Jerntilskudd og magesmerter

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg fikk beskjed av legen at jeg hadde lite jern og folsyre, så jeg måtte ta tilskudd av dette (ille flaut å kjøpe folsyre med en 7uke gammel baby på slep:p).

Jeg har slitt med magesmerter til og fra i en ukes tid, som minnet om menssmerter. Idag sitter det litt mer i mellomgulvet, og løpt på do to ganger for å gjøre nr 2:nailbiting:

Når vi var i dk hadde jeg ikke med tablettene, og igår hadde jeg ikke vondt i det hele tatt. Kan det være jerntablettene som lager smertene?

Det kan være jerntablettene. De kan gjøre deg hard i magen!

Prøv å bytt merke! Hvor mye tar du? Kanskje du trenger mer/mindre i mg og.

Det kan være jerntablettene ja! Jeg har et jernlager på 10 og burde også ha startet med det, men jeg orker ikke fordi jeg får så vondt i magen. Og jeg har prøvd flere ulike typer.... (kan bare tenke på hvor vondt det er for stakkars knerten min som skal ha 0,5ml jern to ganger om dagen).

Det kan være jerntablettene. De kan gjøre deg hard i magen!

Prøv å bytt merke! Hvor mye tar du? Kanskje du trenger mer/mindre i mg og.
Jeg er ikke hard i magen, faktisk heller litt løs :nailbiting: det er bare at jeg får veldige knip i magen av og til, og det er så plagsomt og vondt :(

Noe merke du har erfaring med? Jeg tar ferro-retard fra apotek på 100mg, en om dagen :)

Det kan være jerntablettene ja! Jeg har et jernlager på 10 og burde også ha startet med det, men jeg orker ikke fordi jeg får så vondt i magen. Og jeg har prøvd flere ulike typer.... (kan bare tenke på hvor vondt det er for stakkars knerten min som skal ha 0,5ml jern to ganger om dagen).
Stakkar lille, har han noe vondt i magen? :confused: jeg er ikke hard i magen, bare får veldige knip av og til :sorry:

Jeg er ikke hard i magen, faktisk heller litt løs :nailbiting: det er bare at jeg får veldige knip i magen av og til, og det er så plagsomt og vondt :(

Noe merke du har erfaring med? Jeg tar ferro-retard fra apotek på 100mg, en om dagen :)
Ferromax 65mg bruker jeg! Ble for mye med 100mg. Men jeg ble hard i magen, da.

Legen som anbefalte 100mg?

Inne å sniker litt..

http://solgar.no/project/gentle-iron

Denne er ganske mild for magen. Tas med appelsinjus eller c-vitamintablett og kan doble dosen pr dag om den tåles bra. Fås på helsekosten :)

Det er den eneste jeg har tålt av alle de preparatene jeg har prøvd, til og med hemofer.

Stakkar lille, har han noe vondt i magen? :confused: jeg er ikke hard i magen, bare får veldige knip av og til :sorry:

Ja, han har mye magevondt. Men siden han hadde fødselsvekt på under 2500 så skal han ha jern og multivitamin det første leveåret.

Jepp, jerntabletter kan så absolutt gi magesmerter ! Hatt det selv di gangene jeg må gå på jerntilskudd:wtf:

Ferromax 65mg bruker jeg! Ble for mye med 100mg. Men jeg ble hard i magen, da.

Legen som anbefalte 100mg?
Jeg hadde noen stående fra sist jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha jerntilskudd, spurte etter det på apoteket og var de jeg fikk :) men da holdt det å ta en av og til, da mangelen ikke var så stor:) skal sjekke ut den du nevnte og den andre som ble nevnt i tidligere innlegg her :)

Jeg må også ta for jernlageret mitt er tomt.. legen anbefalte Hemofer jerntilskudd, den er mildere for magen. Jeg tar 3 tabletter om dagen med appelsinjus og ingen mageproblemer:)

Jeg har alltid problemer med jerntilskudd og magen.
Kan anbefale flytende jern. Det er veldig mildt.
Om du er i Sverige en tur, så har de en versjon med blåbær som smaker helt greit :)
De flytende variantene med smak som finnes i Norge synes jeg smaker helt grusomt.

Glad for at jeg slipper jerntabletter nå. Tatt ferromax 65 mg siden uke 28.. ble både taes og løs i magen, håper du finner noen som fungerer! P.s folsyre kan en ha behov for uansett så drit i det at de fleste bruker det ifht graviditet ;)

Usj da :sorry: har hvertfall funnet ut at det nok var jerntablettene som ga meg smerter og løs mage. Ikke tatt de siste par dagene, og vært i fin form :happy:

Så bra at du fant ut av det :-)

Jeg sliter med magen når jeg tar jern og ble tipset om å ta det før leggetid på kvelden, følte det hjalp:)

Back
Topp