Jerntilskudd baby...

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
I desember ble det påvist jernmangel hos lillegutt, som jeg ikke har fått beskjed om før nå. Han slet da en del med forstoppelse og hard avføring, og da lactulose eller andre ting ikke fungerte valgte vi å kutte ut kumelk i kostholdet. Dette hjalp betraktelig, og vi fant også ut at han ble enda bedre av å kutte ut de fleste kornprodukter. Har prøvd med en og en type først, men da ble han bare verre igjen. Hirse fungerte, så han får nå hirsegrøt og frøbrød/knekkebrød. Begge godt beriket med jern. I tillegg til andre matvarer med jern.
Grunnet påvist blod i avføring er vi nå henvist til sykehuset, hvor vi har fått et brev nå som sier at vi skal gi jerntilskudd i tillegg til lactulose/duphalac pga antatt obstipasjon. Jeg har etter at blod ble påvist vært nøye på at han ikke får noe med spor av melk eller gluten, og avføringen har blitt tilnærmet det jeg vil kalle normal (kunne muligens vært litt mykere, men han har ingen plager med det nå) igjen og han har avføring et par ganger daglig.

Så jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre nå. Ville dere gitt jerntilskudd, isåfall hva, eller bør jeg heller be om en ny blodprøve siden kostholdet nå generelt inneholder mer jern? Er jo 3 mnd siden blodprøve ble tatt. Og ville dere gitt lactulose selv om han for meg nå ikke virker forstoppet/hard i magen?

3 mnd siden? Det var da dårlig og trengt av sykehuset. Vi måtte gi jerntilskudd pga lav blodprosent på sønnen min og måtte inn til kontroller ganske ofte. Han hadde ingen allergier så jeg begynte med grøt og da ble det bedre og vi slapp unna med en kontroll.

3 mnd siden? Det var da dårlig og trengt av sykehuset. Vi måtte gi jerntilskudd pga lav blodprosent på sønnen min og måtte inn til kontroller ganske ofte. Han hadde ingen allergier så jeg begynte med grøt og da ble det bedre og vi slapp unna med en kontroll.

Er vel fastlegen det går på å gi beskjed. Nå i forbindelse med avføringsprøve og henvisning ba jeg om å få utskrift så vi evnt kan ta opp spm med barnelege, og det var flere ting som var utenfor referanseområdet. Og fastlegen har ikke nevnt noe av det :/

Jeg ville bedt om ny blodprøve og tatt det deretter. Lite vits med tilskudd om den er fin og det tar jo bare noen få dager om du får deg en hastetime tidlig neste uke.

Har han gått på lactulose hittil eller misforstår jeg? Om avføringen er fin så ville jeg ikke begynt på det nei. Kosthold har ofte mye å si. Her ble Leah helt ok mht avføring etter kutt av melk, men vi måtte begynne på movicol nå når fast føde ble innført (tross av at vi holder oss unna typiske verstinger). Hun hadde da ikke avføring på flere uker og den var steinhard (og smertefull) når den kom. Måtte sette klyster.

Er vel fastlegen det går på å gi beskjed. Nå i forbindelse med avføringsprøve og henvisning ba jeg om å få utskrift så vi evnt kan ta opp spm med barnelege, og det var flere ting som var utenfor referanseområdet. Og fastlegen har ikke nevnt noe av det :/
Nei. Ved sånne prøver har vi fått tlf fra sykehuset om prøvesvarene. Alt ang sønnen min har kommet direkte fra sykehuset og fastlegen har aldri trengt å ringe oss eller gi beskjed.

Jeg ville bedt om ny blodprøve og tatt det deretter. Lite vits med tilskudd om den er fin og det tar jo bare noen få dager om du får deg en hastetime tidlig neste uke.

Har han gått på lactulose hittil eller misforstår jeg? Om avføringen er fin så ville jeg ikke begynt på det nei. Kosthold har ofte mye å si. Her ble Leah helt ok mht avføring etter kutt av melk, men vi måtte begynne på movicol nå når fast føde ble innført (tross av at vi holder oss unna typiske verstinger). Hun hadde da ikke avføring på flere uker og den var steinhard (og smertefull) når den kom. Måtte sette klyster.
Vi prøvde lactulose i høst, men vi sluttet fordi det hadde null effekt. Det var grunn til at vi tok blodprøver og kuttet melk.
Skal til legen ang meg selv på mandag, så kan jo høre hva han tenker da.

Aner ikke hva som ble skrevet i henvisningen, men syns egentlig det blir for dumt av sykehuset å si at vi skal det pga de antar at det er forstoppelse :/ har jo ikke lyst å gi ungen medisin om jeg ikke må.

Nei. Ved sånne prøver har vi fått tlf fra sykehuset om prøvesvarene. Alt ang sønnen min har kommet direkte fra sykehuset og fastlegen har aldri trengt å ringe oss eller gi beskjed.

Helt fra start? Vi har jo ikke hatt noe med sykehuset å gjøre direkte enda, og har alltid fått beskjed om at jeg får beskjed fra fastlege om det er noe.

Ville fått tatt en ny blodprøve hos fastlegen og sjekket jernverdiene nå. Hvis det fremdeles er behov for jerntilskudd ville jeg startet med Laktulose/Movicol samtidig siden jerntilskudd ofte fører til treg mage.

Helt fra start? Vi har jo ikke hatt noe med sykehuset å gjøre direkte enda, og har alltid fått beskjed om at jeg får beskjed fra fastlege om det er noe.
Ok. Men her er det sånn at sykehuset tar prøver av alle små, undersøker prøvene og gir deg svaret ofte. Men vi var litt frem og tilbake på sykehuset den tiden og innlagt to ganger.

Ville få tatt ny prøve og så få startet opp fort om han fremdeles har lite jern
Men ellers må du diskutere med fastlegen eller barnelege ift medisiner.
Vi fikk beskjed om lavt jernlager (ganske langt under ønsket verdi) og siden mat utover pupp ikke er veldig interessant enda valgte vi i samråd med barnelegen å gi Niferex dråper inntil det er mulig å få i mer fast føde/jernrik mat.

Lykke til

Ville få tatt ny prøve og så få startet opp fort om han fremdeles har lite jern
Men ellers må du diskutere med fastlegen eller barnelege ift medisiner.
Vi fikk beskjed om lavt jernlager (ganske langt under ønsket verdi) og siden mat utover pupp ikke er veldig interessant enda valgte vi i samråd med barnelegen å gi Niferex dråper inntil det er mulig å få i mer fast føde/jernrik mat.

Lykke til

Var litt problematisk med mat før blodprøver her, fordi han ble så forstoppet og ingenting hjalp, så mistenker at det kan være en grunn. Er en del under her og. Har vært mye lettere etter at vi kutta ut melk og gluten. Men tenker jeg snakker med legen min til mandag da jeg har legetime.

Vet forsåvidt at mine jernnivåer gikk opp etter at vi kuttet ned på melk og gluten og, så er nok lurt å be om ny blodprøve ja :)

Til info: fikk mld av fastlegen nå at han anbefaler en time for å gå gjennom, nettopp fordi sykehuset tror han er forstoppet. Så snakker med ham til mandag og evnt får satt opp en time med ham om han ikke har tid på mandag, da han andre legen (som henviste oss) ikke er like erfaren og visste egentlig ikke hvordan vi skulle utredes videre...

Fått blodprøveark nå, så skal på sykehuset for å ta prøver og sjekke jernnivå igjen før jeg evnt begynner å gi tilskudd.
Legen syntes også at overlegen var litt forhastende i sine antakelser om forstoppelse, og ba meg drite i beskjeden om å gi lactulose :)

Lykke til

Etter nye blodprøver har jeg også fått beskjed om å droppe jerntilskudd, siden det ikke var veldig lavt og lillegutt ikke virker preget av det, og det evnt kan føre til forstoppelse.

Nei, hverken medisiner eller tilskudd ville jeg gitt uten en ny blodprøve. Det er alltid best å regulere med kostholdet om mulig, og å slippe å tilføre eller ta vekk noe om det ikke er nødvendig. Det tar bare noen dager å få svar på blodprøvene +- etter når prøvene tas. :)

Back
Topp