Jerntilskudd og hard mage...

Kristinawe

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Måtte starte med jerntilskudd forrige fredag og har blitt så hard i magen. Vondt å gå på do :(
Noen tips om hva jeg kan spise daglig for å gjøre ting litt lettere?? Som funker!! :D

Jeg drikker et glass eller 2 med biola hver dag, funker bra for meg ihvertfall[emoji4]

Sånn i tilfelle legen ikke sa fra så er det veldig greit å bare ta tilskudd annenhver dag i starten! :)

Jerntilskudd har dessverre som bivirkning at ting kan stoppe opp litt. Hvilket tilskudd bruker du? Jeg anbefaler Amino Jern, synes denne er forholdsvis snill mot magen sammenlignet med en del andre :)

Sniker fra desember.

Jeg slet med treg mage en stund men nå drikker jeg et glass Biola hver dag og det hjelper veldig til med å balansere :)

Jerntilskudd har dessverre som bivirkning at ting kan stoppe opp litt. Hvilket tilskudd bruker du? Jeg anbefaler Amino Jern, synes denne er forholdsvis snill mot magen sammenlignet med en del andre :)

Jeg bruker Niferex, det var den jordmor ga meg navnet på. Kanskje jeg burde prøve en annen type ja :)

Jeg bruker Niferex, det var den jordmor ga meg navnet på. Kanskje jeg burde prøve en annen type ja :)
Prøv Duroferon eller hemojern, de skal være milde. Eventuelt går det an å drikke jern også, husker bare ikke hva det heter.

Prøv Duroferon eller hemojern, de skal være milde. Eventuelt går det an å drikke jern også, husker bare ikke hva det heter.
Duroferon er jo noe av det kraftigste av jernpreparater. ;) Veldig hard for magen.
Hemofer er mye mildere. Evt Floradix som er flytende, den er også mild for magen ja.

Ser noen anbefaler hemofer, de er bra for magen, men har for lav konsentrasjon av jern til å få opp jernlageret ditt. De passer bedre for vedlikehold :) Du får nesten bare teste ut hva som funker for deg.

Jeg tar hemofer, og der kan man øke dosen om det er nødvendig og den er mild mot magen.

1 tablett er 9 mg, 2 er 18 mg og 3 er 27 mg.
Vet ikke hvor mye det er du må ta, men kan jo hende det hjelper?

Niferex som jeg tar har fått opp jernnivået mitt fort. Hb'n gikk fra 9,8 til 10,7 på ei uke :) så tror jeg skal prøve å fortsette med den og heller prøve kostholdstipsene først! Må kjøpe inn litt forskjellig idag å se om det gjør susen.

Er ikke biola melkeprodukt? Melk hindrer jernopptaket, så du bør unngp for mye meieriprodukter som melk, youghurt etc. Litt ost på skiven går fint. Drikk appelsinjuice, det øker jernopptaket.

Mot forstoppelse funker: vann, gå tur, linfrø, svisker, druer/rosiner og nektariner.

Duroferon er jo noe av det kraftigste av jernpreparater. ;) Veldig hard for magen.
Hemofer er mye mildere. Evt Floradix som er flytende, den er også mild for magen ja.
Oj da :p da har jeg blandet litt... er jo en verden der ute. Og jeg som har anbefalt det til noen pasienter også, haha... jaja. Har ikke hørt at det ble verre :dead:

Back
Topp