veldig greit med magen :)

Jeg fikk beskjed om å ta jern da ferririn var på 21. Hb var helt fint . D var legen som sa dette
. Tre jordmødre mente jeg ikke skulle ta. Sist jeg målte var hb over 13 og forrige uke var den 10,5 så jeg måtte ta jern igjen sa jordmor

Sent from my iPhone using BV Forum

ikke lett å vite for oss når leger og jordmødrene ikke er enige :angry5

Jag måste nästan tvinga jordmor att mäta blod% min vid sista kontroll. Den var fortsatt bra, knappt ändrat sedan kontroll i 3.december.
Hon sa jag kunde ta lite floradix om jag ville men känner det är onödigt att ta nåt som innehåller så lite järn. Smakar ju inte direkt halleluja om den heller. De starkare järntabletterna gör mig bara hård i magen och det vill jag hellre slippa nu som magen redan är upp o ner. Kanske äta lever istället?

Jeg tror ikke jordmora mi har utstyr for å måle jern, engang. Er hos legen ca annahver gang.

Da har jeg begynt på tilskudd ( Hemofer). Ikke fått hard mage enda, så håper det holder seg slik :-)

Back
Topp